Profilstudier 1 (3 sp)
Kod: SOV19TM04-3009
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 09.04.2023
Tajmning
10.04.2023 - 09.06.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Lena Storbacka-Järvinen
Lärare
Susanne Davidsson
Grupper
-
USO21D-VSocionom (YH), h21, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har grundläggande metodiska kunskaper och färdigheter i anslutning till valt profileringsalternativ.
Innehåll
Grunderna i teori och metodik inom aktuellt profileringsalternativ.
Tid och plats
Vasa 10.04.2023 - 09.06.2023
Kursen berör teman mångkulturellt arbete, genusfostran och jämnställsställdhetsfostran, mobbningsförebyggande arbete, mjuklandning och resursförstärkande arbete inom småbarnspedagogiken
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Arvola, Outi 2021. Varhaiskasvatus eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten osallisuuden ja oppimisen mahdollistajana.https://www.utupub.fi/handle/10024/152202
Boberg 2017. Betydelsen av inskolning och trygghet för de yngsta i förskolan. I verket Pramling Samuelsson & Jonsson 2017. Perspektiv på omsorg, lärande och lek. Kapitel 1 (finns skannad på Moodle)
Björkman, Bromseth, Hill 2021. Normkritisk pedagogik – framväxten och utvecklingen av ett nytt begrepp i den svenska utbildningskontexten
https://pedagogikkogkritikk.no/index.php/ntpk/article/view/2314
Davidsson & Juslin 2016. Det resursstarka barnet. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/106091/Davidsson-Juslin-Det-resursstarka-barnet.pdf?sequence=1&isAllowed=y (kapitel 2.4 Mobbning bland barn s. 22-23, kapitel 5.2. Den genussensitiva barndomen s. 64-72 och kapitel 6 resursförstärkande yrkespraxis s. 73-82)
Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn. (Kapitel 5.1 Det resursstarka barnet Sidorna 23-25) https://www.novia.fi/assets/Publikationer/Serie-L-Laromedel/RB-Laromdel-Final.pdf
Eskelinen, M & Itäkare, S. 2020. ”Pidetään huolta ettei erotella tyttöjen ja poikien juttuja”. Tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja sukupuolisensitiivisyyttä rakentavat diskurssit paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research; Vol 9(2), ss 197-229.
Folkhälsan. Kompiskonst-del II och del II
https://indd.adobe.com/view/d267bc3d-06ee-4561-8b95-b37321393489
Heikkilä 2020. Gender equality work in preschools and early childhood education setting in the Nordic countries - an empirically based illustration.
Honko, M, Mustonen, S. 2021. Lisää taitoja ja mahdollisuuksia varhaiskasvatukseen: Tavoitteena tasa-arvoisempi ja kielitietoisempi varhaiskasvatus. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 10 Issue.2. Sidorna 28-44.
Jokikokko & Karikoski 2016. Exploring the narrative of a Finnish early childhood education teacher on her professional intercultural learning. Varhaiskasvatuksen tiedelehti.
Paavola, H & Pesonen, J. 2021. Diversity discourses in the Finnish National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Volume 10, Nr 3, 2021, s.1–20
Seta 2019. Sukupuolen moninaisuus. Opas varhaiskasvatuksessa työskenteleville ja varhaiskasvatuksen ammattilaisille moninaisten lasten ja heidän perheidensä kohtaamisesta https://www.dropbox.com/s/pina1x952cjbamu/Opas_varhaiskasvattajille2019.pdf?dl=0
OBS! svensk version på kommande!
Stoor-Grenner M & Kirves L. (2010) Mobbar även små barn? Helsingfors: Folkhälsan &
Mannerheims barnskyddsförbund. Tillgänglig https://www.yumpu.com/sv/document/read/20278886/mobbar-aven-sma-barn-buu-klubben
Westerlund, S. 2021. Monikulttuurinen varhaiskasvatus osallisuuden poluilla – kohti yhdenvertaista varhaiskasvatusta; s. 53-59. Ingår i: Lund, V & Väliaho, P(toim.). 2021. Uudet tuulet - varhaiskasvataus matkalla tulevaisuuteen. Laurea Ammattikorkeakoulu. Laurea- julkaisut 162.
+ annat material som laddas på kursens Moodle-sida
Undervisningsmetoder
Obligatorisk schemalagd undervisning, workshops, självstudier.
Eventuell frånvaro i undervisningen kompenseras skriftlig enligt instruktionerna på Moodle.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Evetuella studiebesök.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Hemtent 2sp, studeranden får kort skriftlig feedback på Moodle
Närvaro i den obligatoriska schemalagda undervisningen och förhandsuppgift 1sp
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar och förhandsuppgift 1sp, 27h
Hemtentamen och självstudier 2sp (2x27h = 54h)
Tilläggsuppgifter för studerande
Teman för kursen:
- Mångkulturellt arbete
- Genusfostran och jämnställsställdhetsfostran
- Mobbningsförebyggande arbete
- Mjuklandning
- Resursförstärkande arbete inom småbarnspedagogiken
Kursens förverkligande uppdateras fram till kursstarten.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
- innehållsmässig sakkunskap
- förmåga att reflektera och analysera den lästa litteraturen
- professionellt och etiskt förhållningssätt
Underkänd (0)
Studerande har inte den kompetens som krävs för att nå upp till vitsord 1
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.
De egna reflektionerna är ytliga och har en svag motivering.
Studerande behöver ännu stöd för att utveckla det professionella och etiska förhållningssättet.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Det etiska och professionella förhållningssättet är på en god nivå.
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Kopplingen till litteraturen är uttömmande. Det professionella och etiska förhållningssättet är mycket gott.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav