Hoppa till innehåll

Socialpedagogiskt arbete bland unga (5 sp)

Kod: SO21ESOP5-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2022 - 15.12.2023

Tajmning

01.01.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Peter Edelsköld
  • Sofia Saloranta

Lärare

Peter Edelsköld

Grupper

  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kunskap om ungas livsvillkor, resurser och stöd i vardagen.
- har kunskap om det sociala ungdomsarbetets former.
- kan tillämpa socialpedagogikens verksamhetsprinciper i arbete bland unga.
- kan planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet för unga.
- kan stöda utvecklingen och främja delaktighet bland unga genom att tillämpa resursförstärkande metoder.

Innehåll

- ungdom som fenomen
- ungas identitetsutveckling
- ungas livsvillkor
- det socialpedagogiska ungdomsarbetets former
- ungdomslagen, delaktighet
- digitalisering och sociala medier
- lösningsfokuserade samtal med unga
- kulturella uttryck
- hållbarhet inom ungdomskulturen
- sexualhandledning
- planering, förverkligande och utvärdering av socialpedagogisk verksamhet för unga

Tid och plats

Kursen öppnas 1/1 2023 och är online

Studiematerial och rekommenderad litteratur

LAGSTIFTNING

Ungdomslagen (1285/2016)

Kommunallagen (410/2015): I lagen föreskrivs bl.a. om ungdomsfullmäktige i kommunen. Ungas delaktighet, påverkan och hörande av unga ingår i både lagarna (kommunlagen 26 § och ungdomslagen 24 §)

Statsrådets förordning om ungdomsarbete och ungdomspolitik (211/2017) trädde i kraft den 13 april 2017.

STYRDOKUMENT

Riksomfattande program för ungdomsarbetet och ungdomspolitiken (RUNGPO) 2020-2023. UKM 2020:3
(Nätpublikation)


OBLIGATORISK ELLER VALFRI LITTERATUR

Den svenskspråkiga ungdomsbarometern 2022, Magma (Nätpublikation)

Hoikkala T & Sell A (2010) Ungdomsarbete är nödvändigt. Teoretisk underbyggnad, metodernas begränsningar och möjligheter (Nätpublikation)

Kiilakoski T. & Kauppinen E. (2021) Oppiminen nuorisotyössä. Kiistanalainen käsite käytännössä. Sosiaalipedagoginen aikakauskirja. (Nätpublikation).

Nivala E & Ryynänen S (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Gaudeamus Oy

Nivala E & Saastamoinen M (red) (2010) Ungdomsfostrans teori och utgångspunkter och inlägg
(Nätpublikation)

Nuorisobarometri 2021 eller nyare dvs 2022 sen när den är publicerad

Nuorista Suomessa. Tietoa nuorista, heidän elinoloistaan sekä nuorisotyöstä 2016. En del av publikationen, bland annat statistik, finns uppdaterad 2018
(Nätpublikationer)

En utredning om det finlandssvenska ungdomsarbetet 2017, sammanställt av Jessica Lerche, Greta Storlund och Oscar Ohlis, Luckan rf. (Nätpublikation)

Ålands Landskapsregering (2014) Ungdomspolitiskt program för landskapet Åland (Nätpublikation)


ÖVRIG REFERENSLITTERATUR

Barnavårdsföreningen i Finland, Högklasser
https://bvif.fi

Den sökandes blick (Uppsökande verksamhet)
(Nätpublikation)
http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/den_sokandes_blick.pdf

Digitalisering och ungdomsarbete (2019) Lauha H & Nolvak K (red.). Verke - Kompetenscentret för digitalt ungdomsarbete i Finland. Nätpublikation www.verke.org

Eduskunnan tarkastusvaliokunnan julkaisu 1/2013
Nuorten syrjäytyminen, tietoa, toiminta ja tuloksia?
(Nätpublikation)

Ehyt.fi

Finlands ungdomsarbete Allianssi rf
http://www.alli.fi/etusivu

Folkhälsan, Verksamhet för unga
https://www.folkhalsan.fi/unga/

Friendsrapporten 2019, friends.se

Harkko, J, Lehikoinen T, Lehto S & Ala-Kauhaluoma (2016), Onko osa nuorista vaarassa syrjäytyä pysyvästi? Nuorten syrjäytymisriskit ja aikuisuuteen siirtyminstä tukeva palvelujärjestelmä. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia, 144/2016 (Nätpublikation)

Kompetenscenter Nuoska

Koordinaatti

Linnakangas, R & Suikkanen A. Varhainen puuttuminen Mahdollisuus nuorten syrjäytyminsen ehkäisemisessä (2004) Sosiaaali- ja terveyrministeriön selvityksiä.
(Nätpublikation)

Luckan Unginfo

Maahanmuuttajataustaisten nuorten
terveys ja hyvinvointi.
(Nätpublikation)

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, www.mucf.se

Nuoret luupin alla 2014 - Teemana kuluttajuus ja todellinen eriarvoisuus. Haanpää, Leena & Roos, Sanna (red.)
(Nätpublikation)

Nuorisotutkimus-lehti. Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry. ISSN 0780-0886
(Nätpublikation)

Nuorisotyö. Julkaisija: Suomen Nuorisotyö ry.
(Nätpublikation)

Nuorisotyö-lehti. Julkaisija: Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssi. ISSN 0355-7553
(Nätpublikation)

Nuorisotyön käsikirja, 2005, Tuominen H & Paananen, T (toim.). Det finns ett kapitel av Pokka som behandlar specifikt kyrkans ungdomsarbete ur ett socialpedagogiskt perspektiv.

Nuorten perheet ja läheissuhteet. Nuorten elinolot -vuosikirja 2020
Tiina Valkendorff & Ella Sihvonen (toim.) Nätpublikation

Nyyti,ry

Rosenholm, J. (2023) Slutrapport: Ung i Åboland. "Copy-paste fungerar inte". Luckan r.f.

Skapa plats - en normutmanande bok för en mer inkluderande skola (2020). Ekvalita

Statens ungdomsråd, tietoanuorista.fi (Nätet)

ULA nätverket
www.ula.fi

Unga i församlingen, 2013, Helsingfors:Kyrkostyrelsen
(Nätpublikation)
http://sakasti.evl.fi/sacrista

Unga röster 2017. En rapport där unga ger sin syn på framtid, jobb, skola och politik, mentor.se
ungdomar.se, Fryshuset (Nätpublikation)

Ungdomsbarometern (görs varje år). Statens ungdomsråd , tietoanuorista.fi
(Nätpublikation)

verke.org:

-Verktygslåda för digitalt kunnande inom ungdomsarbete:
https://www.verke.org/sv/publikationer/verktygslada-for-digitalt-kunnande-inom-ungdomsarbetet/

-Kompetenskriterier inom digitalt ungdomsarbete:
https://www.verke.org/uploads/2021/05/b4e3bcfd-verke_osaamiskriteetit_ru-1-1.pdf

www,ungdomsarbete2030.fi


TIPS

Dunkels, Elza. Kolla t.ex. Dunkels forskningblogg www.kulturer.net/ eller hennes böcker, en del av dem finns tillgängliga på nätet. Dunkels är pedagogisk forskare från Umeå universitet och intresserar sig bland annat för digitalisering, unga och nätet, nätkulturer, skärmtid m.m.

Undervisningsmetoder

Kursen är online. Individuella distansstudier till 100 %. Examinationerna lämnas in i kursens Moodle. I kursen ingår studiebesök och intervju med professionell(a). Mer om arbetsformerna hittas under Förverkligandets alternativa prestationssätt och i kursens Moodle.

Praktik- och arbetslivssamarbete

I kursen ingår studiebesök och intervjuer med professionella inom branschen

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursens avläggs i egen takt under tiden 1/1-31/12 2023

Kursen innehåller 3 delexaminationer:
1) Individuell skriftlig litteraturrecension, 1,5 sp
2) Individuell skriftlig rapport samt en pedagogisk planering, 2,5 sp
3) Individuell skriftlig inlärningsuppgift, 1 sp

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Examination 1: INDIVIDUELL SKRIFTLIG LITTERATURRECENSION (1,5 sp)
Studerande recenserar individuellt nätpublikationer enligt instruktioner som finns i kursens Moodle Recensionen lämnas in i kursens Moodle.

Examination 2: INDIVIDUELL SKRIFTLIG RAPPORT SAMT EN PEDAGOGISK PLANERING (2,5 sp)
Studerande ska genom studiebesök, intervjuer, litteraturstudier och eventuella andra metoder sammanställa en individuell skriftlig rapport om socialpedagogiskt inspirerande verksamhet och arbetsmetoder. Mer information hittas i kursens Moodle och arbetet inlämnas i kursens Moodle.

Därtill ska i rapporten som bilaga ingå följande: Studerande ska göra en pedagogisk planering och förverkliga den i praktiken för en fritt valbar målgrupp (unga). Mer information hittas i kursens Moodle och arbetet inlämnas i kursens Moodle

Examination 3: INDIVIDUELL SKRIFTLIG INLÄRNINGSUPPGIFT (1 sp)
Inlärningsuppgiften har två teman: lösningsfokuserade samtal och sexualhandledning. Mer information hittas i kursens Moodle och arbetet inlämnas i kursens Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen omfattar 5 sp d.v.s. en arbetsinsats som omfattar i genomsnitt 5 x 27 h = 135 h:
Examination 1, 1,5 sp = 40,5 h
Examination 2, 2,5 sp =67, 5 h
Examination 3, 1 sp = 27 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd

Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och handleder på handledningsforumet i regel varje måndag förutom veckorna 8, 25-32, 42 och 51-52 år 2023

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination 1: INDIVIDUELL SKRIFTLIG LITTERATURRECENSION (1,5 sp):
-Studerandes förmåga att sammanfatta och återge innehållet i texterna
-Förmåga till reflektion av teorierna
-Förmåga till kritisk granskning av texterna

Examination 2: INDIVIDUELL SKRIFTLIG RAPPORT SAMT EN PEDAGOGISK PLANERING (2,5 sp)
-Förmåga att kunna tillämpa metoderna på den valda målgruppen
-Koppling till socialpedagogisk referensram
-Förmåga att kunna planera, förverkliga och utvärdera socialpedagogisk verksamhet bland unga (den pedagogiska planeringen).
-Relevanta källor


Examination 3: INDIVIDUELL SKRIFTLIG INLÄRNINGSUPPGIFT (1 sp)
-Innehållsmässig kunskap
-Förmåga att kunna reflektera ur ett resursförstärkande synsätt.

Kort feedback ges på Moodle på samma ställe där inlärningsuppgifterna inlämnats.
Examinator: Peter Edelsköld
Bedömning enligt skalan 0-5

Förkunskapskrav

Inga