Hoppa till innehåll

Särskilt stöd inom småbarnspedagogiken (5 sp)

Kod: SO21ESMÅ3-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.09.2021 - 15.12.2023

Tajmning

01.09.2021 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

5 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Lena Storbacka-Järvinen

Lärare

Lena Storbacka-Järvinen

Grupper

  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
  • ÖH21SMPED-Å
    Öppna yh; småbarnspedagogik60sp
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera barnets styrkor och behov av stöd och kan arbeta för att stöda barnets resurser
- har beredskap att arbeta i interprofessionella nätverk och kan i samarbete med barnet och familjen planera, förverkliga och utvärdera stödåtgärder
- kan utgående från barnets behov planera och anpassa daghemsmiljön och verksamheten för att ge barnet med särskilda behov en trygg uppväxt- och lärandemiljö
- kan främja barnets färdigheter i kommunikation, samspelsfärdigheter och självreglering
- kan främja barnets inklusion och har ett resursförstärkande och sensitivt förhållningssätt

Innehåll

- allmänt, intensifierat och särskilt stöd inom småbarnspedagogiken
- barn med kommunikativa, socio-emotionella, motoriska och kognitiva utmaningar
- problemskapande beteende och uppmärksamhetsstörningar
- aggression bland barn och aggressionens trappsteg
- material som stöd för barnets sociala kompetens och samspels-och känslofärdigheter
- miljö- och situationsfaktorers betydelse och strukturella arrangemang
- samarbete med vårdnadshavare och aktörer inom social- och hälsovården
- pedagogisk gruppsensitivitet och tillgänglighet
- barnobservationer

Tid och plats

Kursens förverkligande gäller 1.9.2021-31.12.2022.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Obligatorisk kurslitteratur
Ahonen, L. 2015. Varhaiskasvattajan toiminta päiväkodin haastavissa kasvatustilanteissa. Acta Universitatis Tamperensis 2115. Tampere: Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print. Ur verket läses kapitlen 1, 3, 4, 5 och 9.
ELLER
Ahonen L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet lämpimän vuorovaikutuksen kasvatuskirja

Alasuutari, M, Heiskanen & Vehkakoski, T. 2018. Positioning children with special educational needs in early childhood education and care documents. Ingår i: British Journal of Sociology of Education.

Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021.

Granlund M. 2014. Barn med utvecklingsstörning. Kap 7.

Koivuniemi m.fl. 2020 Arjen sosioemotionaaliset haasteet oppimistilanteina. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/isbn9789526226484.pdf

Lutropp A. 2014. Utvecklingsstörning och samspel. Kap 8

Mohss 2014. Specialpedagogik i förskolan - ett problemorienterat synsätt. Kapitel 4

Pihlaja, P, Sarlin, T & Ristkari, T. (2015) How Do Day-Care Personnel Describe Children with Challenging Behaviour?, Education Inquiry, 6:4.

Pihlaja P. & Viitala R. (2019) Varhaiserityiskasvatus. Ps-kustannus.

Skolinspektionen 2017. Förskolans arbete med barn i behov av särskilt stöd. https://www.skolinspektionen.se/beslut-rapporter-statistik/publikationer/kvalitetsgranskning/2017/forskolans-arbete-med-barn-i-behov-av-sarskilt-stod/

Storbacka-Järvinen L. 2021. Faktorer om bidrar till att på ett framgångsrikt sätt stöda barns sociala och emotionella färdigheter. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie A: Artiklar 1/2021.

THL 2016. Luo luottamusta suojele lasta: opas yhteistyöstä lapsia ja perheitä työssään kohtaaville. https://www.julkari.fi/handle/10024/136183

Utbildningsstyrelsen 2018. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.


+ Annat material som laddas upp på kursens Moodlesida

Undervisningsmetoder

Kursen är digital. Studerande gör inlämningsuppgifter på Moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik
Handledning fås digitalt i kursens handledningsforum.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tid för förverkligande 1.9.2021-31.12.2022
Kursen består av individuellt projektarbete 1,5sp och individuell inlärningsuppgift 3,5sp

Studerandes tidsanvändning och belastning

Individuellt projektarbete 1,5sp (1,5 x 27h = 40,5 h)
Individuell inlärningsuppgift 3,5sp (3,5 x 27h = 94,5)

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig: Lena Storbacka-Järvinen, lena.storbacka-jarvinen@novia.fi
Kursens moodlesida kan uppdateras med nytt material av kursansvarig under kursens gång. Kursen ingår i de behörighetsgivande valfria yrkesstudierna inom småbarnspedagogik.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömningskriterier

Individuell inlärningsuppgift:
- teoretisk sakkunskap
- tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
- professionellt och etiskt förhållningssätt

Individuellt projektarbete
- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken
- förmåga till reflektion och analys
- professionellt och etiskt förhållningssätt

Examinator: Lena Storbacka-Järvinen

Bedömning enligt skala 0-5
GK/UK vid validering

Underkänd (0)

Godkänd / Underkänd
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Vitsord: 1
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Vitsord: 2
Studerande påvisar en ytligt kompetens och grundläggande förståelse för ämnet och det egna kritiska tänkandet syns begränsad utsträckning

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Vitsord 3
• Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Vitsord 4:
•Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen och kan analysera det på en djupare nivå.
•Studerande reflekterar och motivera egna synpunkter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Vitsord 5
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.

Förkunskapskrav

Inga