Klinisk mikrobiologi, immunologi och patologi (4 sp)
Kod: VÅV22GV04-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2022 - 10.10.2022
Tajmning
10.10.2022 - 31.01.2023
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Ulla Penttinen
- Maria Berg
Lärare
Ulla Penttinen
Grupper
-
USS22F-VSjukskötare (YH), h22, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- har kunskaper om de olika mikrobgruppernas biologi för att kunna förstå och beskriva risker vid infektion
- känner till de olika smittvägarna för att kunna bedöma och förebygga smittrisker vid infektion
- kan sammanfatta och exemplifiera människans mikrobiota och kan förklara dess roll vid hälsa och sjukdom
- kan namnge de vanligaste patogena mikroberna
- förstår grunderna i bakteriernas resistensutveckling för att kunna skydda patienter
- förstår betydelsen och följderna av de resistenta bakterierna för patienten
- förstår betydelsen av att minska förekomsten av resistenta bakterier för en hållbar utveckling
- förstår den egna rollen i antibiotiskt förvaltarskap (antibiotic stewardship)
- kan beskriva hur lymfocyterna fungerar i immunförsvaret vid hälsa och sjukdom
- kan förklara vad som sker vid en immunisering (infektion, vaccination, rhesusimmunisering, passiv immunisering)
- har kunskap om människans biologiska förändringar vid patologiska tillstånd
- kan beskriva endogena och exogena etiologier till sjukdom
- förstår betydelsen av den akuta inflammationsreaktionen
Innehåll
Klinisk mikrobiologi
Immunologi
Patologi
Tid och plats
Campus Alere hösten 2022
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Penttinen, Ulla. Kurskompendium på moodle
Brauner et al. Medicinsk mikrobiologi. Studentlitteratur 2021
Ericson & Ericson. Klinisk mikrobiologi. Liber 2018
Melhus. Klinisk mikrobiologi. Studentlitteratur 2019
Bränden. Immunförsvaret och viruset. Celanders förlag 2021
Wold och Mölne. Infektionsimmunologi. Liber 2022
Braun & Anderson. Patofysiologi. Studentlitteratur 2012
Karhumäki, Jonsson & Saros. Mikrobit hoitotyön haasteena. Edita 2021
Heikkinen, Järvinen & Vapalahti. Immunologia. Duodecim 2022
Holmström, Virtanen, Björn & Rissanen. Patofysiologia. SanomaPro 2020
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, diskussioner, kunskapsverkstäder, självstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen examineras genom två deltenter och ett skriftligt arbete
Kurstentamina:
vecka 50/2022 fre 16.12
vecka 2/2023
Omtentamina 2023:
20.1
10.2
10.3
21.4
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen kan tenteras
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp är 27 h arbete för studerande
2 sp är 54 h
3 sp är 81 h
4 sp är 108 h
Kursen är 4 sp
Föreläsningar, verkstäder, tenter ca 30 h
Eget arbete ca 78 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav