Hoppa till innehåll

Socialgerontologi (5 sp)

Kod: SO21ESOS4-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2022 - 15.12.2023

Tajmning

01.01.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Janina Dahla

Lärare

Janina Dahla

Grupper

  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kunskap om socialgerontologisk teori och förmåga att reflektera kritiskt kring kategorisering av äldre.
- kan bemöta seniorer deras anhöriga och kan handleda dem inom det sociala servicesystemet.
- kan tillämpa, planera och utvärdera resursförstärkande metoder för äldre i syfte att främja hälsa och funktionsförmåga.

Innehåll

- perspektiv på åldrande i olika kontext
- samhällsaktuella trender och utvecklingsmöjligheter inom socialgerontologin
- fysisk, psykiska och sociala utmaningar bland äldre
- serviceformer och -tjänster för äldre/tredje sektorn
- socialhandledning och serviceplanering
- digital välfärdsteknik som stöd i vardagen för äldre
- närståendevård och anhörigstöd
- resursförstärkande metoder

Tid och plats

2.1-31.12.2023.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Andersson, L. 2013. Socialgerontologi. Studentlitteratur.
Brattberg, G. 2015. Äldre och sociala medier: teori, praktisk handling och samtal med @FruJonson.
Ernsth Bravell, M. 2020. Äldre och åldrande: grundbok i gerontologi. (Även äldre upplaga)
Heilskov Elvén, B., Agger, C., & Ljungmann, I. (2015). Beteendeproblem i äldrevården. Natur & kultur
Hellström, I. & Hydén, L-C. (red). 2016. Att leva med demens.
Johansson,S:&Taghizadeh Larsson, A.(red).2016.Förändringsperspektiv på äldreomsorgen: att leva som andra
Heewitt-Taylor,J.2015. Personcentrerad vård i praktiken. Studentlitteratur
Johansson,S. 2017. Social omsorg i socialt arbete. Gleerups
Jönson, H., & Harnett, T. 2015. Socialt arbete med äldre. Natur&Kultur.
Sundelöf, J. & Tegman, P. 2019. Palliativ vård vid demens. Gothia

Finlex 2012 Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre.
Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2020:30. Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen 2020–2023 (valtioneuvosto.fi)
Mer ingående information gällande kurslitteratur finns insatt på kursens Moodle - sida

Undervisningsmetoder

Kursen avläggs genom självstudier och examineras i 2 delar
Praktiska och teoretiska distansuppgifter.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examinationsuppgifterna, inlämningsuppgiften och den vetenskaplig uppsatsen, kan utföras på valfri tidpunkt medan kursen är öppen.

Bedömning och kort individuell feedback ges på kursens Moodle sida, då kursens samtliga uppgifter är inlämnade. (inom 3v)

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Självstudier och examineras i 2 delar

Studerandes tidsanvändning och belastning

Praktiska och teoretiska distansuppgifter: Självstudier och examination 5 x 27 h= 135 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig lärare Janina Dahla(janina.dahla@novia.fi)
Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd.
Instruktioner för validering finns på moodle sidan Socionom Åbo - information.

Handledning sker i första hand digitalt via kursens handledningsforum
Kursansvarig lärare: Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi)

Studerande får kort individuell feedback via studieplattformen Moodle då kursen är avlagd.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

UPPGIFT 1 ( 3 sp.) inlämningsuppgift
Reflektera över livet som senior ur flera perspektiv; via ett teoretiskt perspektiv, via media och i mötet med en äldre.
Svarar på uppgiftens alla frågor,
Knyter an teori/praktik,
Professionellt förhållningsätt,
Diskuterar och reflekterat över livet som senior ur flera perspektiv,
Granskar kritiskt egna utvecklingsområden i reflektion till egen inlärning och nya insikter

UPPGIFT 2 Vetenskaplig uppsats med koppling till socialgerontologi och självutvärdering av vetenskapligt förhållningssätt.

Förmåga att skriva sammanfattad uppsats logiskt och innehållsmässigt relevant ur ett socialgerontologiskt perspektiv
Studerande har förståelse för orsaker och inverkan på individens välbefinnande och tillvaro
Förmåga att presenterar och diskutera det valda ämnet
Förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningsätt
Lyfter fram egna frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet

Vetenskapligt förhållningssätt
- Uppgiften följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
- Uppsatsens betydelse: syfte och frågeställning
- Översikt: innehåll, noggrannhet, logik och överskådlighet
- Källor: utgått från minst en artikel, kurslitteratur + övrigt material
- Förmåga att anknyta till socialgerontologi

Förkunskapskrav

Inga