•   Kris- och traumaarbete inom sociala området VAL22016-3002 15.11.2022-18.12.2022  5 sp +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - har kunskap om traumamedveten omsorg (TMO)
    - har förståelse om bemötandets betydelse i arbetet med personer som upplevt kris eller trauma
    - har kunskaper i att stöda och förstå barn och unga som upplevt kris och/eller trauma
    - kan identifiera risker och konsekvenser av upplevd kris och/ eller trauma
    - kan tillämpa olika metoder i kris- och traumaarbete
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - Traumamedveten omsorg (TMO)
    - Sorgeprocessen
    - Barn och trauma
    - Bemötande vid kris och trauma
    - Respekt för barns fattningsförmåga
    - Psykisk första hjälp
    - Kristeori
    - Traumats konsekvenser
    - Debriefing
    - Sekundär traumatisering / Empatitrötthet
    - Resiliens
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Uppgift kring Traumamedveten omsorg:

    Underkänd: Studerande har inte uppnått godkänd nivå i uppgiften pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap och/eller någon av uppgiftens frågeställningar förblir obesvarade.

    Godkänd: Studerande har redogjort för de olika begreppen på ett relevant och korrekt sätt och har med hjälp av angett material kunnat göra egna reflektioner. Studerande följer uppgiftsbeskrivningen.

    Essä:
    0: Studerande har i sin essä analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevanta källor.
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Kursens kompetenser uppnås på ytlig nivå
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Kursens kompetenser uppnås på god nivå
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Kursens kompetenser uppnås på berömlig nivå

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Viktor Matintupa

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar, workshops och självstudier

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    - Essän bedöms enligt skalan 0-5
    - Uppgift kring Traumamedveten omsorg bedöms enligt skalan GK/UK

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    15.11.2022 - 18.12.2022

    Anmälningstid

    17.10.2022 - 11.11.2022

    Lärare

    Viktor Matintupa

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Kursen riktar sig i första hand till första årets socionomstuderande i Vasa.



    Obs. max 30 studerande ryms med på kursen. Antagning enligt anmälningsordning.

    Utbildning

    Utbildning till socionom

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    I kursen ingår följande examinationsuppgifter:
    - Obligatorisk närvaro vid närstudietillfällen (GK/UK)
    - Essä (0-5)
    - Uppgift kring Traumamedveten omsorg (GK/UK)

    Närmare information om examinationsuppgifterna finns publicerat på kursens Moodle-plattform.

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Gästföreläsare Nathalie Wingren, Brottsofferjouren
    Mielle Ry - En röst åt erfarenhetsexpertisen

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Deadline för examinationsuppgifter 11.12.2022.

    Tid och plats

    Närstudietillfällen:

    - 15.11 kl. 09.00-12.00 Föreläsning & diskussion (Nathalie Wingren, Brottsofferjouren, deltar) Teorier kring kris och trauma, reaktioner under och efter krisen, bemötande av person som befinner sig i kris

    - 18.11 kl. 09.00-12.00 Workshop, case & diskussion ((Nathalie Wingren, Brottsofferjouren, deltar)

    - 22.11 kl. 13.00-15.30 Erfarenhetsbibliotek* i samarbete med Mielle Ry.

    * Vid erfarenhetsbibliotek får studerande möjlighet att i små grupper ta del av flera olika erfarenhetsexperters berättelser och erfarenheter. Studerande får även möjlighet att ställa erfarenhetsexperterna frågor kring erfarenhetsexpertens olika upplevelser.

    Obligatorisk närvaro vid närstudietillfällen

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    5 sp = 135h

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Uppgift kring Traumamedveten omsorg:

    Underkänd: Studerande har inte uppnått godkänd nivå i uppgiften pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap och/eller någon av uppgiftens frågeställningar förblir obesvarade.

    Godkänd: Studerande har redogjort för de olika begreppen på ett relevant och korrekt sätt och har med hjälp av angett material kunnat göra egna reflektioner. Studerande följer uppgiftsbeskrivningen.

    Essä:
    0: Studerande har i sin essä analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevanta källor.

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Essä:
    Studerande har förmåga att sakligt och korrekt reflektera kring det valda temat utgående från litteraturen och/eller med relevanta källor förmått göra egna tillämpande reflektioner.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Essä:
    Studerande har diskuterat valda teman och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Essän visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov vid händelse av kris och/ eller trauma. Studerande har kunnat diskutera de metoder och riktlinjer som kan användas inom sociala branschen vid händelse av kris och/ eller trauma.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Essä:
    Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i essän. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov vid händelse av kris och/ eller trauma. Studerande har varierat och analytiskt kunnat diskutera de metoder och riktlinjer som kan användas inom sociala branschen vid händelse av kris och/ eller trauma.