Mental- och missbrukarvård (5 sp)
Kod: USS20KL01-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 12.02.2023
Tajmning
13.02.2023 - 15.06.2023
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
80 % Kontaktundervisning, 20 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Åbo - timlärare Vård
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
-
UHV21D-ÅHälsovårdare (YH), h21, dagstudier, Åbo
-
USS21D-ÅSjukskötare (YH), h21, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
Kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vårdarbetet
Har kompetens i mental-och missbrukarvård
Har kompetens i vård i olika servicemiljöer
Kan utvärdera patientens handledningsbehov och resurser samt planera handledning och patientens egenvård
Känner till patientens vårdkedja och servicesystem
Kan tillämpa kunskaper om mental hälsa och om centrala psykiatriska störningar och sjukdomar
Kan de centrala evidensbaserade vårdmetoder som används inom missbrukar- och mentalvård för patienter, familjer och närstående
Behärskar metoder för tidig intervention och förebyggande arbete
Innehåll
De centrala psykiatriska sjukdomarna
Professionellt bemötande av människan som lider av psykiatriska sjukdomar eller missbruk
Patientens vårdkedja, servicemiljöer samt mental- och missbrukarvårdens lagstiftning
Förbindning till vården
Personcentrerade/klientcentrerade och familjecentrerade handledningsmetoder
Motivera patienten till egenvård
Advocasy och personcentrering
Vårdrelation
Familjearbete
Nätverksarbete
Rehabilitering
Uppskattning av självmordsrisk
Förebyggande mentalvårdsarbete
Alkohol- och missbrukskultur och -politik i Finland
Bedömning av missbruk och missbruksanamnes
Beroendeproblematik, droger samt dess skadeverkningar
Modeller för tidig intervention
Förebyggande missbrukarvård
Mini-intervention
Etik och självbestämmanderätt
Tid och plats
Vårtermin 2023 i Åbo
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Skärsäter I. (red.) 2019. Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grundläggande nivå.
Kuhanen, C. m.fl. 2017. Mielenterveystyö.
Pederson R. & Nortvedt (red.). 2021. Etik i psykiatrisk vård.
Eklund M. m.fl. 2020. Aktivitet och relation : mål och medel inom psykosocial rehabilitering.
Cullberg J., Skott M. & Strålin P. 2020. Att insjukna i psykos- Förlopp, behandling, återhämtning
Andersson G, Bulow P, Denhov A. & Topor A. 2016. Från patient till person. Om allvarliga psykiska problem - vardag, vård och stöd.
www.psykporten.fi
Sandberg, H. 2014. Sjuksköterskans samtal - Professionalitet och medmänsklighet.
Friberg F. & Öhlén J. 2013. Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. Sidor 220 - 231, 377 - 405.
Lehti J. 2017. Masennus mahdollisuutena. matkaopas muutokseen.
Eide, H. 2009. Omvårdnadsorienterad kommunikation: relationsetik, samarbete och konfliktlösning.
Gottlieb, B 2013. Strengths-Based Nursing Care, 56-103,146, 170-171, 203-251.
Jahren Kristofferssen, N. m.fl, 2006. Grundläggande omvårdnad 4, s. 18 - 101.
Nordmann M. & Vuohelainen E. (red.) 2014. Synvinklar på det rusmedelsförebyggande arbetet med unga i Finland.
Herlofson J. m.fl. 2016. Psykiatri.
Sögaard Nielsen, A. 2009. Behandling av alkoholproblem.
Havio M, Inkinen M. & Partanen A. (red.). 2014. Päihde-hoitotyö.
Tammi T. & Raento P. (red.) 2013. Addiktioyhteiskunta. Riippuvuus aikamme ilmiönä.
Pehkonen A, m.fl. 2019. Oikeus päihdehuoltoon.
Leith, W. 2008. De hungriga åren: en matmissbrukarens bekännelser.
Trulsson, K. 2006. Dans på lina: Om kvinnors missbruk, familjeliv och behandling.
Bättre insatser vid missbruk och beroende SOU 2100:35.
Suomen sairaanhoitajaliitto ry. 2008. Tämä potilas kuuluu meille: sairaanhoitaja tekee mielenterveys- ja päihdehoitotyötä.
Holmberg, J. 2010. Päihderiippuvuudesta elämänhallintaan.
Saarelainen, Stengård & Vuori-Kemilä. 2007. Mielenterveys- ja päihdetyötä: yhteistyötä ja kumppanuutta.
Koski-Jännes A., Riittinen L. & Saarnio P. 2008. Kohti muutosta.
Huttunen M. & Lumikukka S. 2017. Psyykenlääkkeet ja niiden käyttö.
www.droglanken.fi
SOU 2011:35. Bättre insatser vid missbruk och beroende. Volym 1 och 2.
Andersson Höglund I. & Hedman Ahlström B. 2013. Psykiatri 2.
Andersson Höglund I. & Hedman Ahlström B. 2012. Samhällsbaserad psykiatri.
Ahola T. & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen.
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri. Toimintaohje perhe-ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja väkivaltaa tehneiden hoitotilanteissa.
Undervisningsmetoder
Kursinformation
Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Simuleringar
Temavecka (vecka 10) med socionomstuderande, obligatoriskt deltagande. Arbetsformen under temaveckan är interprofessionellt workshopsarbete där socionom- och sjukskötarstuderande blandas i mindre grupper. Workshopsarbetet fokuserar på vissa aktuella aktuella teman och resulterar i ett slutseminarium med gruppvisa presentationer.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Erfarenhetstalare
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Interprofessionellt arbete (smågruppsarbete, grupprapport och seminariet) under temavecka 10. Inlälmning av grupprapport 9.3.2023
2) Inlämning av individuell rapport på Moodle 15.3.2023.
3) Tent i psykiatri 2.3.2023 kl. 8.15 - 9.15. Omtenter: Fre 21.4.2023 kl. 12-16 och Fre 5.5.2023 kl. 12-16. Anmälning via Ukot i Peppi.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursinformation
Självstudier
Interaktiva föreläsningar
Simuleringar
Temavecka (vecka 10) med socionomstuderande, obligatoriskt deltagande. Arbetsformen under temaveckan är interprofessionellt workshopsarbete där socionom- och sjukskötarstuderande blandas i mindre grupper. Workshopsarbetet fokuserar på vissa aktuella aktuella teman och resulterar i ett slutseminarium med gruppvisa presentationer.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursinformation 2 h
Självstudier 23 h
Tent 1 h ink. läsning 19 h
Interaktiva föreläsningar, experter 20 h
Simuleringar 4-8 h
Temavecka 24 h
Individivuell rapport 40 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare Minna Syrjäläinen-Lindberg ansvarar för Tillgodoräkningen via validering (eAhot).
Deltagande i kursstart, simulationen, expertföreläsningar och temaveckan är obligatoriskt.
Feedback på temaveckan ges gemensamt till gruppen och feedback på rapporten ges individuellt på moodle.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Temaveckan: Smågruppsarbetet och seminariet kräver obligatorisk närvaro och utvärderas enligt skalan gk/uk med följande bedömningskriterier: studerandes aktivitet under smågrupper, inhämtning och bearbetning av källmaterial och aktivit deltagande i seminariet.
2) Den skriftliga rapporten bedöms i skalan gk/uk (1-5) och väger 50 % av kursvitsordet.
3) Tent i psykiatri utvärderas enligt skalan gk/uk (1-5) och väger 50 % av kursvitsordet. .
Underkänd (0)
Fyller inte kriterier för vitsordet 1. Underkänd rapport kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Rapporten svarar endast delvis eller ytligt de ställda frågorna med stöd av vetenskapliga artiklar och övriga fackkällor. Rapporten har delvis relevant innehåll och tillämpningen beskrivs ytligt och ensidigt. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid och den följer delvis Novias skrivanvisningar.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Rapporten svarar på de ställda frågorna med stöd av minst 3 vetenskapliga relevanta artiklar och övriga fackkällor. Rapporten har kompetent innehåll och case -tillämpningen är beskriven. Rapporrten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle och den följer i stort sett Novias skrivanvisningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Rapporten svarar mångsidigt på frågeställningar med stöd av minst 3 vetenskapliga relevanta artiklar och övriga fackkällor. Rapporten har kompetent och aktuellt innehåll och case -tillämpningen är tydligt och logiskt beskriven. Rapporten är inlämnad inom utsatt tid på Moodle och den följer Novias skrivanvisningar.
Förkunskapskrav
Inget