Hoppa till innehåll

Foto och text på sociala medier: lär dig jobba effektivare och mer målmedvetetPoäng (2 sp)

Kod: VAL24007

Poäng

2 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Deltagarna
• Ökad förståelse för vad som fungerar och inte fungerar på sociala medier
• Blir bättre på att planera sin kommunikation på sociala medierna med hjälp av de strategiska frågorna och olika slags planeringsverktyg
• Ökad kunskap att med sin mobiltelefon fotografera snyggt komponerade, skarpa bilder och kan editera dem enligt behov
• Lär sig skriva säljande texter som tilltalar de utvalda målgrupperna

Studieperiodens (kursens) innehåll

Föreläsning + verkstad nr 1: Sociala mediernas hemligheter
- Introduktion; vad fungerar/fungerar inte, olika kanalers möjligheter, statistik, tips & tricks
- De strategiska frågorna som stöd för bättre kommunikation på some
- Planera en bättre helhet; verktyg och idéer
Föreläsning + verkstad nr 2: Fotografens tips för att fotografera och editera snygga bilder med smarttelefonen
- Fotograferingens grunder med smarttelefon
- Att editera enkelt och snabbt med smarttelefon (Snapseed app)
Föreläsning + verkstad 3: Skriv som en stjärna på sociala medier
- Skriv snygga säljtexter till dina sociala medier
- Hashtags och taggar – vad är det?

Förkunskapskrav

Vilja och nyfikenhet att lära sig kommunicera på sociala medier. Deltagarna behöver innan kursens början ha en smarttelefon, laddare och konton (företagskonto/sida) på de sociala medier som de vill jobba med.

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Underkänt/godkänt
Tre inlämnade uppgifter

Studiematerial och rekommenderad litteratur

N/A

Mera information

N/A

Anmälningstid

01.03.2024 - 30.03.2024

Tajmning

01.04.2024 - 31.05.2024

Antal studiepoäng

2 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

5 - 25

Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Maria Engberg

Lärandemål

Deltagarna
• Ökad förståelse för vad som fungerar och inte fungerar på sociala medier
• Blir bättre på att planera sin kommunikation på sociala medierna med hjälp av de strategiska frågorna och olika slags planeringsverktyg
• Ökad kunskap att med sin mobiltelefon fotografera snyggt komponerade, skarpa bilder och kan editera dem enligt behov
• Lär sig skriva säljande texter som tilltalar de utvalda målgrupperna

Innehåll

Föreläsning + verkstad nr 1: Sociala mediernas hemligheter
- Introduktion; vad fungerar/fungerar inte, olika kanalers möjligheter, statistik, tips & tricks
- De strategiska frågorna som stöd för bättre kommunikation på some
- Planera en bättre helhet; verktyg och idéer
Föreläsning + verkstad nr 2: Fotografens tips för att fotografera och editera snygga bilder med smarttelefonen
- Fotograferingens grunder med smarttelefon
- Att editera enkelt och snabbt med smarttelefon (Snapseed app)
Föreläsning + verkstad 3: Skriv som en stjärna på sociala medier
- Skriv snygga säljtexter till dina sociala medier
- Hashtags och taggar – vad är det?

Tid och plats

Online på TEAMS

SOME: 16.4, kl 16-18
FOTO: 25.4, kl 16-18
TEXTER: 6.5, kl 16-18

Studiematerial och rekommenderad litteratur

N/A

Undervisningsmetoder

Distansföreläsningar och verkstäder (online)
Mellan närstudietillfällena gör deltagarna uppgifter


Föreläsning + verkstad nr 1: Sociala mediernas hemligheter
- Introduktion; vad fungerar/fungerar inte, olika kanalers möjligheter, statistik, tips & tricks
- De strategiska frågorna som stöd för bättre kommunikation på some
- Planera en bättre helhet; verktyg och idéer
Föreläsning + verkstad nr 2: Fotografens tips för att fotografera och editera snygga bilder med smarttelefonen
- Fotograferingens grunder med smarttelefon
- Att editera enkelt och snabbt med smarttelefon (Snapseed app)
Föreläsning + verkstad 3: Skriv som en stjärna på sociala medier
- Skriv snygga säljtexter till dina sociala medier
- Hashtags och taggar – vad är det?

Praktik- och arbetslivssamarbete

N/A

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

N/A

Internationella kontakter

N/A

Förverkligandets alternativa prestationssätt

N/A

Studerandes tidsanvändning och belastning

N/A

Periodisering av innehållet

N/A

Tilläggsuppgifter för studerande

N/A

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Underkänt/godkänt
Tre inlämnade uppgifter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Underkänt/godkänt
Tre inlämnade uppgifter

Förkunskapskrav

Vilja och nyfikenhet att lära sig kommunicera på sociala medier. Deltagarna behöver innan kursens början ha en smarttelefon, laddare och konton (företagskonto/sida) på de sociala medier som de vill jobba med.

Tilläggsuppgifter

N/A