Examensarbete (15 sp)
Kod: UMSSP19EXA01-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2022 - 31.10.2022
Tajmning
01.11.2022 - 05.05.2023
Antal studiepoäng
15 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för konst och kultur
Verksamhetspunkt
Jakobstad, Köpmansgatan 10
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
1 - 30
Utbildning
- Utbildning i musik och scenkonst
Lärare
- Gabriele Alisch
- Scenkonst Virtuell
Lärare
Gabriele Alisch
Grupper
-
UMS19DSP-JScenkonstpedagog (YH), ht19, dagstudier
Lärandemål
Del A: En konstnärlig eller konstpedagogisk del
Del B: En skriftlig del
Innehåll
Del A kan vara:
-Regiarbete inom ett högskoleprojekt, en sommarteaterföreställning, amatörteaterföreställning, skolpjäs eller dyl.
-Rollarbete vid ett professionell teater eller i ett examensprojekt
-Publikarbete
-Utveckling och förverkligande av en workshop i dramapedagogik
-Performans
-TV-program
-Radioprogram
-Etc.
Tid och plats
enligt val
Studiematerial och rekommenderad litteratur
anvisningar för examensarbeten vid Novias intranät
Undervisningsmetoder
Studeranden utvecklar ett konstnärligt eller konstnärligt-pedagogiskt examensprojekt i två delar. Del A är praktisk och Del B är skriftlig. För båda delar tillsammans har studeranden 14 timmar handledning till förfogande.
Den praktiska delen visas offentligt under ett teaterfestival med alla examensarbeten.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Kan vara ett uppdragsarbete
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
praktisk del: mitten av januari
Skriftligt del april-maj
Internationella kontakter
möjligt
Studerandes tidsanvändning och belastning
16 veckor
Periodisering av innehållet
Praktisk del slutet av oktober - mitten av januari
Tilläggsuppgifter för studerande
Del A / konstnärlig/ konstpedagogisk:
Regiarbete inom ett högskoleprojekt, sommarteater, skolpjäs,m.m.
Rollarbete vid ett proff. teater eller i ett examensprojekt
Dramapedagogisk workshop
Performans
Videofilm
Radioteater
etc.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
-Visar på förmåga att tillämpa konstnärliga/ konstpedagogiska kunskaper och färdigheter
-Visar yrkeskompetens
-Visar ansats till ett klart gestaltningskoncept
-Kan dokumentera och i ansats reflektera över den konstnärliga/ konstpedagogiska processen
-Kan dra egna slutsatser
-Kan presentera sitt arbete
-Kan identifiera problem och utvecklar lösningsansats
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
-Visar på förmåga att tillämpa konstnärliga/kontpedagogiska kunskaper
-Visar medvetenhet om konstnärlig verksamhet och samhällets utveckling
-Har utvecklat ett gestaltningskoncept
-Visar god yrkeskompetens
-Visar ansats av kritisk och analytisk tänkande
-Kan sätta egna slutsatser i relation till befintliga teorier och metoder
-Kan dokumentera och reflektera över den konstnärliga/konstpedagogiska processen
-Kan presentera sitt arbete på ett professionellt sätt
-Kan identifiera problem och vidareutveckla möjligheter för att lösa dem
Arviointikriteerit, berömliga (5)
-Visar på förmågan att variationsrik tillämpa konstnärliga/konstpedagogiska kunskaper
-Visar stark medvetenhet om konstnärlig verksamhet och samhällets utveckling
-Har utvecklat ett klart gestaltningskoncept och ett individuellt formspråk
-Visar utmärkt yrkeskompetens
-Kan tänka kritisk och analytisk
-Kan sätta egna slutsatser i en tydlig relation till befintliga teorier och metoder
-Kan dokumentera konkret och reflektera i djupet över den konstnärliga/ konstpedagogiska processen
-Kan presentera sitt arbete på ett kreativt och professionellt övertygande sätt
-Kan klart identifiera problem och utvecklar kreativa individuella lösningar
Förkunskapskrav
3 år studier inom scenkonst och dramapedagogik