Psykisk ohälsa, mentalvård och krisarbete (5 sp)
Kod: SO21ESOS3-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
21.11.2023 - 31.12.2023
Tajmning
01.01.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Daniela Sundell
Lärare
Daniela Sundell
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kunskaper i psykisk hälsa, ohälsa och traumatiska kriser.
- kan bemöta, handleda och stöda klienter och anhöriga i kris eller med psykisk ohälsa.
- känner till metoder och arbetssätt inom mentalvård och krisarbete.
Innehåll
- främjande av psykisk hälsa
- förbyggande av psykisk ohälsa
- de vanligaste psykiska störningarna
- reaktioner vid akuta kriser
- bemötande av personer med psykisk ohälsa
- psykosocialt arbete och metoder
- läkemedel i mentalvården
- mentalvårdens lagstiftning, styrdokument och servicesystem
- krisarbetets organisering, stödformer under krisens olika skeden
Tid och plats
Digital kurs, oberoende av ort, kontinuerlig inlämning, kursen är öppen 2.1-31.12.2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteraturtips:
- Cullberg, J. (2011) Kris och utveckling. Natur och kultur (finns även äldre upplagor)
- Dyregrov, A. (2002) Katastrofpsykologi. Studentlittteratur
- Dyregrov, A. (2010) Barn och Trauma. Studentlitteratur
- Hammarlund, C-O. (2012) Bearbetande samtal. Krisstöd, avlastningssamtal, stress- och konflikthantering. Andra reviderade uppl. Natur och Kultur
- Hedrenius, S. & Johansson, S. (2013) Krisstöd vid olyckor, katastrofer och svåra händelser: att stärka människors motståndskraft
- Kuhanen C. m.fl. 2017. Mielenterveys hoitotyö.
- Lehti, J. 2017. Masennus mahdollisuutena. Matkaopas muutokseen. Kirjapaja.
- Psykosociala föreningen sympati (2017) Hitta Knuten-fragment och livsberättelser
- Skärsäter I. (red). 2014. Omvårdnad vid psykisk ohälsa. (även äldre upplagor)
- Vuorilehto M, Larri T, Kurki M. & Hätonen H. 2014. Uudistuva mielenterveystyö.
- Worden, J.W. (2006) Sorgerådgivning och sorgeterapi: en bok för alla som möter och vill hjälpa sörjande
- Handbok för beredskapsplanering inom socialväsendet. Social och hälsovårdsministeriets publikationer 2008:13 (finns på nätet)
- Psykosocialt stöd och tjänster vid traumatiska situationer. Handbok för kommuner och samkommuner. Social och hälsovårdsministeriets publikationer 2009:23 (finns på nätet)
- Röda korset 2018.Guide för psykisk första hjälpen För de nationella rödakors- och rödahalvmåneorganisationerna
- Hotus 2018. Stöd för närstående när en anhörig plötsligt avlidit. Vårdrekommendation.
- Säkerhetskommittén. Säkerhetsstrategin för samhället 2017.
FinFami – järjestö mielenterveysomaisten asialla. https://finfami.fi/
Mielenterveyden keskusliitto. http://mtkl.fi/
STM/Mentalvårdstjänster. http://stm.fi/sv/mentalvardstjanster
Suomen Mielenterveysseura. https://www.mielenterveysseura.fi/fi
THL/Psykisk hälsa. https://www.thl.fi/fi/web/psykisk-halsa
Psykosociala förbundet https://www.fspc.fi/
Medibas;via länken https://login.ezproxy.novia.fi/login (Novias bibliotek). Kliniska kapitel - psykiatri (missbrukarvården borträknat).
Psykologiguiden https://psykologiguiden.se/
Psykporten https://www.mielenterveystalo.fi/sv
Mer information om obligatorisk tentlitteratur finns på Moodle.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Genomförande av resursförstärkande aktivitet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Moodletenten kan göras på valfri tidpunkt medan kursen är öppen och är tillgänglig i 4 h från att studerande har startat den.
Bedömning och feedback fås senast 3 veckor efter genomförd tent.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Moodletent
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerande får individuella inlärningsuppgifter för att förbereda sig för inför Moodletenten. Inlärningsuppgifterna är varierande, som digitala föreläsningar, litteratur, genomförande av resursförstärkande aktivitet mm. 131 h.
Genomförande av Moodletent 4 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Mer instruktioner för kursen och tenten finns på Moodle under studiehelheten social servicehandledning
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Moodletent (bedömning 0-5)
- Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
- Förmåga att följa instruktioner
- Teoretisk sakkunkap
Underkänd (0)
Fyller inte kriterierna för vitsord 1. Underkänd moodletent görs om enligt överenskommen tidtabell.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Uppgiften svarar endast delvis eller ytligt på de ställda frågorna med stöd av fackkällor. Uppgiften har delvis relevant innehåll och tillämpningen beskrivs ytligt och ensidigt.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Uppgiften svarar bra på de ställda frågorna med stöd av vetenskapliga källor. Uppgiften har relevat innehåll och tillämpningen är beskriven.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Uppgiften svarar mångsidigt på frågeställningar med stöd av relevanta vetenskapliga källor. Uppgiften har relevant, djupt och aktuellt innehåll och tillämpningen är tydligt och logiskt beskriven.
Förkunskapskrav
Inga