Ledarskap och utvecklingsarbete (5 sp)
Kod: SO21ELED3-3002
Förverkligandets information
Anmälningstid
02.12.2022 - 15.12.2023
Tajmning
01.01.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Sociala området
Lärare
- Lilian Nordell
- Pia Liljeroth
Lärare
Lilian Nordell
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har färdigheter att leda arbetssamfund - kan tillämpa kvalitetsledning.
- känner till utmaningar, trender och aktuella utvecklingsprojekt inom det sociala området.
- kan kritiskt granska och utveckla verksamhet inom det sociala området.
Innehåll
- nationella utvecklingsprogram och trender
- ledarskapsteorier och ledarskapsstilar
- strategiskt ledarskap: vision, mission och strategi, verksamhetsplanering
- kvalitetsledning och -arbete
- personalledning och -utveckling
- arbetarskydd och säkerhets- och krisplanering
Tid och plats
2.1-31.12.2023
Kursen utförs på distans enligt egen tidtabell.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kursens referenslitteratur:
Ahl, H., Bergmo-Prvulovic, I. & Kilhammar, K. (red) 2017. HR. Att ta tillvara mänskliga resurser. Lund. Studentlitteratur.
Alvesson, M., Blom, M. & Sveningsson, S. 2017. Reflexivt ledarskap. Lund. Studentlitteratur.
Angelöw, B. 2017. Ledarskapshandboken. Att utveckla och stärka ledarskapet. Stockholm. Natur och Kultur.
Axelsson, S. 2014. Ledarbetarskap. Arenor, roller och inflytande i ledningssystemet. Stockholm. Liber.
Blomquist, C. & Röding, P. 2016. Ledarskap. Personen, reflektionen, samtalet. Lund. Studentlitteratur.
Bornemark, J. 2018. Det omätbaras renässans – en uppgörelse med pedanternas världsherravälde. Stockholm. Volante.
Heide, M., Johansson, C. & Simonsson, C. 2011. Kommunikation & organisation. Malmö. Liber.
Hilmarsson, H. T. 2016. Coachande ledarskap för samarbete, effektivitet och hälsa. Lund. Studentlitteratur.
Juuti, P. 2017. Jaetun johtajuuden taito. Jyväskylä. PS-Kustannus.
Kirkhaug, R. 2015. Värdebaserat ledarskap. Förutsättning för ett modernt ledarskap. Lund Studentlitteratur.
Krogstrup, H.K. 2017. Utvärderingsmodeller. Lund. Studentlitteratur.
Lundin, K. & Sandström, B. 2016. Ledarskap inom vård och omsorg. Lund. Studentlitteratur.
Niiranen, V et al. 2010. Johtaminen sosiaalialalla. Helsinki. Gaudeamus.
Pakarinen, T. & Kananoja, A. 2017. Sosiaalihuollon ja sosiaalityön johtaminen. I Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki. Tietosanoma. (ss. 471-484)
Rissanen, S & Lammintakanen, J. 2017. Sosiaali- ja terveydenhuolto johtamisympäristönä. I Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (red). Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Helsinki. Sanoma Pro (ss. 15-37)
Romppanen, B. & Kallasvuo, A. 2011. Johtajuuden rakentuminen. Eväitä lähijohatmiseen. Helsinki. Kansanvalistusseura.
Svedberg, L. 2016. Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Lund. Studentlitteratur.
E-böcker:
Holroyd, J, Field, R. 2012. Performance Coaching Skills for Social Work. Sage Publications
Scourfield, P. 2018. Putting Professional Leadership into Practice in Social Work. UK. Sage Publications
Material på internet:
- Arbetarskyddsförvaltningens webtjänst. https://www.tyosuojelu.fi/web/sv
- Evidensbaserad praktik. https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/verksamhetsutveckling/evidensbaserad-praktik/
- Kasvun tuki: Implementointi. https://kasvuntuki.fi/implementointi/tietoa-implementoinnista/
-Valvira om tillsyn och egenkontroll. https://www.valvira.fi/web/sv/socialvard/tillsyn-over-socialvarden
-Riskhantering och säkerhetsplanering. Handbok för ledningen och säkerhetsexperterna inom social- och hälsovården. Social och hälsovårdsministeriet 2011 (finns på nätet)
-Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/verksamhetsutveckling/ledningssystem-for-systematiskt-kvalitetsarbete/
Undervisningsmetoder
Kursen samverkar med kursen SO21EPRA4 Praktik: Arbetsplatsförlagda studier inom ledarskap och utvecklingsarbete. Den studerande som validerat praktiken kan använda arbetserfarenheten som utgångspunkt.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Uppgift 1: Rapport om verksamhetsutveckling, implementering och utvärdering (2 sp)
Uppgift 2: Portfolio om ledarskap (3 sp)
Närmare instruktioner hittar ni på Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp x 27 h=135 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Uppgift 1 Verksamhetsutveckling:
-substanskunskap
-integrering av teoretisk och praktisk kunskap
Uppgift 2 Ledarskapsportfolio:
- professionell utformning
- teoretisk sakkunskap och praktisk tillämpning
- tydligt framställda inlärningsresultat
- mångsidig och utvecklingsinriktad reflektion
- professionellt förhållningssätt och självstyrdhet
Inom tre arbetsveckor efter inlämning ges skriftlig feedback på Moodle.
Förkunskapskrav
Inga