Intersektionalitet och antiförtryckande praxisPoäng (5 sp)
Kod: VAL24021
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- kan reflektera över maktrelationer ur ett intersektionellt perspektiv.
- förstår hur servicetagarens erfarenheter är kopplade till maktrelationer inom social- och hälsovård.
- utvecklar en förståelse för olika kulturer och kan kritiskt reflektera över egna värderingar och fördomar.
- vet hur man aktivt arbetar för att misnka förtryck i praktik och ur ett strukturellt perspektiv.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- Jämlikhet och jämställdhet inom nordisk välfärd
- Intersektionalitet (kön, klass, funktionshinder, ålder, etnicitet och sexualitet)
- Avkolonialisering
- Anti-förtryckande praktik
- Övningar i kultursensitivt arbete
Anmälningstid
02.07.2024 - 10.09.2024
Tajmning
10.09.2024 - 29.10.2024
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
1.5 op
Prestationssätt
70 % Kontaktundervisning, 30 % Virtuell undervisning
Undervisningsspråk
- Englanti
Antal studerande (min. - max.)
10 - 25
Lärare
- Johanna Wikgren-Roelofs
Lärare
Johanna Wikgren-Roelofs
Grupper
-
UT2425USO-ÅInkommande utbytesstuderande, USO Åbo 2024-2025
Lärandemål
Studerande
- kan reflektera över maktrelationer ur ett intersektionellt perspektiv.
- förstår hur servicetagarens erfarenheter är kopplade till maktrelationer inom social- och hälsovård.
- utvecklar en förståelse för olika kulturer och kan kritiskt reflektera över egna värderingar och fördomar.
- vet hur man aktivt arbetar för att misnka förtryck i praktik och ur ett strukturellt perspektiv.
Innehåll
- Jämlikhet och jämställdhet inom nordisk välfärd
- Intersektionalitet (kön, klass, funktionshinder, ålder, etnicitet och sexualitet)
- Avkolonialisering
- Anti-förtryckande praktik
- Övningar i kultursensitivt arbete
Tid och plats
Onsite, Campus Turku (mandatory):
10.09. 15.30-17.15. Introduction (HG-101)
3-4.10. Hackathon event starting 3.10 at 11 am, focus on intercultural leadership skills (with DP Business Administration)
09.10. 15.15-17.00 Lecture, workshops (GR-235)
10.10. 15.15-17.00 Lecture, workshops (GR-235)
28.10. 15.15-17.00 Final seminar (1st alternative, HG-104)
Online (mandatory):
25.09. 16.00-17.30 Lecture, workshops (with DP Business Administration)
26.09. 16.00-17.30 Lecture, workshops (with DP Business Administration)
29.10. 16.15-17.30 Final seminar (2nd alternative: only for students doing a traineeship far away from Turku during this period of time)
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- De los Reyes, P. & Mulinari, D. (2023). Intersektionalitet. Kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap.
- Haschemi Yekani, E.H, Nowicka M. & Roxanne, T. (2022). Revisualising Intersectionality. E-book.
- Morgaine, K. & Capous-Desyllas, M. (2020). Anti-Oppressive Social Work Practice. Putting Theory into Action. (selected parts)
- Payne, M. (2023). Anti-oppressive, Indigenist and multicultural sensitivity practice. In: Payne, M. Modern Social Work Theory, 477-507.
- Sue, D. W., Rasheed, M. N. & Matthews Rasheed, J. (2016). Multicultural Social Work Practice: A
Competency-Based Approach to Diversity and Social Justice. E-book.
- Tedam, P. (2021). Anti-Oppressive Social Work Practice. (selected parts)
(Find more on the course page on the Moodle-platform - opens at the day of the course start 10.9.2024)
Undervisningsmetoder
Online and onsite lectures and workshops with preparatory assignments. Individual final report. Attendance requirements for all lessons, workshops, hackathon event and final seminar.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
See course page on the Moodle-platform for more information about deadlines for preparatory tasks. Final seminar, and deadline for individual final report scheduled for 28-29 October.
Internationella kontakter
The course is offered to both degree students and exchange students of Faculty of Health and Welfare. The online parts of the course, involve business administration students, both degree students and exchange students. One of the lectures is given by a Tanzanian guest lecturer.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Preparatory tasks, mandatory attendance at classes and workshops = 2 credits (2 x 27h)
Hackathon event focusing on intercultural leadership skills = 1 credit (1 x 27h)
Individual final report = 2 credits (2 x 27h)
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Preparatory tasks and attendance (passed/failed):
- Ability to summarize and discuss the study material in the preparatory tasks.
- Attendance, activity and contribution during classes and workshops.
- An ethical and professional approach to the themes of the course.
Hackathon event (passed/failed):
- Attendance, activity and contribution according to the instructions at the hackathon event.
- An ethical and professional approach towards the topic of intercultural leadership skills.
Individual report (scale: 0-5):
- The report follows given instructions
- Use of current, academic and relevant literature (sources)
- Ability to reflect on and discuss intersectionality and anti-oppressive practices.
Tilläggsuppgifter för studerande
AI: Students are not allowed to use artificial intelligence to create the content of the examinations. However, artificial intelligence may be used for ideas and planning of the tasks and report.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
All examinations are presented on the Moodle platform. Preparatory tasks and attendance and hackathon event are assessed as passed/failed. The result of the individual report is assessed on a scale of 0-5.