Foto och text på sociala medier: lär dig jobba effektivare och mer målmedvetetPoäng (2 sp)
Kod: VAL24007
Poäng
2 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Deltagarna
• Ökad förståelse för vad som fungerar och inte fungerar på sociala medier
• Blir bättre på att planera sin kommunikation på sociala medierna med hjälp av de strategiska frågorna och olika slags planeringsverktyg
• Ökad kunskap att med sin mobiltelefon fotografera snyggt komponerade, skarpa bilder och kan editera dem enligt behov
• Lär sig skriva säljande texter som tilltalar de utvalda målgrupperna
Studieperiodens (kursens) innehåll
Föreläsning + verkstad nr 1: Sociala mediernas hemligheter
- Introduktion; vad fungerar/fungerar inte, olika kanalers möjligheter, statistik, tips & tricks
- De strategiska frågorna som stöd för bättre kommunikation på some
- Planera en bättre helhet; verktyg och idéer
Föreläsning + verkstad nr 2: Fotografens tips för att fotografera och editera snygga bilder med smarttelefonen
- Fotograferingens grunder med smarttelefon
- Att editera enkelt och snabbt med smarttelefon (Snapseed app)
Föreläsning + verkstad 3: Skriv som en stjärna på sociala medier
- Skriv snygga säljtexter till dina sociala medier
- Hashtags och taggar – vad är det?
Förkunskapskrav
Vilja och nyfikenhet att lära sig kommunicera på sociala medier. Deltagarna behöver innan kursens början ha en smarttelefon, laddare och konton (företagskonto/sida) på de sociala medier som de vill jobba med.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Underkänt/godkänt
Tre inlämnade uppgifter
Studiematerial och rekommenderad litteratur
N/A
Mera information
N/A
Anmälningstid
01.03.2024 - 30.03.2024
Tajmning
01.04.2024 - 31.05.2024
Antal studiepoäng
2 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
5 - 25
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Maria Engberg
Lärandemål
Deltagarna
• Ökad förståelse för vad som fungerar och inte fungerar på sociala medier
• Blir bättre på att planera sin kommunikation på sociala medierna med hjälp av de strategiska frågorna och olika slags planeringsverktyg
• Ökad kunskap att med sin mobiltelefon fotografera snyggt komponerade, skarpa bilder och kan editera dem enligt behov
• Lär sig skriva säljande texter som tilltalar de utvalda målgrupperna
Innehåll
Föreläsning + verkstad nr 1: Sociala mediernas hemligheter
- Introduktion; vad fungerar/fungerar inte, olika kanalers möjligheter, statistik, tips & tricks
- De strategiska frågorna som stöd för bättre kommunikation på some
- Planera en bättre helhet; verktyg och idéer
Föreläsning + verkstad nr 2: Fotografens tips för att fotografera och editera snygga bilder med smarttelefonen
- Fotograferingens grunder med smarttelefon
- Att editera enkelt och snabbt med smarttelefon (Snapseed app)
Föreläsning + verkstad 3: Skriv som en stjärna på sociala medier
- Skriv snygga säljtexter till dina sociala medier
- Hashtags och taggar – vad är det?
Tid och plats
Online på TEAMS
SOME: 16.4, kl 16-18
FOTO: 25.4, kl 16-18
TEXTER: 6.5, kl 16-18
Studiematerial och rekommenderad litteratur
N/A
Undervisningsmetoder
Distansföreläsningar och verkstäder (online)
Mellan närstudietillfällena gör deltagarna uppgifter
Föreläsning + verkstad nr 1: Sociala mediernas hemligheter
- Introduktion; vad fungerar/fungerar inte, olika kanalers möjligheter, statistik, tips & tricks
- De strategiska frågorna som stöd för bättre kommunikation på some
- Planera en bättre helhet; verktyg och idéer
Föreläsning + verkstad nr 2: Fotografens tips för att fotografera och editera snygga bilder med smarttelefonen
- Fotograferingens grunder med smarttelefon
- Att editera enkelt och snabbt med smarttelefon (Snapseed app)
Föreläsning + verkstad 3: Skriv som en stjärna på sociala medier
- Skriv snygga säljtexter till dina sociala medier
- Hashtags och taggar – vad är det?
Praktik- och arbetslivssamarbete
N/A
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
N/A
Internationella kontakter
N/A
Förverkligandets alternativa prestationssätt
N/A
Studerandes tidsanvändning och belastning
N/A
Periodisering av innehållet
N/A
Tilläggsuppgifter för studerande
N/A
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Underkänt/godkänt
Tre inlämnade uppgifter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Underkänt/godkänt
Tre inlämnade uppgifter
Förkunskapskrav
Vilja och nyfikenhet att lära sig kommunicera på sociala medier. Deltagarna behöver innan kursens början ha en smarttelefon, laddare och konton (företagskonto/sida) på de sociala medier som de vill jobba med.
Tilläggsuppgifter
N/A