Hoppa till innehåll

Forskningsmetodik (3 sp)

Kod: VÅV21FU01-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 31.03.2023

Tajmning

17.04.2023 - 31.05.2023

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

1 op

FUI-andel

1 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare

Lärare

  • Ann-Louise Glasberg

Lärare

Ann-Louise Glasberg

Grupper

  • USS21F-V
    Sjukskötare (YH), h21, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har grundläggande insikter i kunskapsteori och vetenskapsteori
- kan både manuellt och digitalt söka efter evidensbaserad kunskap och vetenskapliga artiklar
- kan i lärdomsprovsprocessen samt i projekt tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt
- förstår och kan beskriva kvalitativa och kvantitativa närmelsesätt och kunskapsintressen
- har beredskap att självständigt och under handledning genomföra examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan reflektera över hur evidensbaserad kunskap kan tillämpas i vårdarbetet

Innehåll

Forskningsmetodik
Forskningsprocessen
Kvalitativa metoder
Kvantitativa metoder

Tid och plats

Novia Vasa, Alere.
Enligt schema i Peppi.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Maria Henricson (red.) (2017). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur, Lund.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Egna studier
Skriftliga uppgifter

Praktik- och arbetslivssamarbete

Ämnen för examensarbeten.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Moodle-test i informationssökning
Reflektionsrapport och uppgift om vetenskapliga artiklar
Tentamen
Enligt schema

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen är kopplad till skrivande av examensarbete, samt förutsätter att man har en idé/plan för sitt examensarbete och inleder skrivandet av examensarbetet.
Obligatorisk närvaro vid introduktion av kursen, seminarier och presentationer av uppgifter.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Informationssökning
Reflektionsrapport: uk-gk
Vetenskapliga artiklar: uk-gk
Tentamen: 0-5

Underkänd (0)

Tentamen: antal poäng < 50%
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten: Arbetet följer inte anvisningarna och visar mycket svag substanskunskap.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen: Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten: Den studerande har följt anvisningarna och visar begränsad substanskunskap, men kan det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen: Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten: Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen: Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete: Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen.

Förkunskapskrav

Inga förkunskaper