Hoppa till innehåll

Kirurgiskt och perioperativt vårdarbete (6 sp)

Kod: USS22KV01-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 31.08.2023

Tajmning

21.08.2023 - 05.11.2023

Antal studiepoäng

6 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

0 - 40

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Emilia Kielo-Viljamaa
  • Hanna Limnell
  • Åbo - timlärare Vård

Lärare

Hanna Limnell

Grupper

  • UHV22D-Å
    Hälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Åbo
  • USS22D-Å
    Sjukskötare (YH), h22, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i den pre-, peri- och postoperativa vården och påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har kompetens i kirurgisk och perioperativ vård och behärskar centrala evidensbaserade och hållbara vårdmetoder och kan utföra kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar samt kan förebygga komplikationer
- kan handleda patienten pre- peri- och postoperativt och känner till vårdkedjan
- behärskar aseptiken i den pre-, peri-, och postoperativa vården och förstår sjukskötarens ansvar i förebyggande av smittspridning
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet
- kan redogöra för olika kirurgiska hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar
- kan redogöra för olika anestesi- och analgesiformer och förklarar hur de inverkar på patientens vitala funktioner

Innehåll

Vården av patienter med de centrala kirurgiska hälsohinder/sjukdomar pre-, intra-, och postoperativt

De centrala kliniska undersökningar och funktionsmätningar, evidensbaserade hållbara patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder

Personcentrerad vårdprocess

Patientsäkerhet och aseptik vid pre-, peri-, och postoperativvård
Vård av akuta sår

Läkemedelsbehandling inom pre-peri-och postoperativvård

De centrala kirurgiska sjukdomar (gastrokirurgi, ortopedi, urologi, gynekologi, thorax –och kärlkirurgi)

De centrala anestesi- och analgesiformer

Tid och plats

Hösten 2023 Campus Åbo, Henriksgatan

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kirurgiskt vårdarbete:
Ahonen, Blek-Vehkaluoto, Buure, Ekola, Partamies, Sulosaari, 2019. Kliininen hoitotyö. (Tillämpliga delar)
Almås, H. et al (red.) 2011. Klinisk omvårdnad 1 & 2. (Tillämpliga delar)
Andersson, R. et al. (red.) 2012. Kirurgiska sjukdomar.
Anttila, V-J. et al (red.) 2019. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Del III, kap. 14-19.
Boman, L. &Wikström, C. 2020. Medicinsk teknik.
Cox, C.L. (red.). 2015. Klinisk undersökningsmetodik för sjuksköterskor.
Ellergård, L. 2019. Klinisk nutrition. Kap. 4 Bedömning av nutritionsstatus och Kap. 6 Kirurgi
Hamberger, B. & Haglund U. (red.) 2017. Kirurgi. (Eller motsvarande bok i kirurgi(svenska/finska/engelska))
Hotus-hoitosuositus 2013: Aikuispotilaan kirurgisen toimenpiteen jälkeisen lyhytkestoisen kivun hoitotyö.
Järhult, J., Offenbartl, K. & Andersson, M. 2019. Kirurgiboken : vård av patienter med kirurgiska, urologiska och ortopediska sjukdomar.
Klang, B. et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Kap. 20. Pre- och postoperativ omvårdnad.
Kumlien, C. & Rystedt, J. (red.) 2022 (eller äldre). Omvårdnad & kirurgi.
Lindwall L. (red.) 2012. Omvårdnad vid kirurgiska sjukdomar.
Saano & Taam-Ukkonen, 2020. Lääkehoidon käsikirja, Sanoma Pro. Kivun lääkehoito Kap 5 s. 477-493
Svensen, C. &Hjelmqvist, H. 2014. Vätsketerapi. Kap. 5

Läkemedelsboken https://lakemedelsboken.se/
Medibas (Databas) --> Kirurgi, Gynekologi
Terveysportti: Anestesiahoitotyön käsikirja och Sairaanhoitajan käsikirja
Material i Moodle samt aktuella evidensbaserade artiklar.

Perioperativt vårdarbete:
Alahuhta, S. et.al (red.) 2016. Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito. Kap. 11.05-11.15 Perioperatiivinen nestehoito.
Anttila, V-J. et. al. (red.)2019. Kap III Leikkaustoimintaan liittyvien infektioiden torjunta och kap. IV/28 Anestesiaan ja puudutuksiin liittyvät infektiot.
Hotus-hoitosuositus 2022: Aikuispotilaan normotermian ylläpito perioperatiivisen hoitoprosessin aikana
Hovind, I. (red.) 2013 . Anestesiologisk omvårdnad. DEL II-III.
Ilola, T. et.al (red.) 2013. Anestesiahoitotyön käsikirja. (Terveysportti/Sairaanhoitajan tietokannat.)
Karma, A., Kinnunen, T., Palovaara, M. 2016. Perioperatiivinen hoitotyö.
Lindahl, S. (red.) 2016 Anestesi eller motsvarande bok i anestesiologi på svenska finska eller engelska.
Lindwall, L.,Prost, I. 2008. Perioperativ vård : att förena teori och praxis.
Myklestul Dåvoy G., Hege Eide, P. & Hansen, I. (red.) 2013. Operationssjukvård. Operationssjuksköterskans perioperativa omvårdnad.
Svensén, C. & Hjelmqvist, H. 2014. Vätsketerapi. Kap. 5 Perioperativ vätskebehandling.
Terveysportti, Anestesiahoitotyön käsikirja, 2013.
- Happeutuminen ja ventilaatio
- Sydämen toiminta ja verenkierto
- Luvun Kanyloinnit ja invasiivinen monitorointi osat Kanyloinnin perusteet ja ääreislaskimon kanylointi
- Luvun Kivun hoito osat Leikkauspotilaan kivunhoidon periaatteet, Kivun arviointi, Kivun
lääkehoito
Medibas (Databas), Kirurgi --> Anestesi
Material i Moodle.
Aktuella artiklar.

Sårvård:
Lindholm, C. (2018). Sår (Fjärde upplagan.). Studentlitteratur AB.
Juutilainen, V., & Hietanen, H.(2018). Haavanhoidon periaatteet (4., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.

Undervisningsmetoder

Självstudier
Instuderingsfrågor
Föreläsningar
Work Shop

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Obligatorisk work shop 7.12.
Kunskapstest i sårvård, 5.11 (GK/UK, minst 60 % måste vara rätt)
Inlämning av inlärningsdagbok del 1 17.9., del 2 15.10. och del 3 12.11.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Inlärningsdagbok
Obligatorisk work shop
Test i sårvård

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp = 27h 6 sp = 162h
Föreläsningar i kirurgiskt och perioperativt vårdarbete samt work shop: 28 h
Föreläsningar och självstudier i sårvård + kunskapstest 27 h
Självstudier med instuderingsfrågor 40 h
Självstudier med inlärningsdagbok 67 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursstruktur för inlärningsdagbok finns i Moodle.
Alla skriftliga inlämningar i Moodle plagiatkontrolleras (Ouriginal).

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Sårvård GK/UK Självrättande tent.
Work shop GK/UK Muntlig feedback ges under tillfället.
Inlärningsdagbok 0-5 Studerande får bedömning och skriftlig feedback om alla inlämnade delar i Moodle. Helhetsvitsord blir medeltal av de tre inlämnade delar. Alla delar ska vara godkända för att studerande är GK.

Underkänd (0)

Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå och Inlärningsdagbokens delar är inte inlämnade i utsatta tider eller delarna innehåller plagiat.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande svarar på alla uppgiftens delar, men delarna relateras inte till varandra.
Studerande har ytliga kunskaper i person/klientcentrerad kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, centrala evidesbaserade vårdmetoder, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, behandlingar och i förebyggande av komplikationer samt kan ytligt tillämpa dem i examinaton.
Studerande har ytliga kunskaper i kirurgiska sjukdomar/hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt i anestesi- och analgesiformer och kan ytligt beakta dem i examinaton.
Studerande kan bristfälligt beskriva den kirurgiska patientens vårdprocess under pre- peri och postoperativa vården i relation med patient handledning och sjukskötarens andra uppgifter.
Studerande har ytliga kunskaper i säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet.
Studerande beaktar etik och aseptik och men egna reflektioner fattas.
Studerande använder litteratur men har inte förmåga att använda evidensbaserade källor.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande svarar på alla uppgiftens delar och kan i viss mån relatera dem till varandra.
Studerande har grundläggande kunskaper i person/klientcentrerad kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, centrala evidesbaserade vårdmetoder, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, behandlingar och i förebyggande av komplikationer samt kan tillämpa dem i viss mån i examinaton.
Studerande har grundläggande kunskaper i kirurgiska sjukdomar/hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt i anestesi- och analgesiformer och kan beakta dem i examinaton.
Studerande kan beskriva den kirurgiska patientens vårdprocess under pre- peri och postoperativa vården i relation med patient handledning och sjukskötarens andra uppgifter.
Studerande påvisar kunnandet i säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet.
Studerande beaktar etik och aseptik och kan göra i viss mån egna reflektioner.
Studerande använder kurslitteratur och har förmåga att använda andra evidensbaserade källor.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande svarar på djupgående nivå alla uppgiftens delar och kan relatera dem till varandra.
Studerande har djupa kunskaper i person/klientcentrerad kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, centrala evidesbaserade vårdmetoder, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, behandlingar och i förebyggande av komplikationer samt kan tillämpa dem i examinaton.
Studerande har djupa kunskaper i kirurgiska sjukdomar/hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt i anestesi- och analgesiformer och kan tillämpa dem i examinaton.
Studerande kan beskriva utförligt den kirurgiska patientens vårdprocess under pre- peri och postoperativa vården i relation med patient handledning och sjukskötarens andra uppgifter.
Studerande har djupa kunskaper i säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet.
Studerande beaktar etik och aseptik och gör mångsidiga egna reflektioner.
Studerande använder mångsidigt litteratur och evidensbaserade vårdvetenskapliga artiklar som diskuterar med varandra.

Förkunskapskrav

Inget