Den interprofessionella social- och hälsovården (4 sp)
Kod: USS22IV02-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2022 - 11.09.2022
Tajmning
12.09.2022 - 02.12.2022
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Jaana-Sofia Tengström
Lärare
Jaana-Sofia Tengström
Grupper
-
UHV22D-ÅHälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Åbo
-
USS22D-ÅSjukskötare (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp
- har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner
- har kompetens i vård i olika hållbara servicemiljöer
- har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
Innehåll
Hälso- och sjukvård i Finland
Betydelsen av sjukskötar- och hälsovårdarprofession
Förvaltningsstrukturer, olika servicemiljöer och servicesystem
Framtidsvisioner
Allmänna lagar inom social- och hälsovården, grunder i patient- och klinetsäkerhet
Interprofessionellt arbete
Tid och plats
Hösten 2022 Åbo
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Willman A. & Andersson Å. 2021. Sjuksköteska. Ett jobb för livet.
Dahlborg-Lyckehage (red). 2018. Att bli sjuksköterska - en introduktion till yrke och ämne
Klang et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson.
Personcentering ...
Crawford, K. 2012. Interprofessional Collaboration in Social Work Practice.
Kline, R. & Preston-Shot, M. 2012. Professional Accountability in social Care and Health.
Quinney, A. & Hafford-Letchfield, T. 2012. Interprofessional Social Work: Effective Collaborative Approaches
Reeves, S., Lewin, S., Espin, S. & Zwarenstein, M. 2010. Interprofessional Teamwork for Health and Social
Care.
Thylefors, I. 2013. Babels torn - Om tvärprofessionellt teamsamarbete.
Juslin E., Liljeroth P. & Vaartio-Rajalin H. 2013. Resursförstärkande mångprofessionell yrkespraxis; social- och hälsovårdsutbildning i utveckling
Tuomela, K. 2017 Moniammatillinen oppiminen yhteistyöosaamisen edistäjänä terveydenhuollossa
Källa: Hoitotiede. 29/4.
Pohjola A. m.fl. 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
https://stm.fi/sv/social-och-halsotjanster
övrig material som ges under kursen
Artiklar och databaser
Litteratur och material angående moodlekursen i lagstiftning anges skilt
Undervisningsmetoder
Självstudier
Intervju och seminarium obligatorisk närvaro 0,5
Föreläsningar
Lagstiftningsdelen som Moodlekurs 2,5 sp
Handledningar lagstiftningsuppgiften obligatorisk närvaro
Interprofessionellt samarbete och verkstäder med socionomstuderande från Yh Novia med seminarium 1 sp; Obligatorisk närvaro
Konferens den 9.11 med refleksionsdagbok obligatorisk närvaro
Praktik- och arbetslivssamarbete
Konferens 9.11.2022 obligatorisk närvaro
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Moodlekurs i lagsftning är öppen under veckorna 41-47, skrifltig respons på Moodle inlämningslåda. Inlämning Del 1: 4.11 kl.16.00/ Del 2: 25.11 kl.16.00
2) Interprofessionellt samarbete och verkstäder under veckorna 46-48; muntlig respons under seminarium
3) Intervju av en sjukskötare eller hälsovårdare; muntlig respons under seminarium 10.10.22
4) Konferens 9.11 med refleksionsdagbok (inlämning på Moodle).
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Självstudier
Föreläsningar
Konferens
Intervju och kort presentation vid seminariet
Lagstiftningsdelen som moodlekurs
Interprofessionellt samarbete och verkstäder med socionomstuderande från Yh Novia
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar, konferens och seminarium 0,5 sp
Lagstiftningsdelen med handledningar Moodlekurs 2,5 sp
Interprofessionellt samarbete och verkstäder med socionomstuderande från Yh Novia 1 sp
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Moodlekurs i lagstiftning. Bedömningsskala GK/UK.
Bedömningskriterier:
- Mångsidig kunskap i lagstiftning och servicesystem inom social- och hälsovården i
förhållande till givna uppgifter och case
- Studerandes förmåga att lösa uppgifter och case ur ett helhetsperspektiv.
- Ett gott etiskt förhållningssätt i relation till uppgifter och case skall tydligt framgå i den
skriftliga delen
- Studerandes förmåga till reflektivt tänkande
- Arbetet skrivet enligt YH Novias skrivanvisningar
2) Interprofessionellt samarbete. Bedömningsskala GK/UK.
Bedömningskriterier:
- studerande har deltagit i utformandet av gruppens examination
- förmåga att sammanfatta och reflektera
- professionellt och etiskt förhållningsätt
- deltagandet i seminarium
3) Intervju och seminariet. Bedömningsskala GK/UK.
Bedömningskriterier:
- gjorda intervjufrågor och intervju i par
- sammanställning av en presentation
- presentation och deltagande i seminariet
4) Deltagandet till konferensen med dagbok GK/UK
Förkunskapskrav
Inget