Barnskydd, ungdomsvård och familjearbete (5 sp)
Kod: SO20SAI2-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 12.01.2023
Tajmning
13.01.2023 - 07.05.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Åbo – timlärare Socionom
- Lilian Nordell
Lärare
Lilian Nordell
Grupper
-
USO21F-ÅSocionom (YH), h21, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande
- kan identifiera risker och resurser i utsatta barns, ungas och familjers vardag
- har kunskaper i barnskyddets juridik och service
- kan tillämpa resursförstärkande metoder och omfattar ett barncentrerat arbetssätt
- kan arbeta systemiskt och interprofessionellt inom barnskyddets serviceformer
Innehåll
- Riskperspektivet, familjevåld, barnmisshandel, vanvård, brister i föräldraskap
- Det resursförstärkande perspektivet, skyddsfaktorer, resiliens
- Barnskyddslagen och klientprocessen
- Barnskyddets servicesystem
- Systemiskt arbetssätt
- Barnskyddets öppna vård och metoder, familjearbete
- Familjevården och institutionsvårdens uppbyggnad och metoder
- Barnskyddets eftervård
- Att möta barnet som klient, barnroller, samtalsmetodik
- Föräldrastöd
- Dokumentation
Tid och plats
13.1-7.5.2023, Åbo
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Andergren, L. 2017. Samtal i socialt arbete
eller
Nelson-Jones, R. 2005. Grundläggande samtalsmetodik - en handbok för hjälpare
eller
Eide, T. 2011. Kommunikation i praktiken - relationer, samspel och etik i socialt arbete, vård och omsorg.
Araneva, M. 2016. Lapsen suojelu. Toteuttaminen ja päätöksenteko. Helsinki. Talentum Pro.
Barnskyddets handbok Lastensuojelun käsikirja. Tillgänglig: http://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/lastensuojelun-kasikirja/lastensuojelun-kasikirja
Barnskyddslag 417/2007
Socialvårdslag 1301/2014
Hämeen-Anttila, L. 2017. Lasten ja perheiden sosiaalipalvelut. I Kananoja, A, Lähteinen, M & Marjamäki, P. (ed). Sosiaalityön käsikirja. Helsinki. Tietosanoma. (ss. 216-246)
Kvalitetsrekommendation för barnskyddet. 2020. Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2020:22. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162373/STM_2020_22.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Nilsson D, Tingberg B. 2020. Kunskapsöversikt om försummelse. Linköpings universitet.
Skapa förtroende - Skydda barnet. Guide för personer som möter barn och familjer i sitt arbete. 2017. THL. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136182/Skapa%20f%c3%b6rtroende%20-%20Skydda%20barnet_2019_10_09.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Söderholm A. & Kivitie-Kallio S. (red). 2012. Lapsen kaltoinkohtelu. Helsinki.Duodecim.
eller
Söderholm, A 2016. När barn far illa. Finska Läkaresällskapets handlingar 166/2.
Mer material publiceras på Moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, workshops, självstudier
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Inlämningsuppgift, deadline 9.4
2) Hemtentamen, öppen i Moodle vecka 17-18 (24.4-7.5)
-Studerande förbereder sig till examination genom att läsa in kurslitteraturen samt kursmaterialet i Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
1) Närstudier och inlämningsuppgift (2 sp)
2) Hemtentamen (3 sp)
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Inlämningsuppgift
- Barn- och familjecentrerat angreppssätt
- Kunskap i samtalsmetodik
- Tillämpning av ett professionellt förhållningssätt
Bedömning GK/UK
2) Hemtentamen
- Kännedom om juridik och serviceformer
- Barn- och familjecentrerat angreppssätt
- Vetenskaplig förankring
- Professionellt förhållningssätt
Bedömning 0-5
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav