Resursförstärkande arbete med äldre (5 sp)
Kod: SOV22UVR105-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 02.10.2023
Tajmning
11.09.2023 - 10.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Luisa Tast
- Luisa Tast
Lärare
Luisa Tast
Grupper
-
SO22BSO22B
-
USO22D-VSocionom (YH), h22, dagstudier, Vasa
-
SO22ASO22A
Lärandemål
Studerande:
-har kännedom om de processer som en åldrande individ genomgår
- känner till de faktorer som bidrar till en god livskvalitet för äldre
- känner till struktur och innehåll i äldreomsorgens olika verksamhets- och serviceformer
-kan ta ställning i etiska dilemman i arbete med äldre
-kan tillämpa arbetsmetoder som stöder funktionsförmågan och befrämjar självbestämmande, livskvalitet och delaktighet
Innehåll
-socialgerontologins grundläggande teorier
-självbestämmanderätt, delaktighet och empowerment
-resursförstärkande metoder
- central lagstiftning, serviceformer och aktuell utveckling
-servicehandledning för äldre samt deras närstående
-minnet av ett levt liv
-hälsa och välbefinnande
-ensamhet
-ålderism
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Närmare information ges vid första närstudietillfället och på kursens Moodle-sida.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Gäster från arbetslivet
Workshop
Övningar och grupparbete
Intervju
Litteraturstudier och självständigt arbete
Praktik- och arbetslivssamarbete
Kursen genomförs i samarbete med gästföreläsare från arbetslivet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Intervju. Deadline: 31.10.2023 kl. 23.59
2. Inlämning i samband med Workshop 10.10.2023
3. Grupparbete (2 sp). Deadline fastslås gruppvis.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Kursen består av 5 sp vilket motsvarar 135 h arbete för en studerande.
Obligatorisk närvaro vid första kurstillfället 13.9 samt 2.11, 13.11 och 1.12. Frånvaro vid dessa kurstillfällen kompenseras.
1. Intervju (2 sp)
2. Deltagande vid workshop 10.10 + inlämning (1 sp)
3. Grupparbete (2 sp)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Intervju (2 sp). Bedömning sker enligt vitsordsskala 0-5.
2. Deltagande vid workshop 10.10 + inlämning (1 sp). Bedömning sker enligt GK/UK.
3. Grupparbete (2 sp). Bedömning sker enligt GK/UK.
Underkänd (0)
Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet. Uppgifter saknas, grupparbeten ogjorda eller bristfälliga efter deadline. Kompensationsuppgifter saknas.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande har genomfört intervju, grupparbete och inlämningsuppgift enligt instruktion, men återger, tolkar och analyserar innehållet på ett kortfattat och ytligt sätt. Studerande visar att hen tagit till sig litteraturen på en ytlig nivå.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har god förståelse och kompetens inom ämnesområdet. Studerande har tagit till sig litteraturen och genomfört intervju, grupparbete och inlämningsuppgift väl i enlighet med instruktion. Studerande har engagerat sig aktivt i grupparbeten. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Studerande visar en förståelse av det kommande yrkets roll i relation till ämnesområdet.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en djupgående förståelse och kompetens inom ämnesområdet. Studerande har tagit till sig litteraturen och genomfört intervjun, övnings- och inlämningsuppgift på ett utmärkt sätt i enlighet med instruktioner. Studerande kan analysera och reflektera djupgående.
Studerande visar engagemang och en fördjupad förståelse av det kommande yrkets roll i relation till ämnesområdet.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav