Jaana-Sofia Tengström
Willman A. & Andersson Å. 2021. Sjuksköteska. Ett jobb för livet.
Dahlborg-Lyckehage (red). 2018. Att bli sjuksköterska - en introduktion till yrke och ämne
Klang et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
Personcentering ...
Crawford, K. 2012. Interprofessional Collaboration in Social Work Practice.
Kline, R. & Preston-Shot, M. 2012. Professional Accountability in social Care and Health.
Quinney, A. & Hafford-Letchfield, T. 2012. Interprofessional Social Work: Effective Collaborative Approaches
Reeves, S., Lewin, S., Espin, S. & Zwarenstein, M. 2010. Interprofessional Teamwork for Health and Social
Care.
Thylefors, I. 2013. Babels torn - Om tvärprofessionellt teamsamarbete.
Juslin E., Liljeroth P. & Vaartio-Rajalin H. 2013. Resursförstärkande mångprofessionell yrkespraxis; social- och hälsovårdsutbildning i utveckling
Tuomela, K. 2017 Moniammatillinen oppiminen yhteistyöosaamisen edistäjänä terveydenhuollossa
Källa: Hoitotiede. 29/4.
Pohjola A. m.fl. 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster
övrig material som ges under kursen
Artiklar och databaser
Litteratur och material angående moodlekursen i lagstiftning anges skilt
Självstudier
Intervju och seminarium obligatorisk närvaro 0,5
Föreläsningar
Lagstiftningsdelen som Moodlekurs 2,5 sp
Handledningar lagstiftningsuppgiften obligatorisk närvaro
Interprofessionellt samarbete och verkstäder med socionomstuderande från Yh Novia med seminarium 1 sp; Obligatorisk närvaro
Konferens den 9.11 med refleksionsdagbok obligatorisk närvaro
1) Moodlekurs i lagstiftning. Bedömningsskala GK/UK.
Bedömningskriterier:
- Mångsidig kunskap i lagstiftning och servicesystem inom social- och hälsovården i
förhållande till givna uppgifter och case
- Studerandes förmåga att lösa uppgifter och case ur ett helhetsperspektiv.
- Ett gott etiskt förhållningssätt i relation till uppgifter och case skall tydligt framgå i den
skriftliga delen
- Studerandes förmåga till reflektivt tänkande
- Arbetet skrivet enligt YH Novias skrivanvisningar
2) Interprofessionellt samarbete. Bedömningsskala GK/UK.
Bedömningskriterier:
- studerande har deltagit i utformandet av gruppens examination
- förmåga att sammanfatta och reflektera
- professionellt och etiskt förhållningsätt
- deltagandet i seminarium
3) Intervju och seminariet. Bedömningsskala GK/UK.
Bedömningskriterier:
- gjorda intervjufrågor och intervju i par
- sammanställning av en presentation
- presentation och deltagande i seminariet
4) Deltagandet till konferensen med dagbok GK/UK
Svenska
12.09.2022 - 02.12.2022
15.06.2022 - 11.09.2022
Institutionen för hälsa och välfärd
Jaana-Sofia Tengström
Utbildning till sjukskötare, Utbildning till hälsovårdare
Åbo, Henriksgatan 7
0.00 sp
0.00 sp
Godkänd/Underkänd
Självstudier
Föreläsningar
Konferens
Intervju och kort presentation vid seminariet
Lagstiftningsdelen som moodlekurs
Interprofessionellt samarbete och verkstäder med socionomstuderande från Yh Novia
Konferens 9.11.2022 obligatorisk närvaro
1) Moodlekurs i lagsftning är öppen under veckorna 41-47, skrifltig respons på Moodle inlämningslåda. Inlämning Del 1: 4.11 kl.16.00/ Del 2: 25.11 kl.16.00
2) Interprofessionellt samarbete och verkstäder under veckorna 46-48; muntlig respons under seminarium
3) Intervju av en sjukskötare eller hälsovårdare; muntlig respons under seminarium 10.10.22
4) Konferens 9.11 med refleksionsdagbok (inlämning på Moodle).
Hösten 2022 Åbo
Föreläsningar, konferens och seminarium 0,5 sp
Lagstiftningsdelen med handledningar Moodlekurs 2,5 sp
Interprofessionellt samarbete och verkstäder med socionomstuderande från Yh Novia 1 sp