Praktik: Socialpedagogiskt arbete (9 sp)
Kod: SO20SOP7-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.11.2020 - 15.11.2023
Tajmning
01.01.2021 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
9 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Peter Edelsköld
Lärare
Peter Edelsköld
Grupper
-
USO20F-ÅSocionom (YH), h20, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande
- kan arbeta förebyggande, delaktighetsfrämjande och resursförstärkande
- kan planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet
- kan fungera professionellt och tillämpa de yrkesetiska principerna
Innehåll
- Socialpedagogiskt arbete inom det sociala området
Tid och plats
Studerande kan praktisera på platser där man arbetar socialpedagogiskt förebyggande, delaktighetsfrämjande och resursförstärkande med barn, unga, vuxna och/eller äldre. Det kan vara på daghem, förskola eller annan barnverksamhet, såsom i organisationer. Den som väljer att göra sin praktik bland unga kan utföra den inom kommunernas/städernas ungdomsverksamhet, församlingarnas ungdomsarbete och i organisationer (t.ex. Folkhälsan, FRK och KFUM (NMKY) som har verksamhet riktad till unga. Studerande kan även utföra sin praktik inom förebyggande familjearbete eller församlingarnas barn- och familjearbete, familjecenter, på familjecaféer eller lågtröskelverksamhet för famljer och vuxna, . Den som väljer att göra sin praktik bland vuxna eller äldre kan t.ex.välja förebyggande dagverksamhet bland seniorer eller personer med minnessjukdomar, sysselsättningsfrämjande förebyggande verksamhet eller uppsökande verksamhet för äldre.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studerande förbereder sig inför praktiken genom att läsa instuderingsmaterial som berör det valda området
Praktikplatsens hemsida
Lagstiftning och läroplansgrunder
Lag om småbarnspedagogik
Ungdomslag
Grunderna för planen för småbarnspedagogik 2018
Statsrådets förordning om ungdomsarbete och ungdomspolitik
Undervisnings- och kulturministeriet, hemsidan
Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre 980/2012
-
Refernslitteratur:
Arnér, Elisabetth (2016). Barns inflytande i förskolan - problem eller möjlighet för de vuxna? - en studie av ett utvecklingsarbete och dess betydelse för att förändra pedagogerns förhållningssätt till barn. Licentiatavhandlingar vid pedagogiska institutionen, Örebro universitet. Nätpublikation
Ernsth Bravell, M. (2013). Äldre och åldrande: grundbok i gerontologi (Även upplagan från 2011) (sid. 261-271)
Hoikkala, T. & Sell A. (2010) Ungdomsarbete är nödvändigt. Teoretisk underbyggnad, metodernas begränsning och möjligeter. Nätpublikation
Puuronen, A. (2014). Den sökandes blick. Uppsökande ungdomsarbete som yrke samt utveckling av yrket området - synpunkter från det praktiska arbetet. Helsingfors:Ungdomsforksningsnätverket/Ungdomsforskningssällskapet Publikationer 151. Nätpublikation
-
Arbetsverkstäder:
www.ula.fi- ULA är ett nätverk av 13 svensk- och tvåspråkiga arbetsverkstäder i Finland
-
Att åldras på 2020-talet : social delaktighet som grund för ett gott åldrande
https://www.agenda.fi/Rapport/att-aldras-pa-2020-talet-social-delaktighet-som-grund-for-ett-gott-aldrande/
-
Kyrkans barn- och ungdomsarbete, sacrista.evl.fi. Nätpublikation
-
Yrkesetik inom det sociala området:
Den etiska grunden för social- och hälsovården 2011. ETENE-publikationer 33. Nätpublikation
Talentia, www.talentia.fi. värderingar
Undervisningsmetoder
Handledd praktik. Se Anvsining för praktik; Socionom, Åbo-Praktik (moodlecourses.novia.fi)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Praktikuppgift: Förutom de löpande praktikuppgifterna ska studerande planera, förverkliga och utvärdera minst tre verksamheter/aktiviteter för målgruppen. Den pedagogiska planeringen görs skriftlgt och gås igenom med praktikplatsens handledare innan verksamheten förverkligas. Studerande beskriver och analyserar samt utvärderar praktikuppgiften i samband med självutvärderingen. Närmare instruktioner finns i Moodle
-
Då praktiken avslutas laddar studerande upp sin självutvärdering och handledarens utvärdering på kursens/praktikens Moodleplats. Se även "Anvisning för praktik till praktikplatsens handledare och studerande" som finns på Moodlesidan "Socionom Åbo - Information".
Studerandes tidsanvändning och belastning
Praktiken omfattning är 9 sp = 27h x 9 = 243 h. Mer information om arbetstiden finns i dokumentet "Anvisning för praktik till praktikplatsens handledare och studerande" som finns på Moodlesidan "Socionom Åbo - Information."
Tilläggsuppgifter för studerande
Tillgänglighetsplan för praktik: Om det hos den studerande förekommer någon form av fysiska, psykiska eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som kan inverka på praktikens genomförande, ansvarar den studerande för att informera kursansvarig lärare om situationen, varefter behovet av en tillgänglighetsplan för praktik utreds.
Mer information finns på Moodlesidan "Socionom Åbo - Information"
-
Vid validering bedöms kursen med GK/UK.
Information om validering finns på Moodlesidan "Socionom Åbo - Information" under tillgodoräkning:
Kurser / Övriga kurser / Socionom Åbo - information / Information och material / Tillgodoräkning av studier
-
Innan studerande avlägger praktik skall hen uppvisa straffregisterutdrag för lektor Susanne Davidsson.
-
Kursansvarig lärare:
Lektor Peter Edelsköld, peter.edelskold@novia.fi, tfn 044 762 3376. Peter är anträffbar i rum 204 på Gripen.
Som skolans praktikhandledare fungerar Peter Edelsköld
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Praktiken bedöms enligt skalan godkänd/underkänd, se "Anvisning för praktik" som finns i Moodle "Socionom Åbo - Information".
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav