Hoppa till innehåll

Barnskydd, ungdomsvård och familjearbete (5 sp)

Kod: SO20SAI2-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 12.01.2023

Tajmning

13.01.2023 - 07.05.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Lärare

  • Åbo – timlärare Socionom
  • Lilian Nordell

Lärare

Lilian Nordell

Grupper

  • USO21F-Å
    Socionom (YH), h21, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande
- kan identifiera risker och resurser i utsatta barns, ungas och familjers vardag
- har kunskaper i barnskyddets juridik och service
- kan tillämpa resursförstärkande metoder och omfattar ett barncentrerat arbetssätt
- kan arbeta systemiskt och interprofessionellt inom barnskyddets serviceformer

Innehåll

- Riskperspektivet, familjevåld, barnmisshandel, vanvård, brister i föräldraskap
- Det resursförstärkande perspektivet, skyddsfaktorer, resiliens
- Barnskyddslagen och klientprocessen
- Barnskyddets servicesystem
- Systemiskt arbetssätt
- Barnskyddets öppna vård och metoder, familjearbete
- Familjevården och institutionsvårdens uppbyggnad och metoder
- Barnskyddets eftervård
- Att möta barnet som klient, barnroller, samtalsmetodik
- Föräldrastöd
- Dokumentation

Tid och plats

13.1-7.5.2023, Åbo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Andergren, L. 2017. Samtal i socialt arbete
eller
Nelson-Jones, R. 2005. Grundläggande samtalsmetodik - en handbok för hjälpare
eller
Eide, T. 2011. Kommunikation i praktiken - relationer, samspel och etik i socialt arbete, vård och omsorg.

Araneva, M. 2016. Lapsen suojelu. Toteuttaminen ja päätöksenteko. Helsinki. Talentum Pro.

Barnskyddets handbok Lastensuojelun käsikirja. Tillgänglig: http://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/lastensuojelun-kasikirja/lastensuojelun-kasikirja

Barnskyddslag 417/2007
Socialvårdslag 1301/2014

Hämeen-Anttila, L. 2017. Lasten ja perheiden sosiaalipalvelut. I Kananoja, A, Lähteinen, M & Marjamäki, P. (ed). Sosiaalityön käsikirja. Helsinki. Tietosanoma. (ss. 216-246)

Kvalitetsrekommendation för barnskyddet. 2020. Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2020:22. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162373/STM_2020_22.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Nilsson D, Tingberg B. 2020. Kunskapsöversikt om försummelse. Linköpings universitet.

Skapa förtroende - Skydda barnet. Guide för personer som möter barn och familjer i sitt arbete. 2017. THL. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136182/Skapa%20f%c3%b6rtroende%20-%20Skydda%20barnet_2019_10_09.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Söderholm A. & Kivitie-Kallio S. (red). 2012. Lapsen kaltoinkohtelu. Helsinki.Duodecim.
eller
Söderholm, A 2016. När barn far illa. Finska Läkaresällskapets handlingar 166/2.

Mer material publiceras på Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, workshops, självstudier

Praktik- och arbetslivssamarbete

Gästföreläsare

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Inlämningsuppgift, deadline 9.4

2) Hemtentamen, öppen i Moodle vecka 17-18 (24.4-7.5)
-Studerande förbereder sig till examination genom att läsa in kurslitteraturen samt kursmaterialet i Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

1) Närstudier och inlämningsuppgift (2 sp)
2) Hemtentamen (3 sp)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1) Inlämningsuppgift
- Barn- och familjecentrerat angreppssätt
- Kunskap i samtalsmetodik
- Tillämpning av ett professionellt förhållningssätt
Bedömning GK/UK

2) Hemtentamen
- Kännedom om juridik och serviceformer
- Barn- och familjecentrerat angreppssätt
- Vetenskaplig förankring
- Professionellt förhållningssätt
Bedömning 0-5

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav