Hoppa till innehåll

Profilstudier 1 (3 sp)

Kod: SOV19TM04-3009

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 09.04.2023

Tajmning

10.04.2023 - 09.06.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Lena Storbacka-Järvinen

Lärare

Susanne Davidsson

Grupper

  • USO21D-V
    Socionom (YH), h21, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har grundläggande metodiska kunskaper och färdigheter i anslutning till valt profileringsalternativ.

Innehåll

Grunderna i teori och metodik inom aktuellt profileringsalternativ.

Tid och plats

Vasa 10.04.2023 - 09.06.2023
Kursen berör teman mångkulturellt arbete, genusfostran och jämnställsställdhetsfostran, mobbningsförebyggande arbete, mjuklandning och resursförstärkande arbete inom småbarnspedagogiken

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Arvola, Outi 2021. Varhaiskasvatus eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten osallisuuden ja oppimisen mahdollistajana.https://www.utupub.fi/handle/10024/152202

Boberg 2017. Betydelsen av inskolning och trygghet för de yngsta i förskolan. I verket Pramling Samuelsson & Jonsson 2017. Perspektiv på omsorg, lärande och lek. Kapitel 1 (finns skannad på Moodle)

Björkman, Bromseth, Hill 2021. Normkritisk pedagogik – framväxten och utvecklingen av ett nytt begrepp i den svenska utbildningskontexten
https://pedagogikkogkritikk.no/index.php/ntpk/article/view/2314

Davidsson & Juslin 2016. Det resursstarka barnet. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/106091/Davidsson-Juslin-Det-resursstarka-barnet.pdf?sequence=1&isAllowed=y (kapitel 2.4 Mobbning bland barn s. 22-23, kapitel 5.2. Den genussensitiva barndomen s. 64-72 och kapitel 6 resursförstärkande yrkespraxis s. 73-82)

Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn. (Kapitel 5.1 Det resursstarka barnet Sidorna 23-25) https://www.novia.fi/assets/Publikationer/Serie-L-Laromedel/RB-Laromdel-Final.pdf

Eskelinen, M & Itäkare, S. 2020. ”Pidetään huolta ettei erotella tyttöjen ja poikien juttuja”. Tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja sukupuolisensitiivisyyttä rakentavat diskurssit paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research; Vol 9(2), ss 197-229.

Folkhälsan. Kompiskonst-del II och del II
https://indd.adobe.com/view/d267bc3d-06ee-4561-8b95-b37321393489

Heikkilä 2020. Gender equality work in preschools and early childhood education setting in the Nordic countries - an empirically based illustration.

Honko, M, Mustonen, S. 2021. Lisää taitoja ja mahdollisuuksia varhaiskasvatukseen: Tavoitteena tasa-arvoisempi ja kielitietoisempi varhaiskasvatus. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 10 Issue.2. Sidorna 28-44.

Jokikokko & Karikoski 2016. Exploring the narrative of a Finnish early childhood education teacher on her professional intercultural learning. Varhaiskasvatuksen tiedelehti.
Paavola, H & Pesonen, J. 2021. Diversity discourses in the Finnish National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Volume 10, Nr 3, 2021, s.1–20

Seta 2019. Sukupuolen moninaisuus. Opas varhaiskasvatuksessa työskenteleville ja varhaiskasvatuksen ammattilaisille moninaisten lasten ja heidän perheidensä kohtaamisesta https://www.dropbox.com/s/pina1x952cjbamu/Opas_varhaiskasvattajille2019.pdf?dl=0
OBS! svensk version på kommande!

Stoor-Grenner M & Kirves L. (2010) Mobbar även små barn? Helsingfors: Folkhälsan &
Mannerheims barnskyddsförbund. Tillgänglig https://www.yumpu.com/sv/document/read/20278886/mobbar-aven-sma-barn-buu-klubben


Westerlund, S. 2021. Monikulttuurinen varhaiskasvatus osallisuuden poluilla – kohti yhdenvertaista varhaiskasvatusta; s. 53-59. Ingår i: Lund, V & Väliaho, P(toim.). 2021. Uudet tuulet - varhaiskasvataus matkalla tulevaisuuteen. Laurea Ammattikorkeakoulu. Laurea- julkaisut 162.

+ annat material som laddas på kursens Moodle-sida

Undervisningsmetoder

Obligatorisk schemalagd undervisning, workshops, självstudier.
Eventuell frånvaro i undervisningen kompenseras skriftlig enligt instruktionerna på Moodle.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Evetuella studiebesök.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Hemtent 2sp, studeranden får kort skriftlig feedback på Moodle
Närvaro i den obligatoriska schemalagda undervisningen och förhandsuppgift 1sp

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar och förhandsuppgift 1sp, 27h
Hemtentamen och självstudier 2sp (2x27h = 54h)

Tilläggsuppgifter för studerande

Teman för kursen:
- Mångkulturellt arbete
- Genusfostran och jämnställsställdhetsfostran
- Mobbningsförebyggande arbete
- Mjuklandning
- Resursförstärkande arbete inom småbarnspedagogiken

Kursens förverkligande uppdateras fram till kursstarten.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

- innehållsmässig sakkunskap
- förmåga att reflektera och analysera den lästa litteraturen
- professionellt och etiskt förhållningssätt

Underkänd (0)

Studerande har inte den kompetens som krävs för att nå upp till vitsord 1

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.
De egna reflektionerna är ytliga och har en svag motivering.
Studerande behöver ännu stöd för att utveckla det professionella och etiska förhållningssättet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Det etiska och professionella förhållningssättet är på en god nivå.
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Kopplingen till litteraturen är uttömmande. Det professionella och etiska förhållningssättet är mycket gott.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav