Hoppa till innehåll

Kris- och traumaarbete inom sociala området (5 sp)

Kod: VAL22016-3007

Förverkligandets information


Anmälningstid

21.01.2025 - 22.01.2025

Tajmning

01.05.2025 - 31.08.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Viktor Matintupa

Lärare

Viktor Matintupa

Lärandemål

Studerande:
- har kunskap om traumamedveten omsorg (TMO)
- har förståelse om bemötandets betydelse i arbetet med personer som upplevt kris eller trauma
- har kunskaper i att stöda och förstå barn och unga som upplevt kris och/eller trauma
- kan identifiera risker och konsekvenser av upplevd kris och/ eller trauma
- kan tillämpa olika metoder i kris- och traumaarbete

Innehåll

- Traumamedveten omsorg (TMO)
- Sorgeprocessen
- Barn och trauma
- Bemötande vid kris och trauma
- Respekt för barns fattningsförmåga
- Psykisk första hjälp
- Kristeori
- Traumats konsekvenser
- Debriefing
- Sekundär traumatisering / Empatitrötthet
- Resiliens

Tid och plats

Digital kurs, öppen 1.5.2025 - 31.8.2025

Examinationsuppgifterna kan avläggas enligt studerandes egen tidtabell under kurstiden.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform

Undervisningsmetoder

Självstudier

Praktik- och arbetslivssamarbete

Intervju med valfri professionell

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Valfri deadline under kurstiden 1.5 - 31.8.2025. Bedömning av examinationsuppgifter sker i regel under tidsperioden 15.8 - 15.9.2025.

Kursanvsarig lärare tillgänglig för handledning under tiden 1.5 - 13.6.2025 och 11.8 - 31.8.2025.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursen består av följande tre examinationsuppgifter:
- Intervju (2 SP)
- Essä (2 SP)
- Uppgift kring Traumamedveten omsorg (1 SP)

Närmare information om examinationsuppgifterna finns publicerat på kursens Moodle-plattform.

Studerandes tidsanvändning och belastning

- Intervju 54h (2 sp)
- Essä 54h (2 sp)
- Traumamedveten omsorg 27h (1 sp)

Självstudier 135h (5 SP)

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen riktar sig främst till studerande inom sociala området.

Obs. max 30 studerande ryms med på kursen. Antagning enligt anmälningsordning.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kursens kompetenser uppnås på ytlig nivå

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kursens kompetenser uppnås på god nivå

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kursens kompetenser uppnås på berömlig nivå

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

- Intervju (2 SP) bedöms enligt skalan UK/GK
- Essä (2 SP) bedöms enligt skalan 0-5
- Uppgift kring Traumamedveten omsorg (1) bedöms enligt skalan 0-5

Underkänd (0)

Uppgift kring Traumamedveten omsorg:
Studerande har inte uppnått godkänd nivå i uppgiften pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap.

Essä:
Studerande har i sin essä analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevanta källor.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Uppgift kring Traumamedveten omsorg:
Studerande har redogjort för de olika begreppen på ett relevant sätt och har med hjälp av angett material kunnat göra egna reflektioner

Essä:
Studerande har förmåga att sakligt och korrekt reflektera kring det valda temat utgående från litteraturen och/eller med relevanta källor förmått göra egna tillämpande reflektioner.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Uppgift kring Traumamedveten omsorg:
Studerande har redogjort samt visat klarhet för de olika begreppen samt definitionerna inom området. Uppgiften visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.

Essä:
Studerande har diskuterat valda teman och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Essän visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov vid händelse av kris och/ eller trauma. Studerande har kunnat diskutera de metoder och riktlinjer som kan användas inom sociala branschen vid händelse av kris och/ eller trauma.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Uppgift kring Traumamedveten omsorg:
Studerande har redogjort för begreppen på ett relevant sätt. Studerande visar stark klarsynthet i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i uppgiften.

Essä:
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i essän. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov vid händelse av kris och/ eller trauma. Studerande har varierat och analytiskt kunnat diskutera de metoder och riktlinjer som kan användas inom sociala branschen vid händelse av kris och/ eller trauma.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav