Hoppa till innehåll

Research Methodology II (5 sp)

Kod: BC21RL02-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2022 - 11.09.2022

Tajmning

01.08.2022 - 31.03.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Englanti

Utbildning

  • Skönhetsbranschen

Lärare

  • Ralf Lillbacka
  • Jaana Ylimartimo-Nybäck

Lärare

Jaana Ylimartimo-Nybäck

Grupper

  • BC21D-V
    Beauty Care, full-time studies, 2021

Lärandemål

• The students are commune with the research process and master the different phases of the research process
• The students command the most common qualitative and quantitative research methods
• The students have the preparedness to write a thesis, initially under supervision, and eventually more independently
• The students command the basics of quantitative research methods of retrieving, analyzing and presenting data

Innehåll

Phases of Research Process
Qualitative and Quantitative Research Methods
Thesis
Data

Tid och plats

07.11.2022-28.02.2023 Campus Alere.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Studiematerial och kurslitteratur på Moodle.
Holme, I. M. & Solvang, B. K. (1997). 2 (uppl.). Forskningsmetodik. Om kvalitativa och kvantitativa metoder.
Jakobsson, U. (2011). Forskningens termer och begrepp- en ordbok.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2007). 2 (uppl.). Forskningsprocessen- kvalitativa och kvantitativa perspektiv.
Patel, R. & Davidson, B. (2011). 4 (uppl.). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning.

Kvantitativ metodik: som bredvidläsning rekommenderas Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, samt av examinator anvisad litteratur

I övrigt:
Databaser via Finna.
Skrivanvisningar och tidigare examensarbeten.
Aktuella forskningar inom branschen.
Enligt föreläsarens anvisningar.

Undervisningsmetoder

Jaanas del: Föreläsningar, workshops, research, handledning, berättande undervisning, diskussioner och teamarbete.

Kvantitativ metodik: föreläsningar, dataövningar samt övningsuppgift

Praktik- och arbetslivssamarbete

-

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Jaanas del: Examination består av godkända inlämningsuppgifter. Deadline och idéseminarium är i februari 2023.

Kvantitativ metodik: examinationsuppgiften bör inlämnas inom en månad efter delkursens slut.

Internationella kontakter

-

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Jaanas del: Godkända övningsuppgifter: egen arbetsplan, opponentskap och opponentberättelse av arbetsplan. Arbetsplanen presenteras och opponeras vid idéseminarium vårtermin 2023. Individuell feedback ges för arbetsplan efter seminariet.

Kvantitativ metodik: skriftlig övningsuppgift (bedöms enligt skalan 1-5)

Studerandes tidsanvändning och belastning

Jaanas del:
Studerande arbetar 27h/sp.
Närstudier: 24h
Självstudier: 57h
Totalt: 81h

Periodisering av innehållet

-

Tilläggsuppgifter för studerande

Mer information ges vid kursintroduktion.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen utvärderas enligt vitsord (0-5) för inlämningsuppgifter (individuella och par/team). Medeltal av uppgifternas vitsord bildar slutvitsordet i kursen.

Kvantitativ metodik: på basen av examinationsuppgiften bedöms studerandes förmåga att förstå och tillämpa grundläggande statistiska begrepp, samt att utföra en statistisk analys.

Underkänd (0)

Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna är bristfälliga eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.

Kvantitativ metodik: skribenten kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genomföra en korrekt statistisk analys.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemang och aktivitet har varit låga eller tillfredsställande.

Kvantitativ metodik: det föreligger stora svagheter i studerandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit eller deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehåll och kursuppgifter.

Kvantitativ metodik: studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är utmärkt och utomordentligt väl gjort.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehåll och kursuppgifter.

Kvantitativ metodik: studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.

Förkunskapskrav

Research Methodology