Viktor Matintupa
Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform
Självstudier
- Intervju (2 SP) bedöms enligt skalan UK/GK
- Essä (2 SP) bedöms enligt skalan 0-5
- Uppgift kring Traumamedveten omsorg (1) bedöms enligt skalan 0-5
Svenska
01.05.2025 - 31.08.2025
01.03.2025 - 30.04.2025
Viktor Matintupa
Kursen riktar sig främst till studerande inom sociala området.
Obs. max 30 studerande ryms med på kursen. Antagning enligt anmälningsordning.
Utbildning till socionom
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Kursen består av följande tre examinationsuppgifter:
- Intervju (2 SP)
- Essä (2 SP)
- Uppgift kring Traumamedveten omsorg (1 SP)
Närmare information om examinationsuppgifterna finns publicerat på kursens Moodle-plattform.
Intervju med valfri professionell
Valfri deadline under kurstiden 1.5 - 31.8.2025. Bedömning av examinationsuppgifter sker i regel under tidsperioden 15.8 - 15.9.2025.
Kursanvsarig lärare tillgänglig för handledning under tiden 1.5 - 13.6.2025 och 11.8 - 31.8.2025.
Digital kurs, öppen 1.5.2025 - 31.8.2025
Examinationsuppgifterna kan avläggas enligt studerandes egen tidtabell under kurstiden.
- Intervju 54h (2 sp)
- Essä 54h (2 sp)
- Traumamedveten omsorg 27h (1 sp)
Självstudier 135h (5 SP)
Uppgift kring Traumamedveten omsorg:
Studerande har inte uppnått godkänd nivå i uppgiften pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap.
Essä:
Studerande har i sin essä analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevanta källor.
Uppgift kring Traumamedveten omsorg:
Studerande har redogjort för de olika begreppen på ett relevant sätt och har med hjälp av angett material kunnat göra egna reflektioner
Essä:
Studerande har förmåga att sakligt och korrekt reflektera kring det valda temat utgående från litteraturen och/eller med relevanta källor förmått göra egna tillämpande reflektioner.
Uppgift kring Traumamedveten omsorg:
Studerande har redogjort samt visat klarhet för de olika begreppen samt definitionerna inom området. Uppgiften visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.
Essä:
Studerande har diskuterat valda teman och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Essän visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov vid händelse av kris och/ eller trauma. Studerande har kunnat diskutera de metoder och riktlinjer som kan användas inom sociala branschen vid händelse av kris och/ eller trauma.
Uppgift kring Traumamedveten omsorg:
Studerande har redogjort för begreppen på ett relevant sätt. Studerande visar stark klarsynthet i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i uppgiften.
Essä:
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i essän. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov vid händelse av kris och/ eller trauma. Studerande har varierat och analytiskt kunnat diskutera de metoder och riktlinjer som kan användas inom sociala branschen vid händelse av kris och/ eller trauma.