Hoppa till innehåll

Socialt arbete ur nordiska och afrikanska perspektivPoäng (5 sp)

Kod: VAL24013

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Den studerande
- har kunskap om de olika social- och hälsovårdssystemen
- får ett bredare perspektiv på internationellt socialt arbete
- känner till grundläggande riktlinjer för det sociala arbetets praktik
- utvecklar förståelse för likheter och skillnader med hänsyn till kultur, behov och förhållanden i Norden och Subsahariska Afrika

Studieperiodens (kursens) innehåll

- Det nordiska välfärdssystemet och det sociala arbetets praktik
- Socialt arbete i Subsahariska Afrika
- tredje sektorns roll (NGO:s)
- Klientcentrerade förhållningssätt
- Etiska och professionella perspektiv på socialt arbete
- Likheter och skillnader med tanke på behov och förutsättningar
- Tanzanias och Finlands samhälle och kultur
- Förberedelse för praktik eller arbete i den andra regionen

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

02.07.2024 - 07.10.2024

Tajmning

30.09.2024 - 06.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Englanti
Lärare
  • Lilian Nordell
Lärare

Lilian Nordell

Grupper
  • UT2425USO-Å
    Inkommande utbytesstuderande, USO Åbo 2024-2025

Lärandemål

Den studerande
- har kunskap om de olika social- och hälsovårdssystemen
- får ett bredare perspektiv på internationellt socialt arbete
- känner till grundläggande riktlinjer för det sociala arbetets praktik
- utvecklar förståelse för likheter och skillnader med hänsyn till kultur, behov och förhållanden i Norden och Subsahariska Afrika

Innehåll

- Det nordiska välfärdssystemet och det sociala arbetets praktik
- Socialt arbete i Subsahariska Afrika
- tredje sektorns roll (NGO:s)
- Klientcentrerade förhållningssätt
- Etiska och professionella perspektiv på socialt arbete
- Likheter och skillnader med tanke på behov och förutsättningar
- Tanzanias och Finlands samhälle och kultur
- Förberedelse för praktik eller arbete i den andra regionen

Tid och plats

30.9-6.12.2024
A text to be read before 7.10 (students in Finland)
7.10.2024 at 15.15-18 (onsite for the students in Finland)
8.10.2024 at 15.15-17 (onsite for the students in Finland)
21.10.2024 at 15.15-18 (onsite for the students in Finland)
15.10.2024 at 15.15-17 (online all together)
22.10.2024 at 15.15-17 (online all together)
24.10.2024 at 15.15-17 (online all together)
12-19.11.2024 8h (onsite for the students in Tanzania)
28.11.2024 at 15.15-17 (online all together)
6.12.2024 Deadline for the portfolio

Studiematerial och rekommenderad litteratur

- Africa Social Work and Development Network (africasocialwork.net)
- Burke, J. and Ngonyani, B. 2004. A Social Work Vision for Tanzania
- Information and services for citizens in Finland (www.suomi.fi/citizen)
- Kamali, M. & Jönsson, J (eds). 2019. Neoliberalism, Nordic Welfare States and Social Work: Current and Future Challenges (e-book, Novia library).
- Kangas & Kvist. 2020. Nordic Welfare states. In: Blum, S, Kuhlmann, J & Schubert K. Routledge Handbook of European Welfare Systems (e-book, Novia library).
- Spitzer, H. 2017. Social work in East Africa: A mzungu perspective (2017)
- The Ubuntu Practitioner: Social Work Perspectives. IFSW. 2023
- Work, values and ethics. Ethical guidelines for social welfare professionals. Talentia

Additional material on the Moodle/Teams-platform.

Undervisningsmetoder

Online and onsite lectures, guest lectures, advance assignments, group work, portfolio.

Onsite lectures will take place in Turku, Finland and Mwanza, Tanzania. Students attend either in Finland or in Tanzania.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Guest lectures

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

See course page on the Moodle/Teams-platform for more information about deadlines for advance assignments.
Portfolio to be handed in by 6.12.2024

Internationella kontakter

The course will be conducted in cooperation between Novia UAS and St. Augustine University of Tanzania (SAUT), with lecturers from both universities.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Attendance online and onsite + minor advance assignments 3 credits (3x27h=81h)
Portfolio 2 credits (2x27=54h)
Total 135h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

The minor advance assignments are either approved or rejected

The portfolio is evaluated with grades 0-5 (0 is rejected, 5 is the highest grade) based on whether the portfolio
- follows given instructions
- is based on academic knowledge
- contains own reflections on the subject

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav