Hoppa till innehåll

Brottsförebyggande arbete och kriminalvård (5 sp)

Kod: SO21ESAII3-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.12.2022 - 15.12.2023

Tajmning

01.01.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till socionom

Lärare

  • Daniela Sundell

Lärare

Daniela Sundell

Grupper

  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kunskaper om brottslighet på individ- och samhällsnivå.
- har kunskaper i kriminalvårdens rehabiliterande verksamheter samt tredje sektorns verksamhetsformer.
- omfattar ett medvetet professionellt förhållningssätt till klienter och deras anhöriga inom det brottsförebyggande arbetet och kriminalvården.

Innehåll

- sociologiska och psykologiska förklaringsmodeller till
brottslighet
- straffrättsligt förfarande
- brottspåföljdsverkets organisation, verksamhetsformer och rehabilitering
- medling i brott
- psykosociala stödformer via tredje sektorns organisationer och föreningar
- viktimologi
- samhällsaktuella trender och strategier

Tid och plats

Oberoende av plats 2.1-31.12.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Instruktioner, uppgifter och examinationer finns på Moodle under studiehelhet Socialt arbete II

Litterturtips:
Laine, M. 2014. Kriminologia ja rankaisun sosiologia
Linderborg, H., Suonio, M. & Lassila, T. 2014. Sosiaalityö ja sosiaalinen tuki rikosseuraamusalalla. Finns på nätet.
Bergström, G. 2012. Kriminalitet som livsstil. Studentlittertur
Berman A.H., Farbring, C.Å. (red.) 2010. Kriminalvård i praktiken: strategier för att minska återfall i brott och missbruk
Ekbom, Thomas 20216. Människan, brottet, följderna : kriminalitet och kriminalvård i Sverige, Stockholm : Natur & Kultur [2016]
Haapasalo, J. 2008. Kriminaalipsykologia. Juva: PS-kustannus.
Kivivuori, J. 2018. Kriminologia: rikollisuus ja kontrolli muuttuvassa yhteiskunnassa, Gaudeamus.
Villman, E. 2011. Diakonalt kriminalarbete på svenska i Åbo (Examensarbete) finns i www.theseus.fi
Iivari, J. 2006. Tuomittu maahanmuuttaja. Stakes.
Salminen, M. & Toivonen, K (toim.) 2002. Vankeinhoidon perusteet. Vankeinhoidon koulutuskeskus.
Sarnecki, J 2017. Brottslighet och samhället. Studentlitteratur
Enroos, R. 2008. Vankila lapsuudessa–lapset vankilassa. Tampereen yliopisto. Finns på nätet.
Nilsson, S och Östling, C. 2017. Kriminologi. Gleerups

Fler litterturtips och länkar finns på kursens Moodlesida

Undervisningsmetoder

Digitala metoder

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kontinuerlig inlämning på Moodle. Skriftlig feedback ges på kursens Moodlesida och bedömning i Peppi inom tre veckor efter att kursens båda uppgifter är inlämnade.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

1 Inlärningsdagbok 2 sp (GK/UK)
2 Rapport 3 sp (bedömning 0-5)

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier 135 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlärningsdagbok 2 sp, bed GK/UK
- professionellt och etiskt förhållningsätt
- förmåga att söka reda på och bearbeta relevanta källor
- förmåga att lyfta fram frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet och reflektera dem

Individuell inlärningsuppgift 2 sp, bed 0-5 (se bedömningskriterierna nedan)
- professionellt och etiskt förhållningsätt
- förmåga att följa instruktioner
- substanskunskaper genom användning av vetenskaplig förankrad litteratur och samhällsaktuella länkar.
- förmåga att lyfta fram frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet och reflektera dem

Underkänd (0)

Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte, uppgiften innehåller inte alla krävda delar, den tekniska utformningen brister och frågorna besvaras vagt och smalt

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

1: Uppgiften är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras. Den tekniska utformningen är nöjaktig.
2: Uppgiften är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning. Den tekniska utformningen är nöjaktig.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

3: Centrala aspekter i uppgiften förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur. Den tekniska utformningen är god.
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Uppgiften visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter. Den tekniska utformningen är god.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Uppgiften baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Temat behandlas tydligt, välstrukturerat, föreslår nya synsätt på temat och motiverar sina val. Den tekniska utformningen är berömlig.

Förkunskapskrav

Inga