Hoppa till innehåll

Mental- och missbrukarvård (5 sp)

Kod: USS20KL01-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 12.02.2023

Tajmning

13.02.2023 - 15.06.2023

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

80 % Kontaktundervisning, 20 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Åbo - timlärare Vård

Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper

  • UHV21D-Å
    Hälsovårdare (YH), h21, dagstudier, Åbo
  • USS21D-Å
    Sjukskötare (YH), h21, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:

Kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vårdarbetet

Har kompetens i mental-och missbrukarvård

Har kompetens i vård i olika servicemiljöer

Kan utvärdera patientens handledningsbehov och resurser samt planera handledning och patientens egenvård

Känner till patientens vårdkedja och servicesystem

Kan tillämpa kunskaper om mental hälsa och om centrala psykiatriska störningar och sjukdomar

Kan de centrala evidensbaserade vårdmetoder som används inom missbrukar- och mentalvård för patienter, familjer och närstående

Behärskar metoder för tidig intervention och förebyggande arbete

Innehåll

De centrala psykiatriska sjukdomarna

Professionellt bemötande av människan som lider av psykiatriska sjukdomar eller missbruk

Patientens vårdkedja, servicemiljöer samt mental- och missbrukarvårdens lagstiftning

Förbindning till vården

Personcentrerade/klientcentrerade och familjecentrerade handledningsmetoder

Motivera patienten till egenvård

Advocasy och personcentrering

Vårdrelation

Familjearbete

Nätverksarbete

Rehabilitering

Uppskattning av självmordsrisk

Förebyggande mentalvårdsarbete

Alkohol- och missbrukskultur och -politik i Finland

Bedömning av missbruk och missbruksanamnes

Beroendeproblematik, droger samt dess skadeverkningar

Modeller för tidig intervention

Förebyggande missbrukarvård

Mini-intervention

Etik och självbestämmanderätt

Tid och plats

Vårtermin 2023 i Åbo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Skärsäter I. (red.) 2019. Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grundläggande nivå.
Kuhanen, C. m.fl. 2017. Mielenterveystyö.
Pederson R. & Nortvedt (red.). 2021. Etik i psykiatrisk vård.
Eklund M. m.fl. 2020. Aktivitet och relation : mål och medel inom psykosocial rehabilitering.
Cullberg J., Skott M. & Strålin P. 2020. Att insjukna i psykos- Förlopp, behandling, återhämtning
Andersson G, Bulow P, Denhov A. & Topor A. 2016. Från patient till person. Om allvarliga psykiska problem - vardag, vård och stöd.
www.psykporten.fi
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal - Professionalitet och medmänsklighet.
Friberg F. & Öhlén J. 2013. Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. Sidor 220 - 231, 377 - 405.
Lehti J. 2017. Masennus mahdollisuutena. matkaopas muutokseen.
Eide, H. 2009. Omvårdnadsorienterad kommunikation: relationsetik, samarbete och konfliktlösning.
Gottlieb, B 2013. Strengths-Based Nursing Care, 56-103,146, 170-171, 203-251.
Jahren Kristofferssen, N. m.fl, 2006. Grundläggande omvårdnad 4, s. 18 - 101.
Nordmann M. & Vuohelainen E. (red.) 2014. Synvinklar på det rusmedelsförebyggande arbetet med unga i Finland.
Herlofson J. m.fl. 2016. Psykiatri.
Sögaard Nielsen, A. 2009. Behandling av alkoholproblem.
Havio M, Inkinen M. & Partanen A. (red.). 2014. Päihde-hoitotyö.
Tammi T. & Raento P. (red.) 2013. Addiktioyhteiskunta. Riippuvuus aikamme ilmiönä.
Pehkonen A, m.fl. 2019. Oikeus päihdehuoltoon.
Leith, W. 2008. De hungriga åren: en matmissbrukarens bekännelser.
Trulsson, K. 2006. Dans på lina: Om kvinnors missbruk, familjeliv och behandling.
Bättre insatser vid missbruk och beroende SOU 2100:35.
Suomen sairaanhoitajaliitto ry. 2008. Tämä potilas kuuluu meille: sairaanhoitaja tekee mielenterveys- ja päihdehoitotyötä.
Holmberg, J. 2010. Päihderiippuvuudesta elämänhallintaan.
Saarelainen, Stengård & Vuori-Kemilä. 2007. Mielenterveys- ja päihdetyötä: yhteistyötä ja kumppanuutta.
Koski-Jännes A., Riittinen L. & Saarnio P. 2008. Kohti muutosta.
Huttunen M. & Lumikukka S. 2017. Psyykenlääkkeet ja niiden käyttö.
www.droglanken.fi
SOU 2011:35. Bättre insatser vid missbruk och beroende. Volym 1 och 2.
Andersson Höglund I. & Hedman Ahlström B. 2013. Psykiatri 2.
Andersson Höglund I. & Hedman Ahlström B. 2012. Samhällsbaserad psykiatri.
Ahola T. & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen.
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri. Toimintaohje perhe-ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja väkivaltaa tehneiden hoitotilanteissa.

Undervisningsmetoder

Kursinformation
Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Simuleringar
Temavecka (vecka 10) med socionomstuderande, obligatoriskt deltagande. Arbetsformen under temaveckan är interprofessionellt workshopsarbete där socionom- och sjukskötarstuderande blandas i mindre grupper. Workshopsarbetet fokuserar på vissa aktuella aktuella teman och resulterar i ett slutseminarium med gruppvisa presentationer.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Erfarenhetstalare

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Interprofessionellt arbete (smågruppsarbete, grupprapport och seminariet) under temavecka 10. Inlälmning av grupprapport 9.3.2023
2) Inlämning av individuell rapport på Moodle 15.3.2023.
3) Tent i psykiatri 2.3.2023 kl. 8.15 - 9.15. Omtenter: Fre 21.4.2023 kl. 12-16 och Fre 5.5.2023 kl. 12-16. Anmälning via Ukot i Peppi.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursinformation
Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Simuleringar
Temavecka (vecka 10) med socionomstuderande, obligatoriskt deltagande. Arbetsformen under temaveckan är interprofessionellt workshopsarbete där socionom- och sjukskötarstuderande blandas i mindre grupper. Workshopsarbetet fokuserar på vissa aktuella aktuella teman och resulterar i ett slutseminarium med gruppvisa presentationer.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursinformation 2 h
Självstudier 23 h
Tent 1 h ink. läsning 19 h
Interaktiva föreläsningar, experter 20 h
Simuleringar 4-8 h
Temavecka 24 h
Individivuell rapport 40 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg ansvarar för Tillgodoräkningen via validering (eAhot).
Deltagande i kursstart, simulationen, expertföreläsningar och temaveckan är obligatoriskt.

Feedback på temaveckan ges gemensamt till gruppen och feedback på rapporten ges individuellt på moodle.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Temaveckan: Smågruppsarbetet och seminariet kräver obligatorisk närvaro och utvärderas enligt skalan gk/uk med följande bedömningskriterier: studerandes aktivitet under smågrupper, inhämtning och bearbetning av källmaterial och aktivit deltagande i seminariet.

2) Den skriftliga rapporten bedöms i skalan gk/uk (1-5) och väger 50 % av kursvitsordet.

3) Tent i psykiatri utvärderas enligt skalan gk/uk (1-5) och väger 50 % av kursvitsordet. .

Underkänd (0)

Fyller inte kriterier för vitsordet 1. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Rapporten svarar endast delvis eller ytligt de ställda frågorna med stöd av vetenskapliga artiklar och övriga fackkällor. Rapporten har delvis relevant innehåll och tillämpningen beskrivs ytligt och ensidigt. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid och den följer delvis Novias skrivanvisningar.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Rapporten svarar på de ställda frågorna med stöd av minst 3 vetenskapliga relevanta artiklar och övriga fackkällor. Rapporten har kompetent innehåll och case -tillämpningen är beskriven. Rapporrten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle och den följer i stort sett Novias skrivanvisningar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Rapporten svarar mångsidigt på frågeställningar med stöd av minst 3 vetenskapliga relevanta artiklar och övriga fackkällor. Rapporten har kompetent och aktuellt innehåll och case -tillämpningen är tydligt och logiskt beskriven. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle och den följer Novias skrivanvisningar.

Förkunskapskrav

Inget