Hoppa till innehåll

Kris- och traumaarbete inom sociala området (5 sp)

Kod: VAL22016-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

17.10.2022 - 11.11.2022

Tajmning

15.11.2022 - 18.12.2022

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Viktor Matintupa

Lärare

Viktor Matintupa

Lärandemål

Studerande:
- har kunskap om traumamedveten omsorg (TMO)
- har förståelse om bemötandets betydelse i arbetet med personer som upplevt kris eller trauma
- har kunskaper i att stöda och förstå barn och unga som upplevt kris och/eller trauma
- kan identifiera risker och konsekvenser av upplevd kris och/ eller trauma
- kan tillämpa olika metoder i kris- och traumaarbete

Innehåll

- Traumamedveten omsorg (TMO)
- Sorgeprocessen
- Barn och trauma
- Bemötande vid kris och trauma
- Respekt för barns fattningsförmåga
- Psykisk första hjälp
- Kristeori
- Traumats konsekvenser
- Debriefing
- Sekundär traumatisering / Empatitrötthet
- Resiliens

Tid och plats

Närstudietillfällen:

- 15.11 kl. 09.00-12.00 Föreläsning & diskussion (Nathalie Wingren, Brottsofferjouren, deltar) Teorier kring kris och trauma, reaktioner under och efter krisen, bemötande av person som befinner sig i kris

- 18.11 kl. 09.00-12.00 Workshop, case & diskussion ((Nathalie Wingren, Brottsofferjouren, deltar)

- 22.11 kl. 13.00-15.30 Erfarenhetsbibliotek* i samarbete med Mielle Ry.

* Vid erfarenhetsbibliotek får studerande möjlighet att i små grupper ta del av flera olika erfarenhetsexperters berättelser och erfarenheter. Studerande får även möjlighet att ställa erfarenhetsexperterna frågor kring erfarenhetsexpertens olika upplevelser.

Obligatorisk närvaro vid närstudietillfällen

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, workshops och självstudier

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare Nathalie Wingren, Brottsofferjouren
Mielle Ry - En röst åt erfarenhetsexpertisen

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Deadline för examinationsuppgifter 11.12.2022.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

I kursen ingår följande examinationsuppgifter:
- Obligatorisk närvaro vid närstudietillfällen (GK/UK)
- Essä (0-5)
- Uppgift kring Traumamedveten omsorg (GK/UK)

Närmare information om examinationsuppgifterna finns publicerat på kursens Moodle-plattform.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen riktar sig i första hand till första årets socionomstuderande i Vasa.

Obs. max 30 studerande ryms med på kursen. Antagning enligt anmälningsordning.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kursens kompetenser uppnås på ytlig nivå

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kursens kompetenser uppnås på god nivå

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kursens kompetenser uppnås på berömlig nivå

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

- Essän bedöms enligt skalan 0-5
- Uppgift kring Traumamedveten omsorg bedöms enligt skalan GK/UK

Underkänd (0)

Uppgift kring Traumamedveten omsorg:

Underkänd: Studerande har inte uppnått godkänd nivå i uppgiften pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap och/eller någon av uppgiftens frågeställningar förblir obesvarade.

Godkänd: Studerande har redogjort för de olika begreppen på ett relevant och korrekt sätt och har med hjälp av angett material kunnat göra egna reflektioner. Studerande följer uppgiftsbeskrivningen.

Essä:
0: Studerande har i sin essä analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevanta källor.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Essä:
Studerande har förmåga att sakligt och korrekt reflektera kring det valda temat utgående från litteraturen och/eller med relevanta källor förmått göra egna tillämpande reflektioner.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Essä:
Studerande har diskuterat valda teman och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Essän visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov vid händelse av kris och/ eller trauma. Studerande har kunnat diskutera de metoder och riktlinjer som kan användas inom sociala branschen vid händelse av kris och/ eller trauma.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Essä:
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i essän. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov vid händelse av kris och/ eller trauma. Studerande har varierat och analytiskt kunnat diskutera de metoder och riktlinjer som kan användas inom sociala branschen vid händelse av kris och/ eller trauma.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav