Hoppa till innehåll

Reproduktiv hälsa (4 sp)

Kod: USS21KÅ02-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 09.01.2023

Tajmning

10.01.2023 - 11.06.2023

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Pia Liljeroth

Lärare

Pia Liljeroth

Grupper

  • USS21F-Å
    Sjukskötare (YH), h21, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande:

Kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcenterad vård i samarbete med patienten och närstående samt påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården

Har kompetens i vård i olika servicsystem

Kan beskriva vad sexuell och reproduktiv hälsa betyder för främjandet av individens och familjens hälsa

Kan redogöra för de vanligaste sexuellt överförbara sjukdomarna och behandlingen av dem

Kan beskriva den normala graviditetens förlopp, de centrala uppföljningsmetoderna och hälsorådgivningens innehåll

Kan beskriva den normala förlossningens förlopp och vårdmetoder

Kan grunderna i uppföljningen och vården av den nyförlösta kvinnan och den nyfödda under den normala barnsängstiden

Har kunskap om amningsrekommendationerna och kan fungera som stöd vid amning

Innehåll

Servicessystem och olika servicemiljöer

Vårdprocessen, beslutsfattande, etik

Aseptik, hållbar utveckling

Patientens och närståendes delaktighet i vården

Sexuell och reproduktiv hälsa och främjandet av den (centrala gynekologiska och andrologiska problem i relation till reproduktionen, prevention, barnlöshet)

De vanligaste sexuellt överförbara sjukdomarna

Uppföljning, hälsorådgivning och vård under den normala graviditeten

Uppföljning och vård under den normala förlossningen

Nödförlossning

Uppföljning och vård av kvinnan och det friska nyfödda barnet på barnsängsavdelningen

Nationella amningsrekommendationer och vanliga amningsproblem

Tid och plats

Åbo och på distans 9.1-31.5.2022

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Botha, E. & Ryttyläinen-Korhonen, K., 2016. Naisen hoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro.
Kapitlen 1-2 och 5.
eller
Eskola, K. & Hytönen, K., 2002. Nainen hoitotyön asiakkaana. Helsinki: WSOY.
Kapitlen 4-9.
och
Lindgren, H., Christensson, K. & Dykes, A-K. 2016. Reproduktiv hälsa - barnmorskans kompetensområde. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 14 (den normala graviditeten).
eller
Kaplan, A., Hogg, B., Hildingsson, I. & Lundgren, I. 2009. Lärobok för barnmorskor. Lund: Studentlitteratur.
(Eller annan motsvarande i annan bok i obstetrik eller lärobok för barnmorskor).

och
Handbok för mödrarådgivningen. 2015. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-490-8

och

Klemetti, R. & Raussi-Lehto, E. 2016. Edistä, ehkäise, vaikuta — seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2020. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-174-7

Webbsidor:
https://www.rfsu.se/
https://www.folkhalsan.fi/kunskap/kunskapsomraden/kropp-halsa/
https://www.vaestoliitto.fi/sv/sexualitet/

Övrig litteratur som finns i Moodle.

Undervisningsmetoder

1. Självstudier
2. Föreläsningar på campus 10.1.2023, och inbandade föreläsningar på Moodle
3. Handlett smågruppsarbete. Gruppindelning görs då kursen startar. Mera information på Moodle.
4. Simulering 8.2.2023
Instruktioner, gruppindelning och förhandsuppgifter för simuleringen publiceras på Moodle.
Simuleringen är obligatorisk. Om förhandsuppgifterna inte är inlämnade inom utsatt tid kan studerande inte delta i simuleringen.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Smågruppsarbete lämnas in på Moodle senast 21.5.2023. Studerande ger feedback åt varandra på Moodle senast 31.5.2023.

2. Uppgifter om gruppindelning och exakt tidtabell för simulering publiceras på Moodle. Simulering 8.2 och förhandsuppgifterna gjorda (quiz) 7.2.2023.

3. Skriftlig individuell inlämningsuppgift, gemensam uppgift tillsammans med kursen Vård av barn, unga och familj.
Inlämningsdatum 31.3.2023.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

1. Smågruppsarbete om sexuellt överförbara sjukdomar
Tema för smågruppsarbete presenteras och gruppindelning görs då kursen startar. Närmare instruktioner finns på Moodle.

2. Simulering
Förhandsuppgift inlämnad inom utsatt tid och obligatorisk närvaro på plats på Henriksgatan vid simulering.
Uppgifter om gruppindelning och exakt tidtabell publiceras i Moodle.

3. Individuell skriftlig inlämningsuppgift
Kurserna USS20KÅ02 Reproduktiv hälsa och USS20KÅ01 Vård av barn, unga och familj examineras med en gemensam uppgift. Närmare information om examinationen finns i Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Smågruppsarbete 27 t
Simulering 4 t
Föreläsningar 4 t
Självstudier 73 t

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Smågruppsarbete 1 sp och skriftlig inämningsuppgift 3 sp
Bedöms enligt skalan 1-5/uk.
Bedömning baseras på:
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av kurslitteratur
- Användning av Novias skrivanvisningar (skriftlig inlämningsuppgift)
- Krativitet (smågruppsarbete)

Underkänd (0)

Skriftlig inämningsuppgift:
Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna
Kurslitteraturen används inte
Reflektioner framförs inte
Den tekniska utformningen brister
Uppgiften innehåller inte alla krävda delar

Smågruppsarbete:
För uppgiften relevant litteratur används inte
För uppgiften relevanta fakta presenteras inte
Uppgiften är inte avgränsad
Uppgiften följer inte givna instruktioner för förverkligande

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Skriftlig inämningsuppgift:
Frågorna besvaras vagt och smalt
Kurslitteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
Den tekniska utformningen är nöjaktig

Smågruppsarbete:
Den givna litteraturen används i begränsad utsträckning
För uppgiften relevant fakta refereras
Uppgiftens avgränsning är ofullständig

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Skriftlig inämningsuppgift:
Frågorna besvaras
Metodlitteraturen tillämpas
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
Den tekniska utformningen är god

Smågruppsarbete:
Den givna litteraturen och andra källor används mångsidigt
För uppgiften relevant fakta analyseras
Uppgiften är avgränsad

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Skriftlig inämningsuppgift:
rågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
Kurslitteraturen analyseras och tillämpas
Reflektionen är vetenskapligt analytisk
Den tekniska utformningen är utmärkt

Smågruppsarbete:
Uppgiften baserar sig på en mångsidig, vetenskaplig och aktuell litteratur
För uppgiften relevanta och aktuella fakta sammanfattas
Uppgiften är tydligt avgränsad och riktad till sin målgrupp

Förkunskapskrav

Kurser Läkemedelsbehandling I, Läkemedelsbehandling II och farmakologi, Kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, Inre medicinsktoch palliativt vårdarbete, Kliniskt vårdarbete