Särskilt stöd inom småbarnspedagogiken (5 sp)
Kod: SO21ESMÅ3-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.09.2021 - 15.12.2023
Tajmning
01.09.2021 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
5 op
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Lena Storbacka-Järvinen
Lärare
Lena Storbacka-Järvinen
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
ÖH21SMPED-ÅÖppna yh; småbarnspedagogik60sp
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera barnets styrkor och behov av stöd och kan arbeta för att stöda barnets resurser
- har beredskap att arbeta i interprofessionella nätverk och kan i samarbete med barnet och familjen planera, förverkliga och utvärdera stödåtgärder
- kan utgående från barnets behov planera och anpassa daghemsmiljön och verksamheten för att ge barnet med särskilda behov en trygg uppväxt- och lärandemiljö
- kan främja barnets färdigheter i kommunikation, samspelsfärdigheter och självreglering
- kan främja barnets inklusion och har ett resursförstärkande och sensitivt förhållningssätt
Innehåll
- allmänt, intensifierat och särskilt stöd inom småbarnspedagogiken
- barn med kommunikativa, socio-emotionella, motoriska och kognitiva utmaningar
- problemskapande beteende och uppmärksamhetsstörningar
- aggression bland barn och aggressionens trappsteg
- material som stöd för barnets sociala kompetens och samspels-och känslofärdigheter
- miljö- och situationsfaktorers betydelse och strukturella arrangemang
- samarbete med vårdnadshavare och aktörer inom social- och hälsovården
- pedagogisk gruppsensitivitet och tillgänglighet
- barnobservationer
Tid och plats
Kursens förverkligande gäller 1.9.2021-31.12.2022.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Obligatorisk kurslitteratur
Ahonen, L. 2015. Varhaiskasvattajan toiminta päiväkodin haastavissa kasvatustilanteissa. Acta Universitatis Tamperensis 2115. Tampere: Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print. Ur verket läses kapitlen 1, 3, 4, 5 och 9.
ELLER
Ahonen L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet lämpimän vuorovaikutuksen kasvatuskirja
Alasuutari, M, Heiskanen & Vehkakoski, T. 2018. Positioning children with special educational needs in early childhood education and care documents. Ingår i: British Journal of Sociology of Education.
Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021.
Granlund M. 2014. Barn med utvecklingsstörning. Kap 7.
Koivuniemi m.fl. 2020 Arjen sosioemotionaaliset haasteet oppimistilanteina. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/isbn9789526226484.pdf
Lutropp A. 2014. Utvecklingsstörning och samspel. Kap 8
Mohss 2014. Specialpedagogik i förskolan - ett problemorienterat synsätt. Kapitel 4
Pihlaja, P, Sarlin, T & Ristkari, T. (2015) How Do Day-Care Personnel Describe Children with Challenging Behaviour?, Education Inquiry, 6:4.
Pihlaja P. & Viitala R. (2019) Varhaiserityiskasvatus. Ps-kustannus.
Skolinspektionen 2017. Förskolans arbete med barn i behov av särskilt stöd. https://www.skolinspektionen.se/beslut-rapporter-statistik/publikationer/kvalitetsgranskning/2017/forskolans-arbete-med-barn-i-behov-av-sarskilt-stod/
Storbacka-Järvinen L. 2021. Faktorer om bidrar till att på ett framgångsrikt sätt stöda barns sociala och emotionella färdigheter. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie A: Artiklar 1/2021.
THL 2016. Luo luottamusta suojele lasta: opas yhteistyöstä lapsia ja perheitä työssään kohtaaville. https://www.julkari.fi/handle/10024/136183
Utbildningsstyrelsen 2018. Grunderna för planen för småbarnspedagogik.
+ Annat material som laddas upp på kursens Moodlesida
Undervisningsmetoder
Kursen är digital. Studerande gör inlämningsuppgifter på Moodle.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik
Handledning fås digitalt i kursens handledningsforum.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tid för förverkligande 1.9.2021-31.12.2022
Kursen består av individuellt projektarbete 1,5sp och individuell inlärningsuppgift 3,5sp
Studerandes tidsanvändning och belastning
Individuellt projektarbete 1,5sp (1,5 x 27h = 40,5 h)
Individuell inlärningsuppgift 3,5sp (3,5 x 27h = 94,5)
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig: Lena Storbacka-Järvinen, lena.storbacka-jarvinen@novia.fi
Kursens moodlesida kan uppdateras med nytt material av kursansvarig under kursens gång. Kursen ingår i de behörighetsgivande valfria yrkesstudierna inom småbarnspedagogik.
Kursen hittas i Moodle under studiehelheten e-socionom SO21ESMÅ-21 Småbarnspedagogik
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningskriterier
Individuell inlärningsuppgift:
- teoretisk sakkunskap
- tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
- professionellt och etiskt förhållningssätt
Individuellt projektarbete
- förmåga att sammanfatta teori och kunna tillämpa resursförstärkande metoder i praktiken
- förmåga till reflektion och analys
- professionellt och etiskt förhållningssätt
Examinator: Lena Storbacka-Järvinen
Bedömning enligt skala 0-5
GK/UK vid validering
Underkänd (0)
Godkänd / Underkänd
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Vitsord: 1
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Vitsord: 2
Studerande påvisar en ytligt kompetens och grundläggande förståelse för ämnet och det egna kritiska tänkandet syns begränsad utsträckning
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Vitsord 3
• Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Vitsord 4:
•Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen och kan analysera det på en djupare nivå.
•Studerande reflekterar och motivera egna synpunkter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Vitsord 5
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.
Förkunskapskrav
Inga