HR och PersonalledningPoäng (5 sp)
Kod: VAL2601
Poäng
5 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Lärande mål:
- Förstå de grundläggande principerna för HR och Personalledning (HRM)
- Identifiera och tillämpa strategier för rekrytering, motivation, prestationshantering och medarbetarutveckling.
- Analysera hur organisationskultur, ledarskap och kommunikation påverkar teamets prestation och välbefinnande.
- Utvärdera etiska överväganden och juridiska ramar relaterade till anställning, jämlikhet och beteende på arbetsplatsen.
- Utveckla praktiska HR- och ledarskapsfärdigheter som är relevanta för moderna, mångsidiga och digitala organisationer.
Studieperiodens (kursens) innehåll
Introduktion till HR och Personalledning:
- Historia, begrepp och funktioner.
- Rekrytering och urval: Att bygga team, arbetsbeskrivningar och intervjutekniker.
- Motivation och medarbetarengagemang: Motivationsteorier och strategier för att behålla personal.
- Ledarskap och kommunikation: Ledarstilar, emotionell intelligens och effektiv kommunikation.
- Arbetsplatsetik och juridiska aspekter: Jämlikhet, mångfald och inkludering (EDI), konflikthantering och grunder i arbetsrätt.
- HR i den digitala eran: AI inom rekrytering, distansledarskap och HR-analys.
- Strategisk HRM: Att koppla HR-praktiker till organisatoriska mål och hållbarhet.
Förkunskapskrav
Inga förkunskaper behövs
Bedömningskriterier, nöjaktig (1)
Visar grundläggande förståelse för HR-konceptet och ledarskapsprinciper. Tillämpar enkla lösningar på fallstudier och uppgifter, men med begränsat djup och relevans. Visar minimal reflektion över den personliga ledarskapsstilen.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Visar tydlig förståelse för HR-konceptet och ledarskapsprinciper. Tillämpar HR-strategier effektivt på fallstudier och gruppuppgifter. Visar genomtänkt reflektion över den personliga ledarskapsstilen och kopplar den till HR i praktiken. Använder digitala verktyg på ett lämpligt sätt.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Visar omfattande och djupgående förståelse för HR-konceptet och ledarskapsprinciper. Tillämpar HR-strategier kreativt och insiktsfullt i uppgifter och övningar. Visar avancerad reflektion över den personliga ledarskapsstilen och dess påverkan på organisationen. Använder digitala verktyg innovativt och effektivt.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Boxall, P. F., & Purcell, J. (2022). Strategy and human resource management (Fifth edition.). New York, NY.
- Hasson, D. (2019). Faktastiskt: Rätt strategier för ledare och HR (Första utgåvan.). Natur & Kultur.
- Bruun, N., & Koskull, A. v. (2006). Allmän arbetsrätt (3. rev. uppl.). Schildt.
Artiklar i Moodle
Anmälningstid
02.12.2025 - 31.12.2025
Tajmning
01.01.2026 - 31.12.2026
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Englanti
Lärare
- Johanna Nykamb
Lärare
Johanna Nykamb
Lärandemål
Lärande mål:
- Förstå de grundläggande principerna för HR och Personalledning (HRM)
- Identifiera och tillämpa strategier för rekrytering, motivation, prestationshantering och medarbetarutveckling.
- Analysera hur organisationskultur, ledarskap och kommunikation påverkar teamets prestation och välbefinnande.
- Utvärdera etiska överväganden och juridiska ramar relaterade till anställning, jämlikhet och beteende på arbetsplatsen.
- Utveckla praktiska HR- och ledarskapsfärdigheter som är relevanta för moderna, mångsidiga och digitala organisationer.
Innehåll
Introduktion till HR och Personalledning:
- Historia, begrepp och funktioner.
- Rekrytering och urval: Att bygga team, arbetsbeskrivningar och intervjutekniker.
- Motivation och medarbetarengagemang: Motivationsteorier och strategier för att behålla personal.
- Ledarskap och kommunikation: Ledarstilar, emotionell intelligens och effektiv kommunikation.
- Arbetsplatsetik och juridiska aspekter: Jämlikhet, mångfald och inkludering (EDI), konflikthantering och grunder i arbetsrätt.
- HR i den digitala eran: AI inom rekrytering, distansledarskap och HR-analys.
- Strategisk HRM: Att koppla HR-praktiker till organisatoriska mål och hållbarhet.
Tid och plats
Introduktionstillfälle hålls live via Teams den 15 januari 2026 kl. 09:00–10:00 (inspelning finns för de som inte kan delta. Link i Moodle rummet).
- Kursperiod: 15 januari 2026 – 31 mars 2026.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
- Boxall, P. F., & Purcell, J. (2022). Strategy and human resource management (Fifth edition.). New York, NY.
- Hasson, D. (2019). Faktastiskt: Rätt strategier för ledare och HR (Första utgåvan.). Natur & Kultur.
- Bruun, N., & Koskull, A. v. (2006). Allmän arbetsrätt (3. rev. uppl.). Schildt.
- Shivarudrappa, D., Ramachandra, K., & Gopalakrishna, K. S. (2010). Human resource management (Rev. ed.). Himalaya Pub. House Pvt. Ltd.
- Skärvad, P. (2024). Företagsekonomi 100: Faktabok (Upplaga 20.). Liber AB.
Artiklar i Moodle
Undervisningsmetoder
Kursen genomförs endast via Moodle.
kursen är i huvudsak på engelska men inlämningsuppgifter kan göras på svenska och en del litteratur finns på svenska
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp= 135 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Efter att ha genomfört kursen ska studenten kunna:
- Förstå de grundläggande principerna för HR och Personalledning (HRM)
- Identifiera och tillämpa strategier för rekrytering, motivation, prestationshantering och medarbetarutveckling
- Analysera hur organisationskultur, ledarskap och kommunikation påverkar teamets prestation och välbefinnande
- Utvärdera etiska överväganden och juridiska ramar relaterade till anställning, jämlikhet och beteende på arbetsplatsen
- Utveckla praktiska HR(M)- och ledarskapsfärdigheter som är relevanta för moderna, mångsidiga och digitala organisationer
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Visar grundläggande förståelse för HR-konceptet och ledarskapsprinciper. Tillämpar enkla lösningar på fallstudier och uppgifter, men med begränsat djup och relevans. Visar minimal reflektion över den personliga ledarskapsstilen.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Visar tydlig förståelse för HR-konceptet och ledarskapsprinciper. Tillämpar HR-strategier effektivt på fallstudier och gruppuppgifter. Visar genomtänkt reflektion över den personliga ledarskapsstilen och kopplar den till HR i praktiken. Använder digitala verktyg på ett lämpligt sätt.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Visar omfattande och djupgående förståelse för HR-konceptet och ledarskapsprinciper. Tillämpar HR-strategier kreativt och insiktsfullt i uppgifter och övningar. Visar avancerad reflektion över den personliga ledarskapsstilen och dess påverkan på organisationen. Använder digitala verktyg innovativt och effektivt.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination och bedömning
- Bedömning sker i Moodle och omfattar:
- Skriftliga uppgifter och HR-projekt
- Reflektionsrapport eller muntliga presentationer (med inspelning)
- Öppenboktester
Inlämningar kan göras på svenska eller engelska
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Visar grundläggande förståelse för HR-konceptet och ledarskapsprinciper. Tillämpar enkla lösningar på fallstudier och uppgifter, men med begränsat djup och relevans. Visar minimal reflektion över den personliga ledarskapsstilen.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Visar tydlig förståelse för HR-konceptet och ledarskapsprinciper. Tillämpar HR-strategier effektivt på fallstudier och gruppuppgifter. Visar genomtänkt reflektion över den personliga ledarskapsstilen och kopplar den till HR i praktiken. Använder digitala verktyg på ett lämpligt sätt.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Visar omfattande och djupgående förståelse för HR-konceptet och ledarskapsprinciper. Tillämpar HR-strategier kreativt och insiktsfullt i uppgifter och övningar. Visar avancerad reflektion över den personliga ledarskapsstilen och dess påverkan på organisationen. Använder digitala verktyg innovativt och effektivt.
Förkunskapskrav
Inga förkunskaper behövs