Praktik: Metoder inom det sociala arbetet (15 sp)
Kod: SOV22PR02-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.01.2023 - 01.10.2025
Tajmning
01.01.2023 - 15.12.2025
Antal studiepoäng
15 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Viktor Matintupa
- Johanna Sigfrids
Lärare
Johanna Sigfrids
Grupper
-
USO22F-VSocionom (YH), h22, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- kan planera, utföra, utvärdera och dokumentera verksamhet i enlighet med yrkesområdets centrala principer, mål, metoder och innehåll
-kan identifiera och beskriva socionomens roll och kompetens i arbetssamfundet ur ett interprofessionellt perspektiv
-har förmågan att aktivt stöda klienten att utveckla kompetenser och kvalifikationer som samhällsmedlem
-kan kritiskt reflektera över och beskriva sitt metodval inom socialt klientarbete i olika situationer utifrån teoretiska, praktiska och värdebaserade grunder
-kan granska och beskriva de etiska och värdemässiga grunderna för metoderna ifråga
-uppvisar kunskap om serviceformer sociala sektorn
-har påbörjat en personlig utformning av yrkesidentiteten
- kan tillämpa principerna för social hållbarhet i praktisk yrkesutövning
Innehåll
-arbetsmetoder
-värderingar
-etiska ställningstaganden
-delaktighetsfrämjande och jämlika arbetsmetoder som förstärker klientens egna resurser
Tid och plats
Rekommenderas att avlägga under det andra studieåret, enligt valfri tidpunkt under höst- eller vårterminerna (inte sommarmånaderna).
Praktiken bör utföras inom det sociala området i Finland, men även utlandspratik är möjlig. Praktikplatsen kan vara inom offentliga, privata eller tredje sektorns verksamhet. Praktikperioden fullföljs inom det sociala områdets arbetsliv, företrädesvis med sociomuppgifter som huvusaklig sysselsättning.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Studiematerial och rekommenderad litteratur enligt anvisning av handledande lärare och praktiplatsens handledare.
Undervisningsmetoder
Arbetsplatsförlagt lärande, praktik på arbetsplats
Studerande erhåller under praktiken handledning på praktikplatsen samt tilldelas en handledande lärare
Praktik- och arbetslivssamarbete
Praktiken utförs i samarbete med arbetslivet på arbetsplatser.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
När praktiktimmarna uppnåtts lämnas alla praktikdokument (timlistor osv) samtidigt in för utvärdering i Moodle, detta bör ske under en pågående termin (inte sommarmånaderna).
Internationella kontakter
Kan utföras inom ramen för utbyte i annat land. Verksamhetsförlagd utbildning i annat land bör dock alltid avtalas på förhand med handledande lärare samt mottagande högskola/praktikplats.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Studerande kan anhålla om validering eller tillgodoräkning av praktikavsnitt om kursens kompetenser erhållits på annat sätt.
Anhållan om validering riktas till kursanvarig lärare Johanna Sigfrids, på kursens Moodlesida.
För anhållan om validering görs en kompetensanalys och bifogas ett arbetsintyg.
Studerandes tidsanvändning och belastning
15 sp: 27 h x15 =405 h
Praktik:Metoder inom det sociala arbetet utgör sammanlagt 10 veckor á 35 timmar, totalt 350 timmars arbete. Det totala timantalet kan delas upp på en kortare eller längre period om studerande och praktikplats gemensamt kommer överens om detta, varvid handledande lärare och praktikkoordinator vid högskolan även bör vara införstådda med arrangemanget.
Därtill fullföljer studerande de av handledande lärare angivna uppgifterna motsvarande 55 timmars arbete.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
-Studerande känner den värdegrund, bestämmelser och verksamhetsprinciper som styr verksamheten och klientprocessen inom aktuell verksamhet
-studerande kan beskriva de vanligaste metoderna som används inom aktuell verksamhet samt reflektera kring val av arbetssätt och metod utgående från klientperspektivet
-studerande känner till serviceprocesserna inom aktuell verksamhet och kan använda denna kunskap i handledningsarbete
-studerande kan beskriva ansvarsfördelningen inom aktuell verksamhet samt beaktar principerna om tillgänglighet och delaktighet i sitt arbete
-studerande uppvisar intresse och engagemang i arbetsuppgifter och klientkontakt i enlighet med yrkesetiska principer
Periodisering av innehållet
Praktik: Metoder inom det sociala arbetet bör utföras under tio på varandra följande veckor, om inte annat avtalats med handledande lärare och praktikplatsen.
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig är Johanna Sigfrids johanna.sigfrids@novia.fi
Vid frågor kring validering av praktik, kontakta ovanstående
Tillgänglighetsplan för praktik:
Om det hos den studerande förekommer någon form av fysiska, psykiska eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som kan inverka på praktikens genomförande, ansvarar den studerande för att informera kursansvarig lärare om situationen, varefter behovet om en tillgänglighetsplan för praktik utreds.
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
På praktikplatsen evalueras studerande enligt skalan 1-5 medan skolans slututvärdering sker enligt skalan GK/iGK
För godkänd praktik bör studerande ha
- fullgjort angivet antal praktiktimmar (inlämnade timlistor med praktikhandledares underskrift)
- erhållit godkänd utvärdering av praktikplatsens handledare (minst vitsord 1 för alla kategorier kring studerandes kunskap och färdigheter) samt lämnat in undertecknad utvärderingsblankett
- fullgjort uppgifter på tillfredsställande sätt i enlighet med handledande lärares instruktion
- lämnat in godkänd praktikrapport i enlighet med anvisningar
Underkänd (0)
Den studerande:
-Har inte nått läroplanens målsättning för praktikavsnittet och har bristfälliga och endast fragmentariska kunskaper kring verksamheten, service – och klientprocessen i fråga
-Visar inget eller ytterst lite intresse och engagemang i arbetsuppgifter och klientkontakten
-Tar inte ansvar för sitt eget lärande och visar inte vilja till utveckling av egen kompetens eller av egna färdigheter
- tar inget eller ytters sällan egna initiativ på praktikplatsen och det egna uppträdandet präglas av passivitet och brist på samverkan
Förkunskapskrav
MInst 30 sp avlagda socionomstudier
Praktik: Klientnära arbete SOV22PR01