Forskningsmetodik (5 sp)
Kod: USS20KÅ03-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 27.08.2023
Tajmning
28.08.2023 - 08.10.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 35
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Pia Liljeroth
- Ralf Lillbacka
- Ludvig Kihlman
- Emilia Kielo-Viljamaa
- Carolina Silin
Lärare
Emilia Kielo-Viljamaa
Grupper
-
UHV21D-ÅHälsovårdare (YH), h21, dagstudier, Åbo
-
USS21D-ÅSjukskötare (YH), h21, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
Känner till utvecklingsarbetets grunder
Känner till och förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsprocessen
Känner till och förstår centrala datainsamlings-, analys- och rapporteringsmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
Kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
Kan skriva och argumentera vetenskapligt
Innehåll
Utvecklingsarbetets och forskningsprocessens delar och betydelse för det egna yrkesområdet
Forskningsmetodiska grundbegrepp
Kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och analysmetoder
Vetenskaplig rapportering
Forskningsetiska principer
Vetenskapligt skrivande och resonemang
Tid och plats
Åbo 28.08.2023 - 08.10.2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
Henricson, M. (2017). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.
Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.
Nyquist, H. & Bränberg, K. (2021). Statistikens grunder: Vetenskap, empiriska undersökningar och statistisk analys (Andra upplagan.). Studentlitteratur AB.
Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur & Kultur.
Kostamo, P., Airaksinen T. & Vilkka H. (2022). Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.
TENK: https://www.tenk.fi/sv
Undervisningsmetoder
Självstudier
Föreläsningar
Workshopar
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Quiz 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design, deadline 10.09.2023
Quiz 2: Etik och dataskydd, deadline 10.09.2023
Quiz 3a & 3b: Tillförlitlighet (granskning av artiklar), deadline 24.09.2023
Individuell uppgift (artikelanalys), deadline 01.10.2023
Grupprapport, deadline 08.10.2023
Studerandes tidsanvändning och belastning
5sp=135h
Föreläsningar: 7h
Workshopar: 12h
Självstudier: 70h
Grupparbete: 46h
Periodisering av innehållet
Modul 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design
Modul 2: Etik och dataskydd
Modul 3: Datainsamlingsmetoder
Modul 4: Dataanalys
Modul 5: Tillförlitlighet
Modul 6: Funktionellt arbete
Tilläggsuppgifter för studerande
Workshopar: obligatorisk närvaro
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Quizarna (4st.) bedöms enligt skalan 0-5, ger 20 % (5 % per quiz) av vitsordet
Individuell uppgift (artikelanalys) bedöms enligt skalan 0-5, ger 30 % av vitsordet
Grupprapport bedöms enligt skalan 0-5, ger 50 % av vitsordet
Bedömning av quizarna: 6p=1, 7p=2, 8p=3, 9p=4, 10p=5
Bedömning av gruppuppgiften och individuell uppgiften baseras på:
- Självstyrdhet, förmåga att samarbeta och ta ansvar
- Förmåga att kunna analysera och sammanfatta relevant data
- Förmåga att besvara alla delar i uppgiften
- Användning av vetenskapliga källor
- Användning av Novias skrivanvisningar
Bedömningen av examinationsuppgift i kvantitativ metod (modul 4) kommer att finnas på Moodle
För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända. Uppgifter ska lämnas in/göras inom utsatt tid. Försenade inlämningar kan sänka vitsordet.
Underkänd (0)
Skriftliga uppgifter (grupp- och individuelluppgift):
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk
- Vetenskapliga källor används inte eller i lite grad
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Studerande har inte tagit ansvar och enbart i liten grad deltagit i grupparbete
Quizar: <6p
Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Källor refereras men kopplas inte
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Studerande har tagit lite ansvar för grupparbete
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras
- Källor tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Goda kopplingar och motiveringar mellan uppgiftens olika delar
- Den tekniska utformningen är god
- Studerande har varit ansvarstagande och bidragit till grupparbete framskridit enligt instruktioner
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källor analyseras och tillämpas
- Motiveringar till olika val i processen är uttömmande och arbetets alla delar är kongruenta
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
Förkunskapskrav
Kursen Introduktion till yrkeshögskolestudier