Hoppa till innehåll

Examensarbete 1 (3 sp)

Kod: VÅV21EX01-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 10.09.2023

Tajmning

28.08.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

1 op

FUI-andel

3 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

10 - 60

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare

Lärare

  • Ann-Louise Glasberg

Lärare

Ann-Louise Glasberg

Grupper

  • USS21D-V
    Sjukskötare (YH), h21, dagstudier, Vasa
  • SSK21-2
    SSK21-2
  • SSK21-1
    SSK21-1

Lärandemål

Studerande:
- kan självständigt framställa en arbetsplan för sitt examensarbete som utgår från friska eller sjuka enskilda personer och/eller gruppers behov eller problem, alternativt evidensbaserad vård eller undervisning i hälsovård för enskilda personer och mindre grupper vid vårdinrättningar eller ute i samhället
- kan bedöma forskningsetiska aspekter i sitt examensarbete

Innehåll

Forskningsprocessen
Arbetsplan

Tid och plats

Novia Vasa, Alere
Enligt schema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Maria Henricson (red.) (2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur, Lund.

Referenslitteratur:
• Alligood & Marriner Tomey (2018). Nursing theorists and their work, 9th ed. St. Louis, Missouri: Elsevier.
• Backman, Y., Gardelli, T., Gardelli, V. & Persson, A., 2012. Vetenskapliga tankeverktyg: till grund för akademiska studier. Lund: Studentlitteratur.
• Dahlberg, K., 2014. Att undersöka Hälsa & Vårdande. Natur & Kultur (Kvalitativ metod).
• Denscombe, M., 2016. Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
• Ejvegård, R., 2009. Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur.
• Friberg, F. (red.), 2017. Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
• Forsberg, C. & Wengström, Y., 2013. Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Stockholm: Natur & Kultur.
• Granskär, M. & Höglund-Nielsen, B., 2012. Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
• Jacobsen, D.I., 2012. Förståelse, beskrivning och förklaring: introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
• Kristensson, J, 2014. Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur och Kultur.
• Malterud, K., 2014. Kvalitativa metoder i medicinsk forskning: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
• Nehls, E., (2021). Nybörjarens guide till vetenskapligt tänkande. Lund: Studentlitteratur
• Nyberg, R. & Tidström, A., 2012. Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar. Lund: Studentlitteratur.
• Olsson, H. & Sörensen, S., 2021 (även 2011). Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber.
• Parker, M.E., (2019). Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Patel, R. & Davidson, B., 2011. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur.
• Smith, M., 2019. Nursing Theories and Nursing Practice. F.A. Davis Company.
• Tjora, A. & Torhell, S-E., 2012. Från nyfikenhet till systematisk kunskap: kvalitativ forskning i praktiken. Lund: Studentlitteratur.
• Trost, J. & Hultåker, O., 2016. Enkätboken 5 upl. Lund: Studentlitteratur.

Novia har licens att använda MOT Kielipalvelu:
• MOT Ordböcker: 29 ordböcker; allmänna och specialordböcker
• MOT Översättare: automatisk översättning, till 26 språk
• MOT Språkgranskare
• MOT Ordlistor: exempelvis ”Terveydenhuoltosanastoa”
Mera om innehållet: https://www.sanakirja.fi/legal/our-content.
Adressen fungerar när du är på campus, i Novias nät, medan följande adress fungerar på distans: https://www-sanakirja-fi.ezproxy.novia.fi/

Undervisningsmetoder

Självständigt arbete
Presentation av arbetsplan för examensarbete

Praktik- och arbetslivssamarbete

Ämnen för examensarbeten.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Presentation av godkänd arbetsplan för examensarbete.

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Underkänd:
Struktur saknas, likaså vissa källor och källhänvisningarna.
Hänvisningar och källförteckning följer inte de skriftliga anvisningar för examensarbete.
Syfte och frågeställningarna är otydliga och saknar vårdperspektivet.
Metoden för examensarbetet är oklar.

Godkänd: Följer anvisningarna och alla delar finns med.

Tilläggsuppgifter för studerande

Planen skall innehålla följande delar (för gk):
• Novia titelblad
• Innehållsförteckning
• Inledning (minst 1 sid): skall innehålla minst 2 källor
• Syfte och frågeställningar
• Bakgrund (minst 4 sidor). Skall innehålla: 1 stud. minst 6 källor, varav minst 2 vetenskapliga; 2 stud. minst 9 källor, varav minst 4 vetenskapliga; 3 stud. minst 12 källor, varav minst 6 vetenskapliga
• Metod (minst 1 sida): Urval; Datainsamling; Dataanalysmetod; Etiska överväganden och Tidsplan
• Källförteckning (över de källor som används i planen)
Omfattning min 7 sidor och max 10 sidor (exkl. titelblad, innehållsförteckning och källförteckning)
Skall följa Novias skrivanvisningar https://intra.novia.fi/studier/examensarbete/skrivanvisningar/

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Godkänd: Godkänd idepresentation/arbetsplan
Underkänd: Icke godkänd idepresentation/arbetsplan

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Arbetsplan för examensarbete: uk-gk.

Förkunskapskrav

HVV21FU01 för utbildning till hälsovårdare