Hoppa till innehåll

Forskningsmetodik (5 sp)

Kod: USS20KÅ03-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 01.01.2023

Tajmning

02.01.2023 - 02.06.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Ludvig Kihlman
  • Emilia Kielo-Viljamaa
  • Carolina Silin

Lärare

Emilia Kielo-Viljamaa

Grupper

  • USS21F-Å
    Sjukskötare (YH), h21, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande:

Känner till utvecklingsarbetets grunder

Känner till och förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsprocessen

Känner till och förstår centrala datainsamlings-, analys- och rapporteringsmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet

Kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet

Kan skriva och argumentera vetenskapligt

Innehåll

Utvecklingsarbetets och forskningsprocessens delar och betydelse för det egna yrkesområdet

Forskningsmetodiska grundbegrepp

Kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och analysmetoder

Vetenskaplig rapportering

Forskningsetiska principer

Vetenskapligt skrivande och resonemang

Tid och plats

Åbo 02.01.2023 - 02.06.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.

Henricson, M. (2017). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur AB.

Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.

Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.

Nyquist, H. & Bränberg, K. (2021). Statistikens grunder: Vetenskap, empiriska undersökningar och statistisk analys (Andra upplagan.). Studentlitteratur AB.

Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur & Kultur.

Kostamo, P., Airaksinen T. & Vilkka H. (2022). Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.

TENK: https://www.tenk.fi/sv

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar
Workshoppar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Quiz 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design, deadline 15.1.2023
Quiz 2: Etik och dataskydd, deadline 15.1.2023
Quiz 3a & 3b: Tillförlitlighet (granskning av artiklar), deadline 12.2.2023

Individuell uppgift (artikelanalys), deadline 12.2.2023
Grupprapport, deadline 12.2.2023 eller 2.6.2023

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Föreläsningar och självstudier
Grupparbete (Workshoppar)

Studerandes tidsanvändning och belastning

5sp=135h

Föreläsningar: 7h
Workshoppar: 11h
Självstudier: 70h
Grupparbete: 47h

Periodisering av innehållet

Modul 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design
Modul 2: Etik och dataskydd
Modul 3: Datainsamlingsmetoder
Modul 4: Dataanalys
Modul 5: Tillförlitlighet
Modul 6: Funktionellt arbete

Tilläggsuppgifter för studerande

Workshoppar: obligatorisk närvaro
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Quizarna (4st.) bedöms enligt skalan 0-5, ger 20 % (5 % per quiz) av vitsordet
Individuell uppgift (artikelanalys) bedöms enligt skalan 0-5, ger 30 % av vitsordet
Grupprapport bedöms enligt skalan 0-5, ger 50 % av vitsordet

Bedömning av quizarna: 6p=1, 7p=2, 8p=3, 9p=4, 10p=5

Bedömning av gruppuppgiften och individuell uppgiften baseras på:
- Självstyrdhet, förmåga att samarbeta och ta ansvar
- Förmåga att kunna analysera och sammanfatta relevant data
- Förmåga att besvara alla delar i uppgiften
- Användning av vetenskapliga källor
- Användning av Novias skrivanvisningar

Bedömningen av examinationsuppgift i kvantitativ metod (modul 4) kommer att finnas på Moodle

För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända. Uppgifter ska lämnas in/göras inom utsatt tid.

Underkänd (0)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuelluppgift):
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk
- Vetenskapliga källor används inte eller i lite grad
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Studerande har inte tagit ansvar och enbart i liten grad deltagit i grupparbete

Quizar: <6p

Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Källor refereras men kopplas inte
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Studerande har tagit lite ansvar för grupparbete

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras
- Källor tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Goda kopplingar och motiveringar mellan uppgiftens olika delar
- Den tekniska utformningen är god
- Studerande har varit ansvarstagande och bidragit till grupparbete framskridit enligt instruktioner
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källor analyseras och tillämpas
- Motiveringar till olika val i processen är uttömmande och arbetets alla delar är kongruenta
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid

Förkunskapskrav

Kursen Introduktion till yrkeshögskolestudier