Socialgerontologi (5 sp)
Kod: SO22SOS4-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 24.10.2023
Tajmning
24.10.2023 - 04.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Daniela Sundell
- Janina Dahla
Lärare
Janina Dahla
Grupper
-
USO22D-ÅSocionom (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om socialgerontologisk teori och förmåga att reflektera kritiskt kring kategorisering av äldre.
- kan bemöta seniorer deras anhöriga och kan handleda dem inom det sociala servicesystemet.
- kan tillämpa, planera och utvärdera resursförstärkande metoder för äldre i syfte att främja hälsa och funktionsförmåga.
Innehåll
- perspektiv på åldrande i olika kontext
- samhällsaktuella trender och utvecklingsmöjligheter inom socialgerontologin
- fysisk, psykiska och sociala utmaningar bland äldre
- serviceformer och -tjänster för äldre/tredje sektorn
- socialhandledning och serviceplanering
- digital välfärdsteknik som stöd i vardagen för äldre
- närståendevård och anhörigstöd
- resursförstärkande metoder
Tid och plats
10.10-8.12.2023 Åbo
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteraturtips. Mer ingående information gällande kurslitteratur finns insatt på kursens Moodle - sida
Andersson, L. 2013. Socialgerontologi. Studentlitteratur.
Ernsth Bravell, M. 2020. Äldre och åldrande: grundbok i gerontologi.
Johansson,S.2017. Socialomsorg i socialt arbete. Grunder och fördjupning. Gleerups.
Jönson, H., & Harnett, T. 2015. Socialt arbete med äldre. Natur&Kultur.
Kulmala,J(toim.) 2019. Hyvä vanhus. Menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseen.
Rundgren,Å.Dehlin,O.2016.Människans funktionella åldrande.Studentlitteratur
Skog, M. 2021. Gerontologi och geriatrik.Sanoma utbildning AB.
Lagar
Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre. 2012/980 (Äldreomsorgslagen)
Socialvårdslagen 1301/2014
Undervisningsmetoder
Föreläsningar,självstudier, studiebesök,praktiskaövningar, grupparbete, workshop och simulering
Praktik- och arbetslivssamarbete
Erfarenhetstalare, föreläsare från arbetslivet och studiebesök
Studerande planerar och tillämpar resursförstärkande aktivitet för äldre. Tillämpningen sker i autentisk miljö och i samarbete med arbetslivsrepresentanter
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Obligatorisk närvaro smågruppsarbete och lektionerna som inleder till smågrupparbetet, simuleringar samt endel föreläsningar och studiebesök, och förhandsuppgifter (finns klargjort i Moodle) (2 sp )
Frånvaro från obligatorisk närvaro inlämnas senast inom två veckor.
I kursen ingår en förhandsuppgift (0,5sp) med inlämningsdatum 20.10. Förhandsuppgiften utförs innan kursstart och är en del av den individuella examinationen. Ni har fått förlängt inlämning till 31.10.23 på studerandes begäran
Uppgift 2 Gruppexamination (1 sp) Skriftlig del (rapport) + pch praktiskdel . Gruppmedlemmarna planerar och handleder 4 resursförstärkande aktiviteter för äldre i autentisk miljö. Visuell presentation och utvärdering (4.12) Inplanerade aktiviteter på äldreboende 2.11,9.11,23.11 och 30.11.2023 enligt schema.
Uppgift 3 Individuell examinatione 1,5sp + förhandsuppgiften (0,5sp). Examination: Individuell vetenskaplig uppsats Utmaninagr under åldrandet + självutvärdering av vetenskapligt förhållningssätt
Feedback via studieplattformen Moodle då examinationen är inlämnad under utsatt tid .
(bedömning0-5) Inlämning 8.12.23
Mer ingående information om kursupplägg finns på kursens Moodle sida. + instruktioner för självutvärdering av vetenskapligt förhållningssätt
Internationella kontakter
Utbytesstuderande deltar i utvalda lektioner under en simulering.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter inlämnade. Smågruppsarbete och lektionerna som inleder till smågrupparbetet, praktisk handledning,studiebesök,simuleringar samt endel föreläsningar, enligt schema. (Schema finns insatt i Moodle)
2 Gruppexamination.Praktisk och teoretisk del. Studerande planerar och tillämpar resursförstärkande aktivitet med äldre. Tillämpningen sker i autentisk miljö och i samarbete med arbetslivsrepresentanter
3 Individuell examination
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursanasvarig lärare Janina Dahla(janina.dahla@novia.fi), lärare Daniela Sundell
Observera att du skall utföra en förhandsuppgift innan kursen inleds.
Instruktioner till förhandsuppgiften
Intervju med en äldre person. Hur ser den äldre på sitt liv idag?(0,5 sp)
Studerande kontaktar och möter en äldre person (gärna 80+) för en intervju/diskussion om livet som senior. Hur ser den äldre på livet som senior? Vad inverkar på hens situation och förhållningssätt? Vilka intressen och vardagsaktiviteter har hen? Vad gör dagen meningsfull och motiverande?
Skriv ett sammandrag från mötet (2-3 sidor), inlämnas på moodle 20.10.23
Som stödfrågor kan användas; Vem är den äldre? Vad vill hen? Vad betyder åldrandet? osv.
Handledning sker i första hand via kursens handledningsforum på kursens virtuella plattform Moodle.
Se vidare information på kursens virtuella plattform Moodle .
Inte obligatorisk närvaro men en möjlighet Sociala utmaningar : lektion 29.11 (kl12-15.45) seminaarin aiheesta; Päihdeongelma ja naiseus seksuaaliväkivallan ehkäisytyössä. Anmälningslänken och information finns insatt på Moodle sidan.Kom ihåg att anmäla dig.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Förhandsuppgifter ,obligatorisknärvaro enligt schema , smågrupparbete och simulering (2sp) (Bedömning GK/UK)
Aktivt deltagande
Förberedande uppgifter utförda
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Deltagit i simuleringen
Gruppexamination (1sp) Gruppexaminationen resursförstärkande metoder för äldre i syfte att främja hälsa och funktionsförmåga.( Bedömning 0-5)
Skriftlig del
- Skriftlig reflektionsdagbok följer givna instruktioner
- Inlämnad inom utsatt tid
- Syfte och mål tydligt uttalat
- Innehåller kopplingen mellan teori, metod och det praktiska upplägget för varje tema
- Reflektion och utvärdering av metod/aktivitet synliggörs.
Praktisk del
- Professionellt förhållningssätt
- Aktivt deltagande i smågruppsarbete
- Kan tillämpa resursförstärkande metoder för äldre i syfte att främja hälsa och funktionsförmåga
- Har handlett kundgrupp
- Deltar aktivt till gruppens diskussion och bidrar med relevant kunskap under posterpresentationen
- Posterpresentationen innehåller relevant kunskap: både praktisk och teoretisk informationen och tips.
Individuell examination (2sp)
I Förhandsuppgift (0,5sp) Intervju med en äldre person. Hur ser den äldre på sitt liv idag?(bedömning GK/UK)
Förmåga att skriva sammanfattad reflektion, logiskt och innehållsmässigt relevant ur ett socialgerontologiskt perspektiv
II Vetenskaplig rapport (1,5 sp) Utmaninagar under åldrandet.
Den vetenskapliga rapporten följer Novias skrivanvisningar och inlämnas senast 8.11.23 på moodle.
Bedömningskriterier
Utgår från minst en vetenskaplig artikel vid val av tema
Förmåga att skriva sammanfattad rapport, logiskt och innehållsmässigt relevant ur ett socialgerontologiskt perspektiv
Studerande har förståelse för orsaker och inverkan på individens välbefinnande och tillvaro
Förmåga att presentera och diskutera det valda ämnet
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Lyfter fram egna frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet
Vetenskapligt förhållningssätt
- Uppgiften följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
- Uppsatsens betydelse: syfte och frågeställning
- Översikt: innehåll, noggrannhet, logik och överskådlighet
- Källor: utgått från minst en artikel, kurslitteratur + övrigt material
- Förmåga att anknyta till socialgerontologi
Förkunskapskrav
Inga