Hoppa till innehåll

Arbetslivsfärdigheter och medarbetarskap (3 sp)

Kod: SO20LED2-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 28.08.2023

Tajmning

28.08.2023 - 22.09.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Janina Dahla
  • Susanne Davidsson

Lärare

Janina Dahla

Grupper

  • USO20D-Å
    Socionom (YH), h20, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande
- har kännedom om medarbetarens rättigheter och skyldigheter i arbetssamfundet
- kan följa och verka för organisationens mål och strategier
- har färdigheter i professionell interaktion och kan aktivt verka för egen och arbetssamfundets arbetshälsa

Innehåll

- Arbetstagarens rättigheter och skyldigheter
- Arbetsavtal
- Arbetshälsa
- Arbetsgemenskap
- Arbetshandledning
- Professionsrelaterad intressebevakning
- Teamarbete
- Metoder som stöder samverkan

Tid och plats

28.8 - 22.9.23 Åbo
Närstudier:

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Angelöw, B. 2017. Ledarskapshandboken. Att utveckla och stärka ledarskapet. Kapitel 4: Medarbetarskapet (ss.36-53). Kapitel 5: Arbetsgruppen (ss. 44-53). Lund. Studentlitteratur.
Jordan, T. 2013. Konfliktlösningens ABC. version 2. Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap. Göteborgs universitet.
Kilmar K. 2017, Att utveckla medarskapet i organisationer. Ingår i Ahl, H, Bergmo-Prvulovic, I och Kilhammar, K (red) 2017. HR. Att ta tillvara mänskliga resurser. Lund. Studentlitteratur. (ss. 31-43)
Larsson, G, Zander, A, Lönngren, M, Malmqvist Johansson, M. 2022. Utvecklande medarbetarskap. Lund. Studentlitteratur. (ss.17-23,31-40)
Nilsson, B. 2009. Samspel i grupp. Kapitel 10: Att arbeta i grupp - samarbete, beslut, problem och konflikt (ss. 145-169). Lund. Studentlitteratur.
SOAMK. 2016. Kompetenser för Socionom YH.
Svedberg L. 2016. Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Kapitel 18: Arbetsgruppens identitet. (ss. 169-191). Lund. Studentlitteratur.
Tufvesson, A.2022. Aktivt medarbetarskap. Stockholm.Liber.
Talentia: Eden för yrkespersoner inom socialbranschen.
Nätsidor:
Social- och hälsovårdsministeriet: Arbetslivet https://stm.fi/sv/arbetslivet
Arbetarskyddsförvaltningen: Arbetarskydd https://www.tyosuojelu.fi/web/sv/forsta-sidan
Arbetshälsoinstitutet https://www.ttl.fi/sv
Talentia: Infor om arbetslivet https://www.talentia.fi/sv/info-om-arbetslivet/
Arbetarskyddcentralen: Gott uppförande tillåtet - osaklig behandling förbjuden https://ttk.fi/oppaat_ja_ohjeet/ladattavat_julkaisut/gott_uppforande_tillatet_-_osaklig_behandling_forbjuden#fecfa43e
Lag om yrkesutbildade personer inom socialvården https://finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2015/20150817

Undervisningsmetoder

Förhandsuppgifter, närstudier och självstudier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination Förhandsuppgift 1) Arbetslivet (1 sp)
Sammanfatta kursmaterialet utgående från följande kursinnehåll:
- arbetstagarens rättigheter och skyldigheter
- arbetsavtal
- arbetshälsa
- arbetshandledning
- professionsrelaterad intressebevakning

Examination 2) Medarbetarskap (1 sp)
Bearbeta och reflektera kring följande frågeställningar utgående från kursmaterialet
2.1 Vad innebär ett aktivt och ansvarstagande medarbetarskap?
2.2 Vad betyder Eden för yrkespersoner inom socialbranschen för dig? Hur kommer du att konkretisera edens principer i arbetslivet?
2.3 Hur ser du på dig själv som medarbetare? Vilka är dina styrkor, svagheter och utvecklingsområden?
2.4 Vad kännetecknar ett bra arbetsteam? Vilket är ditt och andra medarbetares ansvar för arbetsteamets mål, effektivitet, utveckling, välmående och arbetsklimat?
2.5 Hurdana planer har du för utveckling av din kompetens, arbetsförmåga och arbetshälsa?

Examination 3) Obligatorisk närvaro vid undervisningstillfällen, färdighetsträning och simuleringar samt självutvärdering (1 sp)

Examination 1) Förhandsuppgift inlämning före 8.9.23
Examination 2) Skall vara inlämnad senast 15.9.23
Examination 3) Självutvärderingen skall vara inlämnad senast 22.9.23

Studerandes tidsanvändning och belastning

Examination 1. Förhandsuppgift Arbetslivet 1 sp = 27 h
Examination 2. Medarbetarskap 1sp=27h
Examination 3. Närstudier + självutvärdering 1 sp = 27 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Observera att kursen har förhandsuppgifter.

Handledning sker i första hand via kursens handledningsforum på kursens virtuella plattform Moodle.

Kort feedback via studieplattformen Moodle då examinationen är inlämnad under utsatt tid

Mer information och material gällande kursen finns på kursens virtuella plattform Moodle .

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömningsområden - Examination 1:
- Innehållsmässig sakkunskap
- Förmåga att sammanfatta och strukturera material ur ett medarbetarperspektiv
Bedömning 0-5

Bedömningsområden - Examination 2:
- Förankring i kursmaterial
- Proaktivt och medvetet medarbetaransvar
- Kritisk självreflektion
- Professionellt förhållningssätt
Bedömning 0-5

Bedömningsområden - Examination 3:
- Förmåga att reflektera över sig själv som professionell medarbetare inom det sociala området
- Förmåga till självutvärdering
Bedömning 0-5

Studerande får invidiuell skriftlig feedback i moodle (examination 1 och 2) samt per mejl (examination 3)

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav