Farmakologi (2 sp)
Kod: RBA22BV06-3001
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2023 - 14.09.2023
Tajmning
15.09.2023 - 10.11.2023
Antal studiepoäng
2 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
50 % Kontaktundervisning, 50 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 25
Utbildning
- Utbildning till röntgenskötare
- Utbildning till bioanalytiker
Lärare
- Carina Gädda
- Maria Berg
Lärare
Carina Gädda
Grupper
-
UBA22D-VBioanalytiker (YH), h22, dagstudier, Vasa
-
URS22D-VRöntgenskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- är förtrogen med begrepp och terminologi inom farmakologin och har kunskap om farmakokinetik och farmakodynamik
- har insikter om olika läkemedelsgrupper; känner till indikationer, interaktioner och de vanligaste biverkningarna samt kan observera och utvärdera läkemedlens effekt
Innehåll
Grundläggande farmakodynamik och farmakokinetik, med begrepp.
Läkemedelsinteraktioner, läkemedelsbiverkningar samt läkemedelsanvändning hos äldre.
Vanliga läkemedelsgrupper som analgetika, antibiotika, läkemedel vid hjärt- och kärlsjukdomar, läkemedel vid diabetes, läkemedel vid gastro-intestinala sjukdomar samt läkemedel vid psykiska besvär.
Tid och plats
Hösten 2023 enligt schema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kurslitteratur:
Nordeng och Spigset (2009) Farmakologi och farmakologisk omvårdnad
Föreläsningsmaterial på Moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, diskussioner och övningsuppgifter.
Självstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursexamination xx.2023
Omtentamen: första tillfället x.x.2023 och andra tillfället: x.x.2024
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsningar och examination x h, självstudier och digitala undervisningsformer x h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Förkunskapskrav
Inga