Våld i nära relationerPoäng (5 sp)
Kod: VAL19009
Poäng
5 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- har kunskaper om centrala begrepp rörande våld i nära relationer
- kan kritiskt reflektera över våldet ur olika perspektiv och förklaringsmodeller
- kan identifiera risker för och konsekvenser av våld för individen, familjen och samhället
- förstår bemötandets betydelse i arbetet med våldsutsatta klienter
- kan tillämpa resursförstärkande metoder på individ- och gruppnivå med klienter utsatta för våld i nära relationer
- har kunskap om samhällets insatser mot våld i nära relationer
Studieperiodens (kursens) innehåll
Våld i nära relationer; omfattning, risker, konsekvenser
Teorier och förklaringsmodeller på individ-, grupp- och samhällsnivå
Professionellas bemötande och insatser vid våld i nära relationer
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.
Bedömningskriterier, nöjaktig (1)
Kursens kompetenser uppnås på ytlig nivå
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kursens kompetenser uppnås på god nivå
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kursens kompetenser uppnås på berömlig nivå
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
.
Mera information
.
Anmälningstid
01.12.2025 - 09.01.2026
Tajmning
09.01.2026 - 28.02.2026
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Daniela Sundell
- Pia Liljeroth
Lärare
Daniela Sundell
Lärandemål
Studerande
- har kunskaper om centrala begrepp rörande våld i nära relationer
- kan kritiskt reflektera över våldet ur olika perspektiv och förklaringsmodeller
- kan identifiera risker för och konsekvenser av våld för individen, familjen och samhället
- förstår bemötandets betydelse i arbetet med våldsutsatta klienter
- kan tillämpa resursförstärkande metoder på individ- och gruppnivå med klienter utsatta för våld i nära relationer
- har kunskap om samhällets insatser mot våld i nära relationer
Innehåll
Våld i nära relationer; omfattning, risker, konsekvenser
Teorier och förklaringsmodeller på individ-, grupp- och samhällsnivå
Professionellas bemötande och insatser vid våld i nära relationer
Tid och plats
Närstudier vårterminen 2026 med obligatorisk närvaro 3 fredag kvällar och 3 lördagar.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Tips på litteratur och länkar finns på Moodle..
Undervisningsmetoder
Självstudier, föreläsningar, övningar/uppgifter i grupp och simulering.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Deadline för inlämning av skriftlig portfolio 26.2.2026.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1. Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande på föreläsningar, gruppövningar/-uppgifter i klass och simulering (1,5 sp)
2. Individuell skriftlig portfolio (utgör material för grupparbete och -presentation under lektionstid) (3,5 sp)
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närstudier 30 h
Självstudier 105 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen är i första hand öppen för socionom YH-studerande i Åbo som studerat minst ett år.
Platser: 25. Kursanmälan görs i Peppi. De studerande som antagits till kursen får ett meddelande om det. Eventuella reservplatser delas ut fram tills kursen börjar. Vid förhinder att delta: tag genast kontakt med kursansvariga per e-post så att platsen på kursen kan gå till följande på anmälningslistan.
Observera att kursen kräver närvaro till 90 %.
I examinationsuppgiften ska det framgå på vilket sätt studerande har använt AI i arbetet. Om AI inte har använts, ska detta uttryckligen anges, till exempel: "AI har inte använts för att samla information eller formulera text i denna uppgift."
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kursens kompetenser uppnås på ytlig nivå
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kursens kompetenser uppnås på god nivå
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kursens kompetenser uppnås på berömlig nivå
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Obligatorisk närvaro, aktivt deltagande i diskussioner, övningar och simulering. Bedömning GK/UK.
2. Individuell portfolio: substanskunskap (se kompetenserna). Bedömning: 1-5.
Underkänd (0)
1. Studerande har inte varit närvarande på föreläsningar, övningar och simulering. För godkänd kurs krävs 90 % närvaro.
2. Portfolio: Arbetet baserar sig inte på litteratur och studerande har inte följt instruktionerna för portfolion.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Bedömningskriterier för portfolio:
- de givna ämnet behandlas vagt och smalt
- källorna refereras, utan analys och motiveringar
- reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- den tekniska utformningen är nöjaktig
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Bedömningskriterier för portfolio:
- de givna ämnena behandlas
- källorna tillämpas
- texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- den tekniska utformningen är god
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Bedömningskriterier för portfolio:
- ämnena behandlas uttömmande och mångsidigt
- källorna analyseras och tillämpas
- reflektionen är analytisk
- uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid.
- berömlig teknisk utformning
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.
Tilläggsuppgifter
.
Anmälningstid
02.12.2023 - 31.12.2023
Tajmning
01.01.2024 - 19.03.2024
Antal studiepoäng
5 sp
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Daniela Sundell
- Pia Liljeroth
Lärare
Pia Liljeroth
Lärandemål
Studerande
- har kunskaper om centrala begrepp rörande våld i nära relationer
- kan kritiskt reflektera över våldet ur olika perspektiv och förklaringsmodeller
- kan identifiera risker för och konsekvenser av våld för individen, familjen och samhället
- förstår bemötandets betydelse i arbetet med våldsutsatta klienter
- kan tillämpa resursförstärkande metoder på individ- och gruppnivå med klienter utsatta för våld i nära relationer
- har kunskap om samhällets insatser mot våld i nära relationer
Innehåll
Våld i nära relationer; omfattning, risker, konsekvenser
Teorier och förklaringsmodeller på individ-, grupp- och samhällsnivå
Professionellas bemötande och insatser vid våld i nära relationer
Tid och plats
Online- och närstudier med obligatorisk närvaro.
Förleäsningar online för hela gruppen:
Fredag 19.1 kl. 15.00-18.00
Lördag 20.1 kl. 9.00-15.00
Onsdag 24.1 kl. 16.00-18.00
Onsdag 31.1 kl. 16.00-18.00
Onsdag 14.2 kl. 16.00-18.00
Seminarium, gemensamt för hela gruppen
Onsdag 6.3 kl. 15.00-18.00
Vasa-gruppens närstudier (simulering + gruppuppgifter):
Fredag 2.2 kl. 15.00-18.00
Lördag 3.2 kl. 8.15-15.30
Åbo-gruppens närstudier (simulering + gruppuppgifter):
Fredag 9.2 kl. 15.00-18.00
Lördag 10.2 kl. 8.15-15.30
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Tips på litteratur och länkar finns på Moodle.
Undervisningsmetoder
Självstudier, föreläsningar, övningar/uppgifter i grupp och simulering.
Kursen är gemensam för studerande från socionomutbildningarna i Vasa och Åbo. Föreläsningarna är gemensamma och hålls online via Teams. Simuleringar hålls skilt för studerandegrupperna i Vasa och i Åbo.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Deadline för inlämning av skriftlig inlämningsuppgift 26.2.2024
Seminarium 6.3.2024
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1. Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande på föreläsningar, gruppövningar/-uppgifter och simulering (1 sp)
2. Individuell skriftlig inlämningsuppgift (utgör material för grupparbete och -presentation) (2,5 sp)
3. Grupparbete och -presentation på seminarium (obligatorisk närvaro) (1,5 sp)
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närstudier 27 h
Självstudier 108 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen är öppen för socionom YH-studerande i Vasa och Åbo som studerat minst ett år.
Platser: 30. Det finns 15 platser för studerande i Vasa och 15 för studerande i Åbo.
Kursanmälan görs i Peppi. Platserna fylls i anmälningsordning (de första 15 från Vasa och de första 15 från Åbo får plats).
Vid förhinder att delta: tag genast kontakt med kursansvariga per e-post så att platsen på kursen kan gå till följande på anmälningslistan.
De studerande som antagits till kursen får ett meddelande om det i god tid. Eventuella reservplatser delas ut fram tills kursen börjar.
Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kursens kompetenser uppnås på ytlig nivå
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kursens kompetenser uppnås på god nivå
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kursens kompetenser uppnås på berömlig nivå
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Obligatorisk närvaro, aktivt deltagande i föreläsningar, diskussioner, övningar och simulering. Bedömning GK/UK.
2. Individuell inlämningsuppgift: substanskunskap (se kompetenserna). Bedömning: 1-5.
3. Bedömning av seminarium: substanskunskap (se kompetenserna), reflektionsförmåga, kreativitet. Bedömning: 1-5.
Underkänd (0)
Studerande har inte varit närvarande på föreläsningar, övningar och simulering. För godkänd kurs krävs 100 % närvaro.
Inlämningsuppgift och seminarium: Arbetet baserar sig inte på litteratur.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
1: Arbetet är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och arbetet består i stor utsträckning av individuella erfarenheter.
2: Arbetet är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
3: Centrala aspekter i arbetet förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur.
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Arbetet visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Arbetet baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav.
Tilläggsuppgifter
.