Hoppa till innehåll

SpråkmentorPoäng (1 sp)

Kod: SPR24SM01

Poäng

1 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Målen är att studeranden efter avklarat studieavsnitt

• vågar använda mer svenska i samband med sina studier
• har utvecklat sina kunskaper i svenska både i skrift och i tal
• har ökad kunskap om möjligheterna som svenskan kan ge i arbetslivet
• har skaffat nätverk inom det svenska språkområdet inför sin kommande karriär
• kan reflektera över sin utveckling ur en språklig och karriärmässig vinkel
• har utvecklat sin planering- och organisationsförmåga i en professionell kontext.

Studieperiodens (kursens) innehåll

Kursen går ut på att finskspråkiga* studerande vid svenskspråkiga högskolor eller svensk- /tvåspråkiga studieprogram får stöd i form av ett mentorskapsprogram, där högskolornas finskspråkiga alumner fungerar som mentorer.

Kursen innehåller praktiska element såsom mentorskapsmöten, kick-off- och slutevenemang och en workshop på en finlandssvensk teater. De skriftliga delarna innefattar läsning och förberedelse inför mentorskapsmötena samt en kort språkberättelseuppgift. I slutet av kursen skrivs en kort reflektionstext och studenten får fylla i en feedbackenkät. Programmet utförs helt på svenska.

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Närvarokraven på mentorskapsmötena är 100 %. Deltagande i andra evenemang som ordnas inom programmet är också obligatoriskt, men kan i vissa fall genomföras på distans eller ersättas med andra uppgifter. Examination sker i form av inlämning av en kort reflektionstext.

Preliminär kalkyl över tidsanvändningen för studerandena:

Deltagande i samtliga evenemang: 11 timmar
Förberedelser och planering inför mentorskapsmöten: 3 timmar
Mentorskapsmöten: 3 timmar
Egen reflektion efter varje mentorskapsmöte: 3 timmar

Läsning av material: 1 timme
Språkberättelseuppgift: 2 timmar
Reflektionstext: 3 timmar
Utvärdering: 1 timme

11+9+7 = 27 timmar = 1 studiepoäng

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Laakso, H. (2023) Handbok för adepter. Språkambassadörerna rf.
Kanniainen, M., Nylund, P., Kupias, P. (2021) Arbetsbok för mentorskap. Helsingfors universitet.