Resursförstärkande metoder inom småbarnspedagogikPoäng (5 sp)
Kod: VAL21046
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan planera, genomföra och utvärdera meningsfulla och positiva lek- och lärandesituationer och kan använda resursförstärkande metoder i syfte att stöda barns utveckling, lärande och välbefinnande
- kan stöda barnets känslo- och samspelsfärdigheter
- har kunskaper i barns språkliga medvetenhet och små barns matematiska lärande
- kan stöda barnet i att använda sig av olika uttryckssätt och att omfatta hälsosamma levnadsvanor
- kan situationsanpassa resursförstärkande metoder på individ- och gruppnivå och har en positiv syn på barnet och dess resurser
Studieperiodens (kursens) innehåll
- stöd av den språkliga utvecklingen, språkstimulerande metoder och material
- språkbadsverksamhet
- små barns matematiska lärande och matematiklaborationer
- stimulerande lekmiljöer och handledning i lek och samspel
- multilitteracitet och digital kompetens
- digitala lärmiljöer, verktyg, applikationer och spel
- mediefostran
- matfostran
- resursförstärkande metoder och material
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
14.01.2025 - 10.03.2025
Tajmning
01.01.2025 - 08.06.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Susanne Davidsson
- Alexandra Båsk
Lärare
Susanne Davidsson
Lärandemål
Studerande:
- kan planera, genomföra och utvärdera meningsfulla och positiva lek- och lärandesituationer och kan använda resursförstärkande metoder i syfte att stöda barns utveckling, lärande och välbefinnande
- kan stöda barnets känslo- och samspelsfärdigheter
- har kunskaper i barns språkliga medvetenhet och små barns matematiska lärande
- kan stöda barnet i att använda sig av olika uttryckssätt och att omfatta hälsosamma levnadsvanor
- kan situationsanpassa resursförstärkande metoder på individ- och gruppnivå och har en positiv syn på barnet och dess resurser
Innehåll
- stöd av den språkliga utvecklingen, språkstimulerande metoder och material
- språkbadsverksamhet
- små barns matematiska lärande och matematiklaborationer
- stimulerande lekmiljöer och handledning i lek och samspel
- multilitteracitet och digital kompetens
- digitala lärmiljöer, verktyg, applikationer och spel
- mediefostran
- matfostran
- resursförstärkande metoder och material
Tid och plats
Undervisningen förverkligas våren 2025 i Vasa enligt schemat och tidtabellen i Moodle.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Obligatorisk litteratur för examinationsdel 2 Individuell inlärningsportfolio 2,5 sp:
Direktänkar till materialet finns också på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns inskannad i mappen obligatorisk kurslitteratur.
.
Björklund, C.2017. Vad gör yngre barn med matte? Sidorna 120-138. Ingår i verket: PramlingSamuelsson, I & Jonsson, A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
.
Furu, A-C & Heikkilä, M. 2022. Att stärka barns resiliens genom konstbaserade och narrativa
arbetssätt. Sidorna 163-175. Ingår i: Furu, A-C & Heikkilä, M. 2022. Resiliens i förskolan. Att stärka
barns välmående, delaktighet och handlingskraft. Stockholm. Natur & Kultur.
.
Gammelgård. L. 2020. Tänk språk! Språkstrategi för dagvården. Reviderad upplaga. Sydkustens
landskapsförbund. https://www.sydkusten.fi/Site/Data/2866/Files/Material/TankSprak_2020_web.pdf
.
Holmberg, K, Lagergren, A, Hjartarson, T & Bøen, E. (Red.). 2019. Lek och lärande med digitala
verktyg i nordiska förskolor. Erfarenheter från två Nordplus-projekt 2015-2019. Ur verket läses kapitel
1 Barn och förskollärare i digitala aktiviteter, sidorna 15-32 och kapitel 2 ”Det här händer på riktigt, det
här händer nu” – videosamtal i daghem och förskola, sidorna 35-47. https://www.divaportal.org/smash/get/diva2:1358757/FULLTEXT01.pdf
.
Luomaniemi, K, Kankaanpää, S, Hannula-Sormunen, M. 2023. Suosituksia monikielisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukemiseen –Temaattinen synteesi. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research Volym 12, Issue. Sidorna 23-63.
.
Nilsen, M. 2017. Datorplattor och de yngsta barnen i förskolan. Stöttande samspel genom pedagogisk
struktur och lyhörd interaktion. Sidorna 191-206. Ingår i verket: Pramling-Samuelsson, I & Jonsson,
A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
.
Storbacka-Järvinen, L. 2021. Faktorer som bidrar till att på ett framgångsrikt sätt stöda barns sociala
och emotionella färdigheter. Yrkeshögskolan Novia; serie A: Artiklar 1/2021.
https://www.theseus.fi/handle/10024/498031
Läroplanen för småbarnspedagogik kopplas i examinationen till de teman som behandlas i examinationen.
Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.
https://www.oph.fi/sv/statistik-och-publikationer/publikationer/grunderna-planensmabarnspedagogik-2022
Föreläsningsmaterial samt övningar (moodle)
Övrigt material enligt examinatorns anvisningar
Undervisningsmetoder
Undervisning
Simulering
Övningar
Självstudier
Grupparbete
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Grupparbete 1 sp
Grupperna tilldelas olika metoder och material som de får fördjupa sig i. Grupperna skriver en rapport om metoden, materialet och dess teoretiska och forskningsmässiga förankring. Rapporten ska innehålla relevant teori om det presenterade temat (metoden, materialet) samt idéer, praktiska råd och tips på hur man kan arbeta i praktiken med metoden/materialet inom småbarnspedagogiken. I rapporten ska det ingå relevanta källor, internetsidor m.m. som man senare kan ha nytta av både under praktik: Fördjupad metodkunskap inom det sociala området och i arbetslivet. I rapporten bör användas minst två vetenskapliga artiklar som har relevans för temat.
Syftet med rapporten är att den ska fungera som ett verktyg i arbetslivet och under praktiken för kursdeltagarna. Raportens längd: ca 10 sidor (exklusive pärmblad, innehållsförteckning och källor). Rapporten inlämnas i angivet forum på Moodle, så att alla kursdeltagare har tillgång till materialet. Rapporten inlämnas i forumet i Moodle senast den 17.4 2025.
Studerande presenterar sitt grupparbete den 23.4 eller den 21.5.
Tidtabellen för presenationerna sätts in på kursens Moodlesida där även tiden man har till förfogande anges.
Examinator: Alexandra Båsk
2. Individuell Inlärningsportfolio 2,5 sp
Studerande utgår från kursens lärandemål och gör en portfolio kring följande temaområden:
Metoder för stöd av barns sociala och emotionella färdigheter
Små barns språk och språkstödjande aktiviteter/metoder
Lärplatta som verktyg - med fokus på att stöda barns lek-och samspelsfärdigheter och
delaktighetsfrämjande aktiviteter.
Små barns matematiska lärande och matematikaktiviteter.
.
De behandlade temana kopplas till Grunderna för planen för småbarnspedagoik 2022. Studeranden läser den angivna obligatoriska litteraturen och använder dem som källor i portfolion. I portfolion samlar studerande också material, länkar till metoder, material och ideér på verksamhet som kan ordnas för barn inom småbarnspedagogiken kring de givna temana.
Studerande skall även interjuva någon som arbetar som Socionom inom småbarnspedagogiken eller alt. som lärare inom småbarnspedagogiken. Intervjun samt egna reflektioner redovisas i portfolion. Studerande avslutar portfolion med en självutvärdering utgående från bedömningskriterierna för examinationen och ger också ett förslag på vitsord. Portfolion inlämnas i moodle senast den 6.6-25.
Examinator: Alexandra Båsk
3. Deltagande i undervisningen 1,5 sp
Undervisningen är obligatorisk och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som
finns på moodle.
Uppgifterna bedöms med vitsordet 1-5.
Examinatorns tidtabell finns tillänglig på Moodle plattformen. Mer information om examinationsuppgifterna fås på det första kurstillfället.
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Grupparbete, rapport 1 sp, 27 h
2. Individuell inlärningsportfolio 2,5 sp, 67,5 h
3. Deltagande i undervisningen 1,5 sp, 40,5 h
1 sp = 27h
5 sp =135h
Flerforms studerande kompletterar närvaro undervisningen (när de ej är närvarande) med praktisk tillämpning.
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen avläggs av studerande med tilläggsbehörighet som socionom inom småbarspedagogik
(Grupper USO23D-V och USO24F-V). Kursens moodlesida uppdateras fram till kursstart. Kursens förverkligande samt tider för schemalagd undervisning kan också justeras innan kursen inleds.
Kursansvarig: Alexandra Båsk, alexandra.bask@novia.fi
Timlärare i undervisning och examination.
Övrigt: Flerforms studerande skall ta del av undervisningsmaterialet ( 20.3, 28.3, 1.4, 10.4, 24.4 och 6.5 ) och tillämpa det som behandlats under undervisningen praktiskt inom småbarnspedagogiken. En kort redogörsele över de praktiska tillämpningarna sänds in på moodle. Bedöms som Godkänt eller Underkänt. Mer information finns på moodle sidan.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1: Grupparbete, rapport 1 sp
Rapporten:
- innehållsmässig sakkunskap
- förmåga att sammanfatta teori och samla praktiskt material
- förmåga att planera och handleda i metoden/materialet
- tydlig koppling till hur man arbetar med metoden med barn i åldern 0-5 år
Bedömning enligt skala 0-5.
Kort skrifltig feedback sänds till studerande per e-post.
.
2. Individuell inlärningsportfolio 2,5 sp
- portfolions struktur, kreativa utformning och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori och välja ut bra tips på material
- förmåga att tillämpa och anpassa teori till praxis
- sammanfattning av det centrala från intervjun med en Socionom inom småbarnspedagogik/lärare inom småbarnspedagogik samt egna reflektioner.
- förmåga till självutvärdering och analys.
Bedömning enligt skala 0-5. Individuell sammanfattad feedback för portfolion ges invid inlämning i kommentarsfältet på moodle.
.
3. Deltagande i undervisningen 1,5 sp
- aktivt deltagande i undervisningen och när grupparbeten presenteras. Inlämnade kompensationsuppgifter för
eventuell frånvaro.
Bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2024 - 06.02.2025
Tajmning
06.02.2025 - 27.03.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Åbo – timlärare Socionom
- Susanne Davidsson
Lärare
Susanne Davidsson
Lärandemål
Studerande:
- kan planera, genomföra och utvärdera meningsfulla och positiva lek- och lärandesituationer och kan använda resursförstärkande metoder i syfte att stöda barns utveckling, lärande och välbefinnande
- kan stöda barnets känslo- och samspelsfärdigheter
- har kunskaper i barns språkliga medvetenhet och små barns matematiska lärande
- kan stöda barnet i att använda sig av olika uttryckssätt och att omfatta hälsosamma levnadsvanor
- kan situationsanpassa resursförstärkande metoder på individ- och gruppnivå och har en positiv syn på barnet och dess resurser
Innehåll
- stöd av den språkliga utvecklingen, språkstimulerande metoder och material
- språkbadsverksamhet
- små barns matematiska lärande och matematiklaborationer
- stimulerande lekmiljöer och handledning i lek och samspel
- multilitteracitet och digital kompetens
- digitala lärmiljöer, verktyg, applikationer och spel
- mediefostran
- matfostran
- resursförstärkande metoder och material
Tid och plats
Undervisningen förverkligas våren 2025 i Åbo enligt schemat och tidtabellen i Moodle.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Obligatorisk litteratur för examinationsdel 2 Individuell inlärningsportfolio 2 sp:
Direktänkar till materialet finns också på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns inskannad i mappen obligatorisk kurslitteratur.
.
Björklund, C.2017. Vad gör yngre barn med matte? Sidorna 120-138. Ingår i verket: PramlingSamuelsson, I & Jonsson, A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
.
Furu, A-C & Heikkilä, M. 2022. Att stärka barns resiliens genom konstbaserade och narrativa
arbetssätt. Sidorna 163-175. Ingår i: Furu, A-C & Heikkilä, M. 2022. Resiliens i förskolan. Att stärka
barns välmående, delaktighet och handlingskraft. Stockholm. Natur & Kultur.
.
Gammelgård. L. 2020. Tänk språk! Språkstrategi för dagvården. Reviderad upplaga. Sydkustens
landskapsförbund. https://www.sydkusten.fi/Site/Data/2866/Files/Material/TankSprak_2020_web.pdf
.
Holmberg, K, Lagergren, A, Hjartarson, T & Bøen, E. (Red.). 2019. Lek och lärande med digitala
verktyg i nordiska förskolor. Erfarenheter från två Nordplus-projekt 2015-2019. Ur verket läses kapitel
1 Barn och förskollärare i digitala aktiviteter, sidorna 15-32 och kapitel 2 ”Det här händer på riktigt, det
här händer nu” – videosamtal i daghem och förskola, sidorna 35-47. https://www.divaportal.org/smash/get/diva2:1358757/FULLTEXT01.pdf
.
Luomaniemi, K, Kankaanpää, S, Hannula-Sormunen, M. 2023. Suosituksia monikielisten lasten varhaisten matemaattisten taitojen tukemiseen –Temaattinen synteesi. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research Volym 12, Issue. Sidorna 23-63.
.
Nilsen, M. 2017. Datorplattor och de yngsta barnen i förskolan. Stöttande samspel genom pedagogisk
struktur och lyhörd interaktion. Sidorna 191-206. Ingår i verket: Pramling-Samuelsson, I & Jonsson,
A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
.
Storbacka-Järvinen, L. 2021. Faktorer som bidrar till att på ett framgångsrikt sätt stöda barns sociala
och emotionella färdigheter. Yrkeshögskolan Novia; serie A: Artiklar 1/2021.
https://www.theseus.fi/handle/10024/498031
Läroplanen för småbarnspedagogik kopplas i examinationen till de teman som behandlas i examinationen.
Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.
https://www.oph.fi/sv/statistik-och-publikationer/publikationer/grunderna-planensmabarnspedagogik-2022
Undervisningsmetoder
Undervisning (se mer info på kursens moodlesida), föreläsningar, övningar, självstudier, workshops.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvarig på moodle i kursens handledningsforum.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök och workshop med temat utomhuspedagogik med alumn från Novia
Samarbete med daghemmet Kastanjen. Studerande leder delaktighetsfrämjande verksamhet för barnen
Timlärare från arbetslivet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Workshop och rapport 1,5 sp (i par)
Paret får en metod eller ett material att fördjupa sig i. Studerande skriver först en rapport om metoden/materialet och dess teoretiska och forskningsmässiga förankring. Rapporten ska innehålla relevant teori om det presenterade temat (metoden, materialet) samt idéer, praktiska råd och tips på hur man kan arbeta i praktiken med metoden/materialet inom småbarnspedagogiken. I rapporten ska ingå relevanta källor, internetsidor mm som man senare kan ha nytta av i arbetslivet. I rapporten bör användas minst två vetenskapliga artiklar som har relevans för temat. Under lektionerna vid kursstart testar studerande under handledning på att anävnda AI för att uppgöra en struktur för rapporten. Dokumentet med testningen gås igenom tillsammans med medstuderande och kursansvarig. Därefter är det inte tillåtet att använda AI.
Syftet med temarapporten är att den ska fungera som ett verktyg i arbetslivet för kursdeltagarna. Raportens längd: ca 12 sidor (exklusive pärmblad, innehållsförteckning och källor). Rapporten inlämnas i angivet forum på Moodle, så att alla kursdeltagare har tillgång till materialet. Rapporten inlämnas i forumet i Moodle senast den 6.3.2025.
Studerande förbereder sedan en workshop som hålls den 10.3 eller den 11.3.2025 där paret handleder de övriga kursdeltagarna så att de får möjlighet att testa och prova på metoden/materialet i praktiken. Under workshopen ska ingen presentation av metoden ingå utan det förutsätts att deltagarna läst rapporten som förberedelse inför workshopen. De studerande som leder workshopen övar sina färdigheter i pedagogisk planering och handledning av en grupp. Tidtabellen för workshoparna sätts in på kursens Moodlesida där även tiden man har till förfogande för workshopen anges. Deltagarna i works-shopsen fungerar som opponenter och ger kamratfeedback i samband med seminarierna enligt ett formulär som delas ut under kursen.
Examinator: Sussy Davidsson
2. Individuell Inlärningsportfolio 2 sp
Studerande utgår från kursens lärandemål och gör en portfolio kring följande temaområden:
Metoder för stöd av barns sociala och emotionella färdigheter
Små barns språk och språkstödjande aktiviteter/metoder
Lärplatta som verktyg - med fokus på att stöda barns lek-och samspelsfärdigheter och
delaktighetsfrämjande aktiviteter
.
De behandlade temana kopplas till Grunderna för planen för småbarnspedagoik 2022. Studeranden
läser den angivna obligatoriska litteraturen och använder dem som källor i portfolion. I portfolion samlar studerande också material, länkar till metoder, material och ideér på verksamhet som kan ordnas för barn inom småbarnspedagogiken kring de givna temana. Portfolion ska kunna fungera som en teori- och metod/materialbank för studerande under Praktik: Fördjupad teoribaserad praktik och senare i arbetslivet. Studerande avslutar portfolion med en självutvärdering utgående från bedömningskriterierna för examinationen och ger också ett förslag på vitsord. Portfolion inlämnas i moodle senast den 24.3.2025.
Examinator: Lena Storbacka-Järvinen
3. Delaktighetsfrämjande aktivtet för daghemsbarn 0,5 sp
Studerande planerar och utför en delaktighetsfrämjade verksamhet för daghemsgrupp på daghemmet Kastanjen. Planering och dokumentation samt feedback lämnas in skriftligt enligt vidare anvisningar som fås efter kursstart.
Examinator: Sussy Davidsson
4. Deltagande i undervisningen 1 sp
Undervisningen är obligatorisk och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som
finns på moodle.
Examinator: Sussy Davidsson
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Workshop och rapport (i par) 1,5 sp 40,5 h
2.Individuell inlärningsportfolio 2 sp 54 h
3. Delaktighetsfrämjande aktivtet för daghemsbarn 0,5 sp 13,5 h
4. Deltagande i undervisningen 1 sp 27 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen avläggs av studerande med tilläggsbehörighet som socionom inom småbarspedagogik
(Gruppen USO23D-Å). Kursens moodlesida uppdateras fram till kursstart. Kursens förverkligande samt tider för schemalagd undervisning kan också justeras innan kursen inleds.
Kursansvarig: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Timlärare i undervisning och examination.
Användning av artificiell intelligens är tillåten, men den ska anges: De studerande får använda artificiell intelligens för att skapa verk, men de måste tydligt informera om detta. Under ett lektionspass kommer studerande att under handledning arbeta med AI som en del av examination 1.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1: Workshop och rapport (i par) 1,5 sp
Rapporten:
- innehållsmässig sakkunskap
- förmåga att sammanfatta teori och samla praktiskt material
Workshopen:
- förmåga att planera och handleda i metoden/materialet
- tydlig koppling till hur man arbetar med metoden med barn i åldern 0-5 år
- förmåga att motivera, inspirera och handleda seminariedeltagarna
Bedömning enligt skala 0-5.
Kort skrifltig feedback sänds till studerande per e-post.
.
2. Individuell inlärningsportfolio 2 sp
- portfolions struktur, kreativa utformning och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori och välja ut bra tips på material
- förmåga att tillämpa och anpassa teori till praxis
- förmåga till självutvärdering och analys
Bedömning enligt skala 0-5. Individuell sammanfattad feedback för portfolion ges invid inlämning i kommentarsfältet på moodle.
.
3. Delaktighetsfrämjande aktivtet för daghemsbarn 0,5 sp
- förmåga att planera och leda en aktivitet som stärker barns delaktighet samt lek- och samspelsfärdigheter
- förmåga till utvärdering och självutvärdering samt att ta emot feedback
Bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
.
4. Deltagande i undervisningen 1 sp
- aktivt deltagande i undervisningen och workshopsen. Inlämnade kompensationsuppgifter för
eventuell frånvaro.
Bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd.
Förkunskapskrav
Inga