Hoppa till innehåll

Klientarbete och servicehandledning (5 sp)

Kod: SO21ESOS2-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

21.11.2023 - 31.12.2023

Tajmning

01.01.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Janina Dahla

Lärare

Janina Dahla

Grupper

  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kännedom om klientgrupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering.
- kan arbeta med klientprocesser, kartläggning av stödåtgärder och serviceplanering.
- har kunskap i strukturerad dokumentering inom socialvården.
- kan på ett delaktighetsfrämjande sätt bemöta och handleda individer och grupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering.

Innehåll

- begrepp och teoretiska referensramar
- central lagstiftning, servicesystem och sociala förmåner
- service- och klientplaner
- klientprocessen
- kartläggning av servicebehov (ICF)
- principer för strukturerad dokumentering
- klientrelaterad intressebevakning och förmyndarskap
- yrkesroll och personlig professionalitet
- kommunikation och samtalsteknik
- klientcentrerat, resursförstärkande och delaktighetsfrämjande arbetssätt
- relations- och handledningskompetens

Tid och plats

Under tiden 2.1.-31.12.23

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteraturtips:
Barth, T., Børtweit, T. & Prescott, P. 2015. MI - att samtala om förändring. Malmö. Gleerups Utbildning AB
Helminen, J. toim., 2016. Sosiaaliohjaus- lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki. Edita.
Helminen, J. (toim.) (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. (sivut 78–258)
Holm Ivarsson, B. 2013. MI - motiverande samtal : praktisk handbok för socialt arbete : med exempel från socialtjänst, beroendevård, ungdomsvård, behandlingshem, arbetsförmedling, kriminalvård. Stockholm. Gothia
Kananoja, A., Lähteinen, M.& Pirjo Marjamäki (toim). 2016. Helsinki. Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma.
Tillämpningsguide för socialvårdslagen 2017:8. Social- och hälsovårdsministeriet.
Laaksonen,H,Laitinen,H.Hiilamo,H. (toim)2020.Sosiaali-ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki.Sanoma Pro

Lagar:
Förvaltningslag 434/2003
Socialvårdslagen 1301/2014
Lagen om klienthandlingar inom socialvården 254/2015
Lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000
Hälsovårdslagen 1326/2010
Lagen om patientens rättigheter och ställning 785/1992
Mera ingående information och material finns tillgängligt på studieplattformen Moodle

Undervisningsmetoder

Kursen avläggs genom självstudier och examineras i 2 delar
Praktiska och teoretiska distansuppgifter.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Under kursens gång förväntas studerande ta kontakt med en servicehandledare för att bekanta sig med yrkesrollen, klientarbete och servicehandledning inom valfri serviceuppgift.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen kan utföras på valfri tidpunkt medan kursen är öppen. (2.1-31.12.2023)
Kort individuell feedback ges på moodle när kursens samtliga uppgifter är inlämnade . (inom 3 v)

Studerandes tidsanvändning och belastning

Examination och självstudier 5 sp= 135 h
Kursen utförs digitalt och består av praktiska och teoretiska distansuppgifter.
Examinationsuppgifterna kan utföras på valfri tidpunkt medan kursen är öppen.

Tilläggsuppgifter för studerande

Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.
I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd
Handledning sker i första hand digitalt via kursens handledningsforum
Kursansvarig lärare: Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämningsuppgift 1. Klientarbete och servicehandledning 2 sp(0-5)
- Svarar på uppgiftens alla frågor, beskrivande och reflekterande text.
- Tillämpar juridiska föreskrifter
- Beskriver och visualiserar klientprocessen och dess delar
- Professionellt förhållningssätt

Inlämningsuppgift 2. Rapport Strukturerad dokumentering , resursförstärkande och delaktighetsfrämjandehandledning 3 sp(0-5)
- Rapporten följer givna instruktioner
- Strukturerad dokumentering beskrivs och tydliggörs utifrån principerna
- Förmåga och att förtydliga betydelsen av resursförstärkande och delaktighetsfrämjande handledning och metoder
- Förmåga att tillämpa professionellt förhållningssätt.
- Förmåga att tillämpa teori, juridiska föreskrifter och metoder
- Källhänvisningar och källförteckning enligt Novias skrivanvisningar
- Tydligt och informativt muntligt framförande, innehållet förtydligas också visuellt .

Förkunskapskrav

Inga