Hoppa till innehåll

Interprofessionell social- och hälsovård (5 sp)

Kod: SO21ESAP3-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2022 - 15.12.2023

Tajmning

01.01.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Sofia Saloranta
  • Eva Juslin

Lärare

Susanne Davidsson

Grupper

  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp.
- har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner.
- har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning.
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete.
- ser social- och hälsovården som en grundläggande rättighet för att främja jämlik hälsa och välfärd.

Innehåll

- det sociala området
- socionomyrket
- förvaltningsstrukturer och servicesystem
- socialrättens grunder
- allmänna lagar inom social- och hälsovården
- interprofessionellt arbete
- social- och hälsovårdens relation till hållbar utveckling och ansvarsfullhet

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Examination 1: Social och hälsovårdens förvaltningsstrukturer och lagstiftning

Svenskt lagspråk i Finland (Stadsrådets kansli publikationer 1/2017)
Institutet för hälsa och välfärd 2021. Kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä (främst kap. 2 och 6)
Processhandbok för lagberedning
STM. Social- och hälsovårdsreformen https://soteuudistus.fi/sv/framsida
Socialvårdslag 1301/2014
Hälso- och sjukvårdslag 1326/2010
Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000
Lag om patientens ställning och rättigheter 785/1992

Examination 2: Social- och hälsovårdstjänster
STM. Social- och hälsovårdstjänster

Examination 3: Socionomens yrkesområde och kompetenser

XAMK. Next 2017. Huomisen sosionomit
Framtidens karriär - socionomyrket
Talentia- Vastavalmistuneiden urapolut 2019
Etene 2011. ETENE-publikationer 33 DEN ETISKA GRUNDEN FÖR SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDEN
THL. Personalen inom social- och hälsovården
Lag om yrkesutbildade personer inom socialvården 817/2015
Kompetenser för socionom (YH)
Lag om elev- och studerandevård (1287/2013)
Lag om småbarnspedagogik 540/2018
Talentia: Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäväkuva
Kyrkostyrelsens beslut om examina (diakon, kyrkans ungdomsarbetsledare, missionssekreterare) 2020
Kärnkompetensbeskrivningar för kyrkliga yrken
IPEC Core Competencies. 2016. IPEC.
The EIPEN Key Competences for Interprofessional Collaboration

Undervisningsmetoder

Kursen avläggs genom examinationsuppgifter på kursens moodlesida: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3707#section-10
Examination 1. Materialbaserad tentamen: Social och hälsovårdens förvaltningsstrukturer och lagstiftning (1 sp)
Examination 2. PowerPoint presentation: Social- och hälsovårdstjänster (1 sp)
Examination 3. Uppsats: Socionomens yrkesområde och kompetenser (2 sp)
Examination 4: Presentation och gruppdiskussion: Att arbeta som socionom (1 sp)
Detaljerade instruktioner finns på moodlesidan i samband med inlämningen

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig: Sofia Saloranta
Validering inlämnas på kursens moodlesida. Vid validering bedöms kursen som GK/UK

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Samtliga examinationer bedöms enligt skala 0-5
Feedback fås skriftligt i kommentarsfältet vid inlämningarna.
För examination 4 fås feedback per mejl.

Underkänd (0)

Studerande har inte baserat uppgiften på kursmaterialet och/eller har inte ett professionellt förhållningssätt

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har redogjort för de olika begreppen på ett relevant sätt och har med hjälp av kursmaterialet uppvisat grundläggande kurnskaper om ämnesområdet. Studerande kan på ett sakligt sätt redogöra, beskriva och reflektektera.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande kan strukturerat och heltäckande redogöra för ämesområdet. Studerande kan behandla ämnesområdet professionellt och har förmåga att reflektera.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande kan strukturerat, heltäckande och djupgående redogöra för ämnesområdet. Studerande kan anlaysera och relfektera kring det professionella förhållningssättet i relation till ämnesområdet.

Förkunskapskrav

Inga