Hoppa till innehåll

Brottsförebyggande arbete och kriminalvård (5 sp)

Kod: SO20SAII3-3004

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 02.01.2023

Tajmning

03.01.2023 - 18.03.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Daniela Sundell

Lärare

Daniela Sundell

Grupper

  • USO21F-Å
    Socionom (YH), h21, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande
- har kunskaper om brottslighet på individ- och samhällsnivå
- har kunskaper i kriminalvårdens rehabiliterande verksamheter samt tredje sektorns verksamhetsformer
- omfattar ett medvetet professionellt förhållningssätt till klienter och deras anhöriga inom det brottsförebyggande arbetet och kriminalvården

Innehåll

- Sociologiska och psykologiska förklaringsmodeller till
brottslighet
- Straffrättsligt förfarande
-Brottspåföljdsverkets organisation, verksamhetsformer och rehabilitering
- Medling i brott
- Psykosociala stödformer via tredje sektorns organisationer och föreningar
- Viktimologi
- Samhällsaktuella trender och strategier

Tid och plats

Åbo 2.1 - 18.3.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litterturtips:

Laine, M. 2014. Kriminologia ja rankaisun sosiologia
Linderborg, H., Suonio, M. & Lassila, T. 2014. Sosiaalityö ja sosiaalinen tuki rikosseuraamusalalla. Finns på nätet.
Bergström, G. 2012. Kriminalitet som livsstil. Studentlittertur
Berman A.H., Farbring, C.Å. (red.) 2010. Kriminalvård i praktiken: strategier för att minska återfall i brott och missbruk
Haapasalo, J. 2008. Kriminaalipsykologia. Juva: PS-kustannus.
Heber, A och Roxell (red.), L. 2019. att odla kriminologi. Perseoktiv på brott och utsatthet. Festskrift till Eva Tiby. Kriminologiska institutionen, Stockholms universitet.
Villman, E. 2011. Diakonalt kriminalarbete på svenska i Åbo (Examensarbete) finns i www.theseus.fi
Iivari, J. 2006. Tuomittu maahanmuuttaja. Stakes.
Salminen, M. & Toivonen, K (toim.) 2002. Vankeinhoidon perusteet. Vankeinhoidon koulutuskeskus.
Sarnecki, J 2017. Brottslighet och samhället. Studentlitteratur
Sarnecki, J. och Carlsson, C. 2020. Introduktion till kriminologi. Volym I, Brottslighet omfattning, karaktär och orsaker. Studentlitteratur.
Sarnecki, J. och Carlsson, C. 2021. Introduktion till kriminologi. Volym II, Straff och prevention. Studentlitteratur.
Enroos, R. 2008. Vankila lapsuudessa–lapset vankilassa. Tampereen yliopisto. Finns på nätet.
Nilsson, S och Östling, C. 2017. Kriminologi. Gleerups

Länkar:

Haaste (tidskrift), www.haaste.om.fi
Brottsofferjouren, www.rikosuhripaivystys.fi
Brottspåföljdsverket, www.rikosseuraamus.fi
Brottsrummet, www.brottsrummet.se
Institutet för hälsa och välfärd, www.thl.fi
Justitieministeriet, www.om.fi
Kriminaalihuollon tukisäätiö, www.krits.fi
KRIS Suomi ry, www.kris.fi
Portti vapauteen, www.porttivapauteen.fi
Social- och hälsovårdsministeriet, www.stm.fi
Socialporten, www.sosiaaliportti.fi
Sveriges kriminalvård, www.kriminalvarden.se
Brottpåföljdsrådet i Sverige: http://www.bra.se
Vankien omaiset VAO ry, www.vankienomaiset.fi
Vapautuvien tuki ry, www.vapautuvientuki.fi

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, studiebesök, gästföreläsare, förhandsuppgifter

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studiebesök eller utomstående föreläsare

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter (mer information finns på Moodle efter kursstart) Förhandsuppgift 1 inlämnas senast 9.1.2023 och förhandsuppgift 2 inlämnas senast 7.2.2023
2 Individuell inlämningsuppgift inlämnas senast 15.3.2023

Förverkligandets alternativa prestationssätt

1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter 2 sp
2 Individuell inlämningsuppgift + framförande vid seminarier den 18.3.2023 3 sp

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närstudier 20 h
Självstudier 115 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1 Obligatorisk närvaro, aktivt deltagande i diskussioner, övningar och godkända förhandsuppgifter. (Bed GK/UK)

2 Individuell inlämningsuppgift (bed 1-5, se bedömningskriterier)
- professionellt och etiskt förhållningsätt
- förmåga att följa instruktioner
- substanskunskaper genom användning av vetenskaplig förankrad litteratur och samhällsaktuella länkar.
- förmåga att lyfta fram frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet och reflektera dem
- seminariet: reflektionsförmåga och kreativitet

Kort individuell feedback för inlämningsuppgiften ges på kursens Moodlesida.

Underkänd (0)

Studerande har inte varit närvarande eller kompenserat obligatorisk undervisning. Förhansuppgifterna icke inlämnade eller följer inte instruktioner.
Individuell inlämningsuppgift och gruppexamination: Arbetet följer inte instruktioner eller baserar sig inte på litteratur.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

1: Arbetet är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och arbetet består i stor utsträckning av individuella erfarenheter.
2: Arbetet är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

3: Centrala aspekter i arbetet förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur.
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Arbetet visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

5: Arbetet baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav