Sexualhälsa och gynekologisk vård 2 (3 sp)
Kod: BM18KB01-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 27.08.2023
Tajmning
27.03.2023 - 07.05.2023
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
5 - 15
Utbildning
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Terese Österberg
- Anita Wikberg
Lärare
Anita Wikberg
Grupper
-
UBM22F-VBarnmorska (YH), h22, flerform, Vasa
-
UBM20D-VBarnmorska (YH), h20, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har fördjupade kunskaper gällande sexuell hälsa
- har lärande- och handledningsfärdighet i frågor relaterade till sexuell hälsa och familjeplanering
- har insikter i betydelsen av kulturell sensitivitet inom barnmorskeverksamheten
- har fördjupad kunskap om den gynekologiska vården samt gynekologiska specialfrågor inom barnmorskekunskapen
Innehåll
Gyekologi
Sexualhälsa
Tid och plats
Våren 2023
Novia, Alere
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Tapanainen,J., Heikinheimo, O.& Kaarin Mäkikallio, K. (toim.) 2019 (eller 2011). Naistentaudit ja synnytykset. Duodecim. (kap. 1-17, 20-31)(kap. 2-12, 14-28 i 2011)
Lundgren, I., Blix, E., Gottfredsdóttir, H., Wikberg, A. & Aagaard Nohr, E. (Eds.) 2022. Theories and perspectives for midwifery - a Nordic view. Lund: Studentlitteratur.
Oscarsson M. & Gerorgsson S. (red.). (2021). Etik för barnmorskor. Lund: Studentlitteratur.
www.terveysportti.fi
Övrig litteratur i samband med kursen.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, grupparbeten, diskussion, video, demonstration, praktiska övningar, eget arbete, tentamen
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Validering enligt Novias allmänna anvisningar
Hemtentamen deadline 4.5 kl 12
Omtentamen på två allmänna tentamensdagar: 26.5 och 25.8.2023
Vid omtentamen krävs registrering i god tid senast samma måndag som tenten hålls på Peppi.
I omtentamen ingår Tapanainen et al. se ovan + material i Moodle både föreläsningar och grupparbeten
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Föreläsningar
Obligatoriska övningar och grupparbeten
Hemtentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
27h/sp 3x27h=81h
31h i klass
3x4h föreläsningar
3x4h grupparbeten med diskussion, obligatorisk närvaro
3 teori +4h praktiska övningar, obligatorisk närvaro i klass
50h eget arbete att läsa in sig och skriva hemtentamen
Periodisering av innehållet
-
Tilläggsuppgifter för studerande
Innehållet kommer att finnas på Moodle kursen.
Terese Österberg håller 3+4h om gynekologiska undersökningar, övriga lektioner + grupparbeten hålls av Anita Wikberg.
Förmiddagar är föreläsningar och korta diskussioner, eftermiddagarna är grupparbeten.
Deltagande i grupparbeten är obligatoriskt.
Feedback på hemtentamen ges allmänt för hela gruppen via e-post
Novias anvisnignar för examensarbeten ska användas i hemtentamen, speciellt angående refernser
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen;
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen 40p
21-24=1
25-28=2
29-32=3
33-36=4
37-40=5
Efter tentamen sänktes skalan med två poäng för alla så att tex 23-24p gav vitsoret 2 för att beakta allas goda presentationer av grupparbeten.
Förkunskapskrav
Biomedicinsk vetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Inremedicin och kirurgi 1
Inremedicin och kirurgi 2
Hemsjukvård, pediatrik och mödravård
Mental hälsa och psykiatri