Hoppa till innehåll

Familjehälsa (6 sp)

Kod: VÅV21HV03-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 28.02.2023

Tajmning

01.03.2023 - 31.05.2023

Antal studiepoäng

6 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

84 % Kontaktundervisning, 16 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

10 - 40

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Anna-Lena Nieminen
  • Anita Ståhl-Levón

Lärare

Anita Ståhl-Levón

Grupper

  • Grupp 1 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
  • Grupp 2 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)

Grupper

  • USS21D-V
    Sjukskötare (YH), h21, dagstudier, Vasa
  • SSK21-2
    SSK21-2

Smågrupper

  • Grupp 1
  • Grupp 2

Lärandemål

Studerande
- har kunskap om och förstår betydelsen av familjecentrerad vård
- har grundläggande kunskap om barns och ungas hälsa samt kunskaper om det hälsofrämjande arbetet i relation till dessa
- har kunskap om och förstår barnsjukvårdens särdrag
- behärskar förverkligandet av avancerad läkemedelsbehandling hos barn
- kan i simulerade situationer identifiera och analysera vårdbehov hos barnpatienten
- har grundläggande kunskap om olika teorier beträffande människans utveckling från 0 – 20 år samt om den vuxna och äldre människans personliga utveckling

Innehåll

Barn och ungas hälsa
Barnsjukvård
Läkemedelsbehandling hos barn
Utvecklingspsykologi

Tid och plats

Vasa, Alere våren 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Barnsjukvårdsdelen
Valda delar ur:
Hallström, I & Lindberg, T. 2015. (red.)Andra upplagan. Pediatrisk omvårdnad. Författarna och Liber AB, Stockholm.
Hanséus, K, Lagercrantz, H. & Lindberg, T. (red.) 2020. Barnmedicin. Författarna och Studentlitteratur, Lund.
Rajantie, J., Mertsola, J. & Heidkinheimo, M. (toim.) 2010. Lastentaudit. Kustannus Oy Duodecim, Helsinki.
Evidensbaserade vetenskapliga artiklar och forskningar enligt föreläsarens direktiv
Åhörarkopior

Hälsofrämjandet arbetet för barn och unga, litteratur:
Aktuell lagstiftning och valda artiklar samt valda delar från THL
Hälsoundersökning vid barnrådgivningen och skolhälsovården. Metodhandbok. Handbok 31/2018.

Guiden till studerande hälsovården 2020.Social-och hälsovårdsministeriets publikationer 2020:17. Social-och Hälsovårdsminsteriet, Helsingfors 2020

Utvecklingspsykologi
Utvecklingspsykologi:
Jerlang, E. 2008. Utvecklingspsykologiska teorier. Stockholm, Liber
Hwang, P. & Nilsson, B. 2011. Utvecklingspsykologi. Stockholm, Natur och Kultur
Tetzchner, S. 2016. Utvecklingspsykologi. Studentlitteratur, Lund

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, individuella uppgifter, grupparbeten
Vårdplanering
Casedemonstrationer och genomgång av problemlösningar
Aktuella dvd-filmer
Demonstrationer
Praktikum: Barnsjukvård - sker vid Novias Klinisk träningscenter (KTC)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen våren 2023
Omtentamen 1
Omtentamen 2

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Tentamen
Skriftlig uppgift
Godkända praktiska övningar
Godkända läkemedelsberäkningar

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp

Tilläggsuppgifter för studerande

Föreläsningarna kommer att vara utsatta förutom på schemaäven på plattformen Moodle
Innehållet i föreläsningarna kommer att publiceras på plattformen Moodle

Barnsjukvård 1,5 sp
Barnläkemedelslära 0,5 sp
Barnläkemedelsräkning 0,5 sp
Praktiska övningar i barnsjukvård 1,5 sp
Barn och ungas hälsa 1,5 sp
Utvecklingspsykologi 0,5 sp

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vitsordsskala 0 - 5
Godkända praktiska övningar i barnsjukvård. Närvaro 100 %.

Underkänd (0)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Förkunskapskrav

VÅV21HV01 Folkhälsoarbete