Hoppa till innehåll

Psykisk ohälsa, mentalvård och krisarbete (5 sp)

Kod: SO22SOS3-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 10.10.2023

Tajmning

10.10.2023 - 17.11.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Daniela Sundell

Lärare

Daniela Sundell

Grupper

  • USO22D-Å
    Socionom (YH), h22, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kunskaper i psykisk hälsa, ohälsa och traumatiska kriser.
- kan bemöta, handleda och stöda klienter och anhöriga i kris eller med psykisk ohälsa.
- känner till metoder och arbetssätt inom mentalvård och krisarbete.

Innehåll

- främjande av psykisk hälsa
- förbyggande av psykisk ohälsa
- de vanligaste psykiska störningarna
- reaktioner vid akuta kriser
- bemötande av personer med psykisk ohälsa
- psykosocialt arbete och metoder
- läkemedel i mentalvården
- mentalvårdens lagstiftning, styrdokument och servicesystem
- krisarbetets organisering, stödformer under krisens olika skeden

Tid och plats

10.10-17.11.2023 Åbo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteraturtips:
- Cullberg, J. (2006) Kris och utveckling. Natur och kultur (finns även äldre upplagor)
- Dyregrov, A. (2002) Katastropfpsykologi. Studentlittteratur
- Dyregrov, A. (2010) Barn och Trauma. Studentlitteratur
- Hammarlund, C-O. (2012) Bearbetande samtal. Krisstöd, avlastningssamtal, stress- och konflikthantering. Andra reviderade uppl. Natur och Kultur
- Hedrenius, S. & Johansson, S. (2013) Krisstöd vid olyckor, katastrofer och svåra händelser: att stärka människors motståndskraft
- Sara Johansson 2023. Förenligt med liv : berättelser om krisstöd
- Kuhanen C. m.fl. 2017. Mielenterveys hoitotyö.
- Lehti, J. 2017. Masennus mahdollisuutena. Matkaopas muutokseen. Kirjapaja.
- Psykosociala föreningen sympati (2017) Hitta Knuten-fragment och livsberättelser
- Skärsäter I. (red). 2019. Omvårdnad vid psykisk ohälsa. (även äldre upplagor)
- Worden, J.W. (2006) Sorgerådgivning och sorgeterapi: en bok för alla som möter och vill hjälpa sörjande

- Handbok för beredskapsplanering inom socialväsendet. Social och hälsovårdsministeriets publikationer 2008:13 (finns på nätet)
- Psykosocialt stöd och tjänster vid traumatiska situationer. Handbok för kommuner och samkommuner. Social och hälsovårdsministeriets publikationer 2009:23 (finns på nätet)
- Handbok i säkerhetsplanering för verksamheter inom social- och hälsovården. Social- och hälsovårdsministeriets handböcker 2005:14, Helsingfors 2005 (finns på nätet)

FinFami – järjestö mielenterveysomaisten asialla. https://finfami.fi/
Mielenterveyden keskusliitto. http://mtkl.fi/
STM/Mentalvårdstjänster. http://stm.fi/sv/mentalvardstjanster
Suomen Mielenterveysseura. https://www.mielenterveysseura.fi/fi
THL/Psykisk hälsa. https://www.thl.fi/fi/web/psykisk-halsa
Psykosociala förbundet https://www.fspc.fi/
Medibas;via länken https://login.ezproxy.novia.fi/login (Novias bibliotek). Kliniska kapitel - psykiatri (missbrukarvården borträknat).
Psykologiguiden https://psykologiguiden.se/
Psykporten https://www.mielenterveystalo.fi/sv
Fler källor och material finns i samband med Moodlesidan.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, erfarenhetsexpert, grupparbete i form av verkstadsarbete, tillämpad simulering

Praktik- och arbetslivssamarbete

Föreläsare från arbetslivet och arbetslivets representant deltar i den tillämpade simuleringen

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Obligatorisk närvaro och förhandsarbete inför lektionspass, 2 sp (bedömning UK/GK). Kompensationsuppgifter för frånvaro från obligatorisk närundervisning inlämnas senast den 17.11.2023
2. Individuell inlärningsportfolio inlämnas senast 17.11.2023, 3 sp (bedömning 0-5)

Internationella kontakter

Utbytesstuderande deltar i utvalt lektionspass

Förverkligandets alternativa prestationssätt

1. Obligatorisk närvaro och förhandsarbete inför lektionspass, 2 sp (bedömning UK/GK)
2. Individuell inlärningsportfolio, 3 sp (bedömning 0-5)

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närstudier: 45 h (lektioner + schemalagt grupparbete)
Självstudier: 90 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Obligatorisk närvaro och förhandsarbete inför lektionspass 2 sp (bedömning UK/GK)
- Professionellt och etiskt förhållningssätt
- Aktivt deltagande
2. Individuell inlärningsportfolio bedömning 1-5 (3 sp)
- professionellt förhållningssätt
- förmåga att följa givna instruktioner
- förmåga att knyta an teori och praktik
- förmåga till reflektion

Studerande får kort skriftlig feedback i Moodle för den individuella examinationen som inlämnats inom utsatt tid.

Underkänd (0)

1. Obligatorisk närvaro (gk/uk)
- studerande har inte aktivt deltagit i de obligatoriska delarna, gjort förhandsarbete eller angivna kompensationsuppgifter för möjlig frånvaro
2 Individuell inlärningsportfolio:
- Uppgiften fyller inte kriterierna för vitsord 1.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

2 Individuell inlärningsportfolio
- de givna ämnena behandlas vagt och smalt
- Källorna refereras, utan analys och motiveringar
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

2. Individuell inlärningsportfolio
- De givna ämnena behandlas
- Källorna tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god

Bedömningskriterier, berömliga (5)

2. Individuell inlärningsportfolio
- Ämnena behandlas uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Reflektionen är analytisk
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
- Berömlig teknisk utformning

Förkunskapskrav

Inga