Hoppa till innehåll

Särskilt stöd inom småbarnspedagogikenPoäng (5 sp)

Kod: SO21ESMÅ3

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan identifiera barnets styrkor och behov av stöd och kan arbeta för att stöda barnets resurser
- har beredskap att arbeta i interprofessionella nätverk och kan i samarbete med barnet och familjen planera, förverkliga och utvärdera stödåtgärder
- kan utgående från barnets behov planera och anpassa daghemsmiljön och verksamheten för att ge barnet med särskilda behov en trygg uppväxt- och lärandemiljö
- kan främja barnets färdigheter i kommunikation, samspelsfärdigheter och självreglering
- kan främja barnets inklusion och har ett resursförstärkande och sensitivt förhållningssätt

Studieperiodens (kursens) innehåll

- allmänt, intensifierat och särskilt stöd inom småbarnspedagogiken
- barn med kommunikativa, socio-emotionella, motoriska och kognitiva utmaningar
- problemskapande beteende och uppmärksamhetsstörningar
- aggression bland barn och aggressionens trappsteg
- material som stöd för barnets sociala kompetens och samspels-och känslofärdigheter
- miljö- och situationsfaktorers betydelse och strukturella arrangemang
- samarbete med vårdnadshavare och aktörer inom social- och hälsovården
- pedagogisk gruppsensitivitet och tillgänglighet
- barnobservationer

Förkunskapskrav

Inga