Hoppa till innehåll

Akutvård och akut omhändertagande (3 sp)

Kod: VÅV14AK03-3006

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 27.08.2023

Tajmning

24.08.2023 - 17.09.2023

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

10 - 30

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare

Lärare

  • Anita Ståhl-Levón
  • Jannica Andtfolk
  • Yvonne Sjöberg-Ehn
  • Marice Nedergård

Lärare

Yvonne Sjöberg-Ehn

Grupper

  • USS20D-V
    Sjukskötare (YH), h20, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har evidensbaserad kunskap om akutsjukvård och förstår betydelsen av att skapa en god vårdrelation både till patienten och deras närstående
- har beredskap att vårda patienter i olika åldrar inom akutsjukvård, vid olika trauman och katastrofer
- visar förmåga att bedöma, planera, genomföra och utvärdera vården
- kan utföra strukturerad vårdplanering och dokumentation enligt nationella direktiv
- kan i en simulerad situation ansvara för en säker läkemedelsbehandling inom akutsjukvård

Innehåll

Akutvård och akut omhändertagande

Tid och plats

Hösten 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Akutvård ( tentamens litteratur)
Wikström, J. 2018. Akutsjukvård. Omvårdnad och behandling vid akut sjukdom och skada. Studentlitteratur AB, Lund. s. 13 – 306.
Kan även läsa motsvarande material som finns i Akutsjukvårdsboken på Akuuttihoito-opas https://www.terveysportti.fi/dtk/aho/koti
Föreläsningsmaterial på moodle.



Barnsjukvård
Lehtonen, L. & Pärtty, A. (artikeln gransakd 2021) Lääkärinkäsikirja. Itkuinen vauva.
Moell, C & Gustafsson, J. (Red.) 2017. Ped. Kapitel 35 om misshandel. Liber, Stockholm.
Qvist, E. 2013. (artikeln granskad 2018) Lääkärinkäsikirja. Akuutisti sairas imeväinen.
Qvist, E. & Korppi, M. 21/2009. Duodecim. Alle kolmen kuukauden ikäinen lapsi päivystysksessä.
Rantala, H. & Eriksson, K. 2016 Kuoristava lapsi ja kuumekouristukset. Kirjassa: Korppi, M., Kröger, L., Rantala, H. & Niinikoski,H. (toim.) Lastentautien päivystyskirja 3.

Undervisningsmetoder

Gästföreläsningar - Obligatoriska
Sammarbets projekt med VCS - Obligatoriskt
Självstudier
HLR projekt vecka 37 - obligatoriska

Skriftlig tentamen i slutet av kursen

Praktik- och arbetslivssamarbete

Akutvårdssimulering i samarbete med VCS
HLR projektet i samarbete med VCS

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen: hösten 2023

Omtentamen 1:

Omtentamen 2:

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Obligatorisk närvaro i akutvårds simuleringsprojektet
Obligatorisk närvaro i HLR-projektet
Obligatorisk närvaro i föreläsningstillfället i barnakutvård
Godkända kliniska övningar samt tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla praktiska färdigheter
Kan ställa frågor som är relevanta för den egna inlärningen
Kan utföra de praktiska uppgifterna både under handledning och självständigt
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör praktiska uppgifter
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan samarbeta med andra inom studerande gruppen

Tilläggsuppgifter för studerande

Vårddräkt och inneskor används vid övningar

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömingskritereir för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Akutvård
Obligatorisk närvaro i akutvårdsimuleringsprojektet. Vitsord: GK/UK
Obligatorisk närvaro i HLR projektet Vitsord: GK/UK
Akutvårdstentamen: Vitsord: 5 - UK


Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla praktiska färdigheter
Kan ställa frågor som är relevanta för den egna inlärningen
Kan utföra de praktiska uppgifterna både under handledning och självständigt
Kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör praktiska uppgifter
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan samarbeta med andra inom studerande gruppen

Förkunskapskrav

Biomedicinsk vetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Vård inom inremedicinsk vårdkontext 1
Vård inom kirurgisk vårdkontext 1
Vård inom kontexten hemsjukvård, barnsjukvård, mödravård, vård av funktionshindrade
Vård inom psykiatrisk- och missbrukarvårdkontext 2