Hoppa till innehåll

Hälsovårdararbete med familjen som väntar barn (5 sp)

Kod: HVV22HA03-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

14.06.2022 - 11.09.2022

Tajmning

03.10.2022 - 22.01.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Marie Hjortell

Lärare

Marie Hjortell

Grupper

  • UHV22F-V
    Hälsovårdare (YH), h22, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- behärskar uppföljningen av den väntande modern och fostret under graviditeten
- känner till riskfaktorer i samband med graviditet och förlossning och har förmåga att förebygga och tidigt ingripa
- kan identifiera mödrar och blivande föräldrar i behov av extra stöd och uppföljning
- behärskar uppföljning, vårdhänvisning och handledning och rådgivning av kvinnan och familjen under graviditet och barnsängstid
- har grundläggande kunskap om den normala förlossningen och kan handha en akut förlossning
- behärskar vården och uppföljningen av den nyblivna modern och det nyfödda barnet
- har kunskap om parförhållande, föräldraskap och tidig interaktion
- har beredskap att ge amningshandledning
- kan beakta kvinnans och familjens kulturtillhörighet och olika typer av familjer
- har förutsättning för att kunna fungera inom olika nätverk och samarbetsgrupper för att stöda kvinnan och familjen
- vägleder och stöder klienter i frågor relaterade till sexuell hälsa och familjeplanering
- innehar färdigheter att förverkliga förlossnings- och föräldraförberedelse
- kan använda sig av digitala lösningar i mötet med den blivande familjen och inom familjeplanering

Innehåll

Handledning, rådgivning och stöd till familjen som väntar barn och till den nyblivna familjen
Uppföljning av den väntande modern och fostret under graviditeten
Återkommande och omfattande hälsoundersökningar, screeningar
Normal samt komplicerad graviditet och barnsängstid
Tidig identifiering av riskfaktorer och tidigt ingripande vid komplikationer under graviditet och barnsängstid
Den normala och avvikande förlossningens förlopp, handläggning vid akut förlossning
Uppföljning och vård av nyblivna modern och det nyfödda barnet
Amningshandledning
Interprofessionellt och interkulturellt hälsovårdararbete
Familjeplanering och sexuell hälsa
Föräldra- och förlossningsförberedelse
Digitala verktyg

Tid och plats

4.10 Kursintroduktion online 13.15-16.15
5.10 Föreläsning online 8.15-11.45
vecka 41-43 självstudier
31.10 1.11 och 2.11 Närstudier Campus Alere, Vasa
vecka 45-48 självstudier
7.12 Föreläsningar online
8.12 Föreläsningar online
9.12 Föreläsningar online

Studiematerial och rekommenderad litteratur

LITTERATUR:

Berg M, Lundgren I (red). 2004. Att stärka och stödja. Vårdande vid barnafödande. ( valda delar)

Edistä, ehkäise, vaikuta - sexuaali ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2020, Opas 33 , THL, 2013 ( valda delar)

Hakulinen-Viitanen mfl. 2012. Laaja terveystarkastus- Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. Opas 22. THL

Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T. (red.). 2015. Handbok för mödrarådgivningen. Nationell rekommendation.Handbok 40/215. ( elektronisk)
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126655/2015_THL_OPA040_web.pdf?sequence=3
NEUKO - neuvola- äitiysneuvola - elektronisk databas via THL/terveysportti , 2022

Reproduktiv hälsa – barnmorskans kompetensområde. Red. H Lindgren, K Christensson, A-K Dykes. Studentlitteratur. 2016 eller nyare upplaga ( valda delar)
eller alternativt
Lärobok för barnmorskor. A., Hogg, B., Hildingsson, I. & Lundgren, I. . Studentlitteratur 2010 (valda delar)

Tillsammans kring matbordet - Kostrekommendationer till barnfamiljer.
http://www.julkari.fi/handle/10024/130021 (elektronisk)

Kansallinen imetyksen edistämisen toimintaohjelma vuosille 2018–2022 toim.
Hakulinen mfl.

Amning i dag. E. Kylberg, M.Westlund, S Swedberg. 2021( 4e uppl.) Gothia
Imetysohjaus : K. Koskinen. 2008. Edita


Referenslitteratur:
se också Moodlekursen: Hälsovårdararbete med familjen som väntar barn, litteraturen kan uppdateras under kursens gång

Undervisningsmetoder

Föreläsningar online och vid närstudiedagar
Självstudier
Demonstrationer
Praktiska övningar på Kliniskt träningscentrum ,Campus Alere , Novia Vasa

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Eget arbete i kursdelen amningshandledning som presenteras 2.11 och 7.12
Virtuell moodletentamen vecka 2 januari 2023

Studerandes tidsanvändning och belastning

27h/sp vilket innebär 135 h innehållande både föreläsningar och egna studier

Tilläggsuppgifter för studerande

Obligatorisk närvaro vid kursintroduktion samt praktiska övningar.
Obligatorisk närvaro vid samtliga lektioner i amningshandledning för att kunna erhålla intyg över amningshandledningskompetens.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och

Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Hemtamen; vitsord 1-5 ( utgör 70 % av hehetskursvitsordet)
Skriftligt arbete och presentation i amningshandledning ; vitsord 1-5 ( utgör 30 % av helhetskursvitsordet)

Bedömningskriterier: se uppgifter om studieperioden (kursen)

Förkunskapskrav

Studiehelheten VÅV22IN : samtliga kurser godkända
Studiehelheten VÅV22GV : samtliga kurser godkända
Studiehelheten VÅV22HF : samtliga kurser godkända
Studiehelheten VÅV22KV : VÅV22KV01-KV14 godkända
Studiehelheten VÅV22PR: VÅV22PR01-PR05 godkända

Tilläggsuppgifter

Kursen innehåller Amningshandledarutbildning 1,5 sp i enlighet med WHO:s och Unicefs 20 timmars kurs.