Ledarskap och utvecklingsarbete (5 sp)
Kod: SO20LED3-3003
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 14.09.2023
Tajmning
14.09.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Sociala området
Lärare
- Lilian Nordell
- Pia Liljeroth
Lärare
Lilian Nordell
Grupper
-
USO21F-ÅSocionom (YH), h21, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande
- har färdigheter att leda arbetssamfund - kan tillämpa kvalitetsledning
- känner till utmaningar, trender och aktuella utvecklingsprojekt inom det sociala området
- kan kritiskt granska och utveckla verksamhet inom det sociala området
Innehåll
- Nationella utvecklingsprogram och trender
- Ledarskapsteorier och ledarskapsstilar
- Strategiskt ledarskap: vision, mission och strategi, verksamhetsplanering
- Kvalitetsledning och -arbete
- Personalledning och -utveckling
- Arbetarskydd och säkerhets- och krisplanering
Tid och plats
Åbo 14.9-31.12.2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kursens referenslitteratur:
Ahl, H., Bergmo-Prvulovic, I. & Kilhammar, K. (red) 2017. HR. Att ta tillvara mänskliga resurser. Lund. Studentlitteratur.
Alvesson, M., Blom, M. & Sveningsson, S. 2017. Reflexivt ledarskap. Lund. Studentlitteratur.
Angelöw, B. 2017. Ledarskapshandboken. Att utveckla och stärka ledarskapet. Stockholm. Natur och Kultur.
Blomquist, C. & Röding, P. 2016. Ledarskap. Personen, reflektionen, samtalet. Lund. Studentlitteratur.
Bornemark, J. 2018. Det omätbaras renässans – en uppgörelse med pedanternas världsherravälde. Stockholm. Volante.
Heide, M., Johansson, C. & Simonsson, C. 2011. Kommunikation & organisation. Malmö. Liber.
Hilmarsson, H. T. 2016. Coachande ledarskap för samarbete, effektivitet och hälsa. Lund. Studentlitteratur.
Juuti, P. 2017. Jaetun johtajuuden taito. Jyväskylä. PS-Kustannus.
Kirkhaug, R. 2015. Värdebaserat ledarskap. Förutsättning för ett modernt ledarskap. Lund Studentlitteratur.
Lundin, K. & Sandström, B. 2016. Ledarskap inom vård och omsorg. Lund. Studentlitteratur.
Pakarinen, T. & Kananoja, A. 2017. Sosiaalihuollon ja sosiaalityön johtaminen. I Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki. Tietosanoma. (ss. 471-484)
Rissanen, S & Lammintakanen, J. 2017. Sosiaali- ja terveydenhuolto johtamisympäristönä. I Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (red). Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Helsinki. Sanoma Pro (ss. 15-37)
Romppanen, B. & Kallasvuo, A. 2011. Johtajuuden rakentuminen. Eväitä lähijohtamiseen. Helsinki. Kansanvalistusseura.
Svedberg, L. 2016. Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Lund. Studentlitteratur.
E-böcker:
Holroyd, J, Field, R. 2012. Performance Coaching Skills for Social Work. Sage Publications
Scourfield, P. 2018. Putting Professional Leadership into Practice in Social Work. UK. Sage Publications
Material på internet:
- Arbetarskyddsförvaltningens webtjänst. https://www.tyosuojelu.fi/web/sv
- Evidensbaserad praktik. https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/verksamhetsutveckling/evidensbaserad-praktik/
- Kommunförbundet. Utvärdering och kvalitetsledning. https://www.kommunforbundet.fi/utvardering-och-kvalitetsledning
- Megatrender. Sitra. https://www.sitra.fi/sv/%C3%A4mnen/megatrender/#uppdatering-av-megatrender-2023-forstaelse-i-en-tid-av-overraskningar
- Kasvun tuki: Implementointi. https://kasvuntuki.fi/implementointi/tietoa-implementoinnista/
- Näkökulmia sosiaalihuollon palvelujen turvallisuuteen (2017) https://www.julkari.fi/handle/10024/134849
- Riskhantering och säkerhetsplanering. Handbok för ledningen och säkerhetsexperterna inom social- och hälsovården. Social och hälsovårdsministeriet 2011 (finns på nätet)
- Valvira. Egenkontroll inom socialvården. https://www.valvira.fi/web/sv/socialvard/tillsyn-over-socialvarden/egenkontroll
Undervisningsmetoder
Självstudier, föreläsningar, konferens, seminarium, individuell inlärningsuppgift
Praktik- och arbetslivssamarbete
Konferens
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Närstudier i Åbo: 14.9, 15.9, 13.10, 16.11, 18.11.2023
Introduktion till studierna för USO23F-Å, deadline 25.10.2023
Seminarium, individuella presentationer, deadline 18.11.2023
Individuell inlärningsuppgift/blogginlägg (1 sp) deadline 31.12.2023.
Skriftlig feedback gällande inlärningsuppgiften ges på Moodle inom tre veckor från kursens slutdatum.
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp x 27 h=135 h
Närstudier, introduktion till studierna för USO23F-Å och seminarium 4 sp (Godkänd/Underkänd)
Individuell inlärningsuppgift 1 sp (Skala 0-5)
Tilläggsuppgifter för studerande
Lärare Lilian Nordell (kursansvarig) och Pia Liljeroth
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Seminarium:
- professionell utformning och professionellt framförande
- teoretisk sakkunskap
- självstyrdhet
Bedöms som GK/UK
Bedömningskriterier för den individuella inlärningsuppgiften:
- Förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- Kritisk reflektion
- Användning av litteratur
- Språkhantering
- Källhantering
Bedöms enlig 0-5
Studerande får feedback på inlärningsuppgiften inom tre arbetsveckor från kursens slutdatum
Underkänd (0)
Individuell inlärningsuppgift:
Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
Texten är fragmentarisk och det är svårt att förstå vad texten handlar om
Reflektioner framförs inte
Litteratur används inte
Språket är mycket svagt och innehåller språk- och skrivfel, vilka gör innehållet svårbegripligt.
Källhänvisningar saknas
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Individuell inlärningsuppgift:
Texten är ologiskt uppbyggd
Reflektioner framförs ytterst begränsat
Uppgiften baserar sig på litteratur riktad till allmänheten
Språket är begripligt, men innehåller rikligt med språk- och skrivfel.
Källhänvisningar används, men inte konsekvent eller felaktigt
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Individuell inlärningsuppgift:¨
Texten är logiskt uppbyggd
Texten är reflekterande
Uppgiften baserar sig på en ensidig vetenskaplig litteratur
Språket är smidigt och gott, även om språkfel förekommer
Källhänvisningar används, men det förekommer fel i hänvisningarna
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Individuell inlärningsuppgift:
Texten är logiskt uppbyggd och ger en mångsidig bild av fenomenet som beskrivs
Reflektionen är vetenskapligt analytisk
Uppgiften baserar sig på en mångsidig vetenskaplig litteratur
Språket är nyanserat, smidigt och så gott som felfritt
Källhänvisningarna är korrekta
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav