Resursförstärkande metoder inom småbarnspedagogik (5 sp)
Kod: SO21ESMÅ2-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.09.2021 - 15.12.2023
Tajmning
01.09.2021 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Susanne Davidsson
Lärare
Susanne Davidsson
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
ÖH21SMPED-ÅÖppna yh; småbarnspedagogik60sp
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan planera, genomföra och utvärdera meningsfulla och positiva lek- och lärandesituationer och kan använda resursförstärkande metoder i syfte att stöda barns utveckling, lärande och välbefinnande
- kan stöda barnets känslo- och samspelsfärdigheter
- har kunskaper i barns språkliga medvetenhet och små barns matematiska lärande
- kan stöda barnet i att använda sig av olika uttryckssätt och att omfatta hälsosamma levnadsvanor
- kan situationsanpassa resursförstärkande metoder på individ- och gruppnivå och har en positiv syn på barnet och dess resurser
Innehåll
- stöd av den språkliga utvecklingen, språkstimulerande metoder och material
- språkbadsverksamhet
- små barns matematiska lärande och matematiklaborationer
- stimulerande lekmiljöer och handledning i lek och samspel
- multilitteracitet och digital kompetens
- digitala lärmiljöer, verktyg, applikationer och spel
- mediefostran
- matfostran
- resursförstärkande metoder och material
Tid och plats
Kursen är digital. Kursen är öppen 1.9.2021-31.12.2022.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Obligatorisk litteratur för examination 1:
Direktänkar till materialet finns också på kursens moodlesida. Delar av litteraturen finns i mappen obligatorisk kurslitteratur.
.
Björklund, C, Nilsen, M & Pramling Samuelsson, I. 2016. Berättelser som redskap för att föra och följa resonemang. Ingår i Journal of Early Childhood Education Research. Vol.12(5). Sidorna 1-18.
.
Björklund, C.2017. Vad gör yngre barn med matte? Sidorna 120-138. Ingår i verket: Pramling-Samuelsson, I & Jonsson, A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
.
Marklund, L. 2020. Swedish pre-school teacher's experiences from pedagogical use of digital play. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research; Vol 9(1). Sidorna 171-193.
.
Mertala, P. 2020. Laaja-alaisen tieto- ja viestintäteknologiaosaamisen tukeminen
varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research Volume 9, Issue 1, 2020, 6–31.
.
Neitola, M, Aerila, J-A, Kauppinen, M. (Toim.). 2020. Rinnalla. Taide, kerronta ja sosiaalisemotionaalinen oppiminen varhaiskasvatuksessa. Painotalo Grano Oy. (e-bok). Ur verket läses kapitlen OSA I Sosiaalisemotionaalinen oppiminen ja taidelähtöisyys oppimisessa och OSA II Rinnalla-menetelmät.
.
Nilsen, M. 2017. Datorplattor och de yngsta barnen i förskolan. Stöttande samspel genom pedagogisk struktur och lyhörd interaktion. Sidorna 191-206. Ingår i verket: Pramling-Samuelsson, I & Jonsson, A.(red.). 2017. Förskolans yngsta barn-perspektiv på omsorg, lärande och lek. Stockholm. Liber AB.
.
Storbacka-Järvinen, L. 2021. Faktorer som bidrar till att på ett framgångsrikt sätt stöda barns
sociala och emotionella färdigheter. Yrkeshögskolan Novia; serie A: Artiklar 1/2021.
Undervisningsmetoder
Kursen är digital med material och inlämningar i Moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten; e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik
https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3714#section-2
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Enligt individuell tidtabell så längen kursen är öppen.
Studerandes tidsanvändning och belastning
1. Elektronisk inlärningsportfolio och digital workshop 3 sp 81 h
2. Metodrapport och metodaktiviteter inom småbarnspedagogiken 2 sp 54 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig: Sussy Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Kursen ingår i de behörighetsgivande studierna inom småbarnspedagogik.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Elektronisk inlärningsportfolio och digital workshop 3 sp
Studeranden utgår från kursens kompetenser och bygger under kursen upp en portfolio kring följande temaområden:
Barns sociala och emotionella färdigheter och stöd av dem
Barns språk och språkstödjande aktiviteter
Små barns matematiska lärande och aktiviteter inom småbarnspedagogiken
Digitala lärmiljöer, lärplattan, applikationer och spel
.
Portfolion inleds med ett pärmblad och en innehållsförteckning och avslutas med en källförteckning enligt YH Novias skrivanvisningar. Studerande samlar praktiska idéer, material och information kring de givna temana i portfolion. I portfolion bör ingå sammanfattande kommentarer av teori och forskning och exempel på hur man arbetar konkret inom småbarnspedagogiken. Under kursen läser studeranden den angivna obligatoriska litteraturen och refererar till all den obligatoriska kurslitteraturen där tematiken presenteras i portfolion. Källhänvisningar ska anges. De behandlade temana kopplas till Läroplanen Grunderna för planen för småbarnspedagoik 2018. Studerande utför den digitala workshopen som finns beskriven på moodle och inkluderar materialet i den inlämnade portfolion. Anvisningarna för den digitala workshopen finns på moodle.
.
I portfolion ska ingå en självutvärdering där studeranden utvärderar sina kompetenser, färdigheter och vidare utvecklingsbehov i relation till kursens lärandemål och kursinnehållet. Portfolion inlämnas på anvisad plats på moodle.
Examinator: Sussy Davidsson
.
2. Metodrapport och metodaktiviteter inom småbarnspedagogiken 2 sp
Examinationen görs i två delar.
Del 1. Studerande väljer först två metoder som finns presenterade på moodle(se sida på moodle). Arbetet inleds med att studerande läser in sig på metoderna/materialen och forskning om dem. Studerande skriver en teoretisk rapport på 6-8 sidor om metoderna och deras teoretiska och forskningsmässiga förankring. På kursens moodlesida finns länkar och material som kan användas som stöd i arbetet. Studerande kan även fritt välja att använda övrigt material som tillägg. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar och lämnas in på anvisad plats i moodle.
Del 2:
Studerande planerar, genomför och utvärderar två valfria aktivitetsstunder på daghem med de metoder som behandlats i kursen. Aktiviteterna planeras skriftligt och dokumenteras genom videoupptagning eller med bilder med fokus på studerande som ledare av aktiviteten. Examinationen avslutas med en skriftlig utvärdering av aktivitetsstuderna utgående från kompetenserna ovan. Alla delar av examinationen laddas upp på anvisad plats i moodle.
Examinator: Sussy Davidsson
Bedömningskriterier:
1. Elektronisk inlärningsportfolio 2 sp
- portfolions struktur och läsbarhet
- innehållsmässig sakkunskap och förankring i forskning
- förmåga att tillämpa och anpassa teori till praxis
- förmåga till självutvärdering och analys
Bedömning enligt skala 0-5. Studerande får skriftlig feedback i Moodle i kommentarsfältet vid de inlämnade uppgifterna.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd
.
2. Metodrapport och metodaktiviteter inom småbarnspedagogiken 3 sp
- innehållsmässig sakkunskap och teori om metoden
- förmåga att planera, genomföra och utvärdera meningsfulla lek- och lärandesituationer och använda resursförstärkande metoder
- förmåga att situationsanpassa resursförstärkande metoder på individ- och gruppnivå
Bedömning enligt skala 0-5. Kort skrifltig feedback ges på moodle i samband med den inlämnade examinationen.
Vid validering bedöms kursen Godkänd/Underkänd
Förkunskapskrav
Inga