Hoppa till innehåll

Grunder i socialpedagogik (3 sp)

Kod: SO22SOP1-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 01.01.2023

Tajmning

02.01.2023 - 31.01.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Peter Edelsköld
  • Carolina Silin

Lärare

Peter Edelsköld

Grupper

  • Smågrupp A (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
  • Smågrupp B (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
  • Smågrupp C (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
  • Smågrupp D (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
  • Smågrupp E (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)
  • Smågrupp F (Storlek: 0. Öppet universitet: 0.)

Grupper

  • USO22D-Å
    Socionom (YH), h22, dagstudier, Åbo

Smågrupper

  • Smågrupp A
  • Smågrupp B
  • Smågrupp C
  • Smågrupp D
  • Smågrupp E
  • Smågrupp F

Lärandemål

Studerande:
- förstår de mest centrala teorierna och verksamhetsprinciperna inom socialpedagogiken.
- kan reflektera kring hur värdegrunden, valet av mål och arbetssätt påverkar arbetets karaktär och resultat.

Innehåll

- socialpedagogikens utvecklingslinjer och uppgifter
- socialpedagogikens centrala begrepp och verksamhetsprinciper
- den socialpedagogiska verksamhetens tre inriktningar
- socialpedagogikens verksamhetsområden
- socialpedagogikens värdegrund

Tid och plats

2-31/1 2023
Campus Åbo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Berglund, S-A. 2000. Socialpedagogik - I goda möten skapas goda skäl. Lund: Studentlitteratur.
Carlander, C.2017. Socialpedagogik. Stockholm: Sanoma utbildning.
Cederlund. C. & Berglund. S-A. 2014. Pedagogiskt socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Cedersund, E. & al. 2019. Renässans för socialpedagogik? En bok om socialpedagogisk bildning. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, l & Markström, A-M. 2000 eller nyare upplaga. Den svårfångade pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, L., Nilsson, G. & Svensson, L red. 2013. Gemenskaper. Socialpedagogiska perspektiv. Göteborg: DAIDALOS. (Hämäläienens artikel innehåller fel p.g.a. brister i översättningen)
Hämäläinen, J. & Kurki, L. 1997. Sosiaalipedagogiikka. Porvoo: WSOY.
Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
Madsen, B. 2000.. Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.
Madsen, B. 2006. Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället. Lund: Studentlitteratur.
Molin, M & Bolin, A. (2018). Socialpedagogisk handling i teori och praktik. https://docplayer.se/104969792-Socialpedagogisk-handling.html
Nivala, E. & Ryynänen, S.2019. Sosiaalipedagogiikka : Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus



Artiklar

International Journal of Social Pedagogy https://www.uclpress.co.uk/pages/international-journal-of-social-pedagogy
Papers of Social Pedagogy https://pedagogikaspoleczna.uw.edu.pl/resources/html/cms/MAINPAGE
Sosiaalipedagogiikan aikakausikirja https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/issue/archive

Undervisningsmetoder

Smågruppsträffar
Föreläsningar och workshoppar
Litteraturstudier
Paruppsats

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Smågruppsarbete 1 sp

- Syftet med smågruppsarbetet är att gruppmedlemmarna fördjupar sig inom socialpedagogisk teori och reflekterar kring teorin
- Smågruppsarbete går ut på att läsa förhandsmaterial, reflektera över det som man har lärt sig, formulera frågor och diskutera i smågruppen utgående från texterna.
- Deltagandet i smågruppsträffarna är obligatoriskt. Om du inte kan delta ska du kompensera genom att lämna in en skriftlig reflekterande sammanfattning av de insikter som du har fått genom att läsa förhandsmaterialet. Du kopplar teorin till egna tankar, erfarenheter och observationer. Kompensationen skall vara minst 2 sidor bearbetad text, som du lämnar in till smågruppshandledaren per e-post.
- Det är väldigt viktigt att komma väl förberedd till en smågruppsträff. Dålig förberedelse kan också föranleda kompensering.
- Studerande och handledaren ger feedback till varandra i samband med smågruppsträffarna

_____________________________________________________________________

Debattuppsats 2 sp

- Studerande skriver parvis en debattuppsats utgående från frågan ”Vad är socialpedagogik?”
- Syftet med debattuppsatsen är att studerande lär sig vad som är centralt inom socialpedagogik och att studerande förstår att olika teoretiker uppfattar socialpedagogiken på olika sätt
- Skribenterna för debatt genom att de skriver vart annat stycke i uppsatsen och styckena innehåller olika perspektiv på samma teman. Ofta hänvisar skribenterna till olika källor för att visa på hur olika samma tema kan uppfattas.
- Uppsatsenen ska bilda en fungerande helhet.
- I texten ska det framgå vem som har skrivit vilket stycke. Inledningen och avslutningen skrivs gemensamt. Det finns möjlighet till individuell bedömning
- Omfattning 7-10 sidor
- Minst 6 relevanta socialpedagogiska källor sammanlagt, varav två av källorna ska vara vetenskapliga artiklar. Minst 3 olika källor per studerande.
- Studerande ska tillämpa YH Novias skrivanvisningar
- Mer ingående anvisningar för debattuppsatsen publiceras på Moodle
- Bedöms med skalan 0-5
- Inlämning på Moodle senast fredag 10/2 2023
- Kort feedback på Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

Smågruppsarbete 1 sp
- motsvarar en arbetsmängd som omfattar 27 h
- förberedelse 4,5 h/gång + smågruppsträff 2 h/gång

____________________________________________

Debattuppsats 2 sp
- motsvarar en arbetsmängd som omfattar 54 h/person
- observera att paret sammanlagt förväntas använda ca 108h på debattuppsatsen

Tilläggsuppgifter för studerande

Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd

Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och handleder i handledningsforumet i regel varje måndag

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Smågruppsarbete

Bedömningskriterier:
- Tillräcklig förberedelse inför smågruppsträffarna
- Aktivt deltagande under smågruppsträffarna
- Bedöms som UK/GK



Debattuppsats

Bedömningskriterier:
- Att skribenterna har följt anvisningarna
- Att innehållet är täckande i relation till de teman som nämns i ansvisningarna
- Att skribenterna argumenterar i texten genom att hänvisa till relevanta källor
- Att debattuppsatsens innehåll utgör en fördjupning
- Tydlighet
- Bedöms med skalan 0-5

Förkunskapskrav

Inga