Kris- och traumaarbete inom sociala området (5 sp)
Kod: VAL22016-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
17.10.2022 - 11.11.2022
Tajmning
15.11.2022 - 18.12.2022
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Viktor Matintupa
Lärare
Viktor Matintupa
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om traumamedveten omsorg (TMO)
- har förståelse om bemötandets betydelse i arbetet med personer som upplevt kris eller trauma
- har kunskaper i att stöda och förstå barn och unga som upplevt kris och/eller trauma
- kan identifiera risker och konsekvenser av upplevd kris och/ eller trauma
- kan tillämpa olika metoder i kris- och traumaarbete
Innehåll
- Traumamedveten omsorg (TMO)
- Sorgeprocessen
- Barn och trauma
- Bemötande vid kris och trauma
- Respekt för barns fattningsförmåga
- Psykisk första hjälp
- Kristeori
- Traumats konsekvenser
- Debriefing
- Sekundär traumatisering / Empatitrötthet
- Resiliens
Tid och plats
Närstudietillfällen:
- 15.11 kl. 09.00-12.00 Föreläsning & diskussion (Nathalie Wingren, Brottsofferjouren, deltar) Teorier kring kris och trauma, reaktioner under och efter krisen, bemötande av person som befinner sig i kris
- 18.11 kl. 09.00-12.00 Workshop, case & diskussion ((Nathalie Wingren, Brottsofferjouren, deltar)
- 22.11 kl. 13.00-15.30 Erfarenhetsbibliotek* i samarbete med Mielle Ry.
* Vid erfarenhetsbibliotek får studerande möjlighet att i små grupper ta del av flera olika erfarenhetsexperters berättelser och erfarenheter. Studerande får även möjlighet att ställa erfarenhetsexperterna frågor kring erfarenhetsexpertens olika upplevelser.
Obligatorisk närvaro vid närstudietillfällen
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, workshops och självstudier
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare Nathalie Wingren, Brottsofferjouren
Mielle Ry - En röst åt erfarenhetsexpertisen
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Deadline för examinationsuppgifter 11.12.2022.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
I kursen ingår följande examinationsuppgifter:
- Obligatorisk närvaro vid närstudietillfällen (GK/UK)
- Essä (0-5)
- Uppgift kring Traumamedveten omsorg (GK/UK)
Närmare information om examinationsuppgifterna finns publicerat på kursens Moodle-plattform.
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 135h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen riktar sig i första hand till första årets socionomstuderande i Vasa.
Obs. max 30 studerande ryms med på kursen. Antagning enligt anmälningsordning.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kursens kompetenser uppnås på ytlig nivå
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kursens kompetenser uppnås på god nivå
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kursens kompetenser uppnås på berömlig nivå
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
- Essän bedöms enligt skalan 0-5
- Uppgift kring Traumamedveten omsorg bedöms enligt skalan GK/UK
Underkänd (0)
Uppgift kring Traumamedveten omsorg:
Underkänd: Studerande har inte uppnått godkänd nivå i uppgiften pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap och/eller någon av uppgiftens frågeställningar förblir obesvarade.
Godkänd: Studerande har redogjort för de olika begreppen på ett relevant och korrekt sätt och har med hjälp av angett material kunnat göra egna reflektioner. Studerande följer uppgiftsbeskrivningen.
Essä:
0: Studerande har i sin essä analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevanta källor.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Essä:
Studerande har förmåga att sakligt och korrekt reflektera kring det valda temat utgående från litteraturen och/eller med relevanta källor förmått göra egna tillämpande reflektioner.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Essä:
Studerande har diskuterat valda teman och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Essän visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov vid händelse av kris och/ eller trauma. Studerande har kunnat diskutera de metoder och riktlinjer som kan användas inom sociala branschen vid händelse av kris och/ eller trauma.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Essä:
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i essän. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov vid händelse av kris och/ eller trauma. Studerande har varierat och analytiskt kunnat diskutera de metoder och riktlinjer som kan användas inom sociala branschen vid händelse av kris och/ eller trauma.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav