Resursförstärkande funktionshinderservice (5 sp)
Kod: SOV22UVR104-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 30.09.2023
Tajmning
02.10.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Vasa Socionom
- Nadja Suomela
- Carita Blomström
Lärare
Nadja Suomela
Grupper
-
SO22BSO22B
-
USO22D-VSocionom (YH), h22, dagstudier, Vasa
-
SO22ASO22A
Lärandemål
Studerande:
-har kunskap om och perspektiv på olika funktionsvariationer i förhållande till samhället och bakomliggande faktorer
-känner till funktionshinderområdets centrala lagstiftning
-kan handleda och koordinera service utgående från klientens behov
-kan delta i planering, förverkligande, utveckling och utvärdering av olika resursförstärkande stödformer i interprofessionellt samarbete
-kan ta ställning i etiska dilemman i arbete med personer med funktionsvariationer
- kan tillämpa arbetsmetoder som befrämjar självbestämmande, utveckling, livskvalitet och delaktighet för personer med funktionsvariationer
Innehåll
-principerna för mänskliga rättigheter
-olika funktionsvariationer
-samhälleliga strukturer och fenomen som påverkar funktionsförmågan och synen på funktionsvariationer
-självbestämmanderätt, delaktighet och empowerment
-tillgänglighet
-resursförstärkande metoder
-central lagstiftning och serviceformer inom socialvård och funktionshinderservice
-etik
Tid och plats
Närstudierna genomförs under hösten 2023 på plats i Alere och på studiebesök enligt information i Moodle.
Närstudietillfällen och seminariedagen är obligatoriska
Verkstäderna är delade i A och B och då deltar man i sin egen grupps verkstäder.
Frånvaro kompenseras.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Handbok om funktionshinderservice, THL tillgänglig: https://thl.fi/sv/web/handbok-om-funktionshinderservice
Hejlskov Elvén, B. och Sjölund, A. Hantera, utvärdera, förändra med lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik. Natur & Kultur. 2022
Lag om funktionshinderservice (ny lag 1.10.2023) finlex.fi
Nilholm, C. (2020). Perspektiv på specialpedagogik (Upplaga 3.). Studentlitteratur AB.
Söderman, L. red ; Nordlund, M., red. ; Dahlgren, S. Omsorgsboken : möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning, Liber AB, 2019
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och dess fakultativa
protokoll, Finlands FN-förbund, UNA Finland, tillgänglig: https://www.ykliitto.fi/sites/ykliitto.fi/files/vammaisten_oikeudet_2016_sv_net.pdf
Tidskriften Forskning om funktionshinder pågår https://www.cff.uu.se/Tidskrift_/
Hästbacka, E., Equal participation in society? Perspectives on the opportunities of persons with disabilities in Finland, Social Policy, Faculty of Education and Welfare Studies, Åbo Akademi University, Finland, 2021
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, gruppövningar, verkstäder, studiebesök/gästföreläsare och seminarium.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Studiebesök inom funktionshinderservicen, gästföreläsare och erfarenhetstalare.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närvaro under närstudierna bedöms med GK/UK, frånvaro kompenseras (1 sp)
Sammanställning och presentation av mini-guide på seminariet den 28.11.23. (2 sp)
Examination i funktionshinderlagstiftningen deadline 10.12.23 (1 sp)
Reflektionsdagbok från gästföreläsningar och studiebesök, bedöms med GK/UK. Deadline 31.12.23. (1 sp)
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen innefattar 5 sp. Det betyder sammanlagt 5 x 27 h = 135 h arbete för studerande.
27 h är närstudier, verkstäder och 6 h seminarier och 102 h är eget arbete i form av självstudier och grupparbete.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Underkänd (0)
Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå. Underkända inlämningsuppgifter och hemtentamen. Frånvaro/ingen kompensation vid obligatoriska närstudietillfällen. Använder sig inte av Novias skrivanvisningar då de enligt examinationsuppgiften ska användas.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och kan koppla dem till arbetslivet. Studerande visar engagemang i sin uppgift.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav